سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۲۸۳۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ساعت ۱۰:۰
گزارشی از وضعیت تعاونی های شهرستان راز و جرگلان؛

نیمه جانی شرکت های تعاون شهر از مزمن شدن مشکلات

هر چند شهرستان راز و جرگلان به عنوان الگوی شکل گیری و توسعه شرکت های تعاونی استان خراسان شمالی انتخاب و تلاش ها بر این شد که بخشی از اشتغال آفرینی استان با رویکرد ایجاد شرکت های تعاونی جهت پیدا کند، با این وجود، مزمن شدن برخی از مشکلات اقتصادی موجب شده اند که تعدادی از شرکت های تعاونی این شهرستان به وضعیت نیمه جانی و یا تعطیلی بیفتند.

به گزارش عصر اترک، شهرستان راز و جرگلان منطقه ای مرزی و محروم از توسعه زیرساخت های عمرانی است، با این وجود، این شهرستان با داشتن 135 شرکت تعاونی در زمره 31 تعاون شهر کشور قرار گرفته است.

شرکت های تعاونی این شهرستان در بخش های دامپروری، کشاورزی، صنایع دستی، پوشاک، اسب و نوغان داری فعالیت دارند.

شرکت تعاونی پرورش و نگه داری پرورش اسب اصیل ترکمن با عنوان THBC در بخش جرگلان از جمله این شرکت های است که برای چندین بار پیاپی در سطح کشور به عنوان شرکت تعاونی برتر انتخاب شده است.

همچنین این شهرستان دارای شرکت تعاونی مرزنشینان نیز هست که توانسته است تمامی جمعیت این شهرستان را با عنوان اعضای تعاونی این شرکت دور خود جمع کند.

با این وجود، این شرکت های تعاونی در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند که این مشکلات باعث شده اند شماری از آنها نیمه فعال و غیر فعال بشوند.

 

 

محرومیت تعاونی های مرزنشین از ارز دولتی/اخذ مالیات از تعاونی های مرزنشین معاف از مالیات

رضا وحیدی، مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف مرزنشینان بخش جرگلان در این باره در گفت و گو با عصر اترک اظهار کرد: این شرکت در سال 77 با بیش از هزار عضو برای فعالیت در حوزه صادرات و واردات تاسیس شد و هم اکنون این شرکت 30 هزار و 400 نفر عضو دارد که می توان گفت تمامی اهالی بخش جرگلان عضو این شرکت تعاونی هستند.

وحیدی گفت: این شرکت به لحاظ تعداد اعضا یکی از بزرگترین شرکت های تعاونی در استان است که هدفش ایجاد بازارچه محلی برای صادرات مصالح ساختمانی و مواد غذایی از داخل کشور به کشورهای ترکمنستان و افغانستان است.

وی افزود: با ارز حاصل از صادرات، واردات کالا را انجام می دادیم که بیشترین واردات این شرکت تعاونی برنج بود.

وی بیان کرد: سود حاصل از برنج وارداتی بین 30 هزار عضو این شرکت توزیع می شد اما از دو سال قبل به علت تحریم ها، نوسانات قیمت ارز همچنین طی هفت ماه اخیر نیز به علت شیوع بیماری کرونا عملا این شرکت غیر فعال شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف مرزنشینان بخش جرگلان خاطر نشان کرد: در حال حاضر علاوه بر این شرکت 11 شرکت تعاونی مرزنشین دیگر در استان نیز صادرات ندارند و غیر فعال شده اند.

وی در ادامه عنوان کرد: ارز چهار هزار و 200 تومان به شرکت های تعاونی مرزنشین اختصاص پیدا نمی کند درحالیکه بر اساس بخشنامه شورای ساماندهی که متشکل از وزارت کشور، وزارت صمت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است مرزنشینان کشور در قبال صادرات باید واردات نیز انجام دهند.

وی گفت: در جلسه ای که دو ماه قبل برگزار شد مشکلات این شرکت ها و تقاضای آنها در زمینه اختصاص ارز چهار هزار و 200 تومان به اطلاع مسئولان ذی ربط رسید.

وحیدی همچنین یادآور شد: نبود بازارچه محلی نیز از دیگر مشکلات این شرکت های تعاونی در استان خراسان شمالی است که هر زمان این بازارچه ایجاد شود اهالی این بخش با کارت های الکترونیک مرزنشینان در اختیار خود به راحتی می توانند در این بازارچه داد و ستد کنند، با این وجود، این منطقه هنوز از وجود بازارچه محلی محروم است.

وی در ادامه به ماده 133 قانون مالیات نیز اشاره کرد و گفت: شرکت های تعاونی مرزنشین مالیات می پردازند درحالیکه قانون، آنها را از پرداخت مالیات معاف کرده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی مصرف مرزنشینان بخش جرگلان گفت: قشر مرزنشین، قشر ضعیف جامعه است و باید معاف از مالیات شوند، با این وجود، گفته می شود دولت روی شرکت های تعاونی که در حوزه صادرات و واردات فعالیت می کنند، حساس است.

 

 

حمایت ضعیف تسهیلاتی و کرونا دست و پای شرکت ها را بسته است/نیاز تعاونی ها به نیروهای ماهر

خدیجه کنعانی، مدیر عامل شرکت تعاونی گل یاس شهر راز نیز در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: این شرکت در سال 84 در شهر راز راه اندازی شد که با تامین تجهیزات به جذب خیاط اقدام کرد.

کنعانی گفت: در این کارگاه هشت خیاط کار می کنند که عمده تولیدات این کارگاه تولید پوشاک از جمله دوخت مانتوی مدارس است که به شهرهای تهران و مشهد ارسال می کنیم.

وی عنوان کرد: این شرکت تا مدت ها مانتو تولید می کرد اما به علت شیوع بیماری کرونا تولید مانتو را کاهش داده ایم و به تولید روتختی و گان برای دو بیمارستان روی آورده ایم.

وی افزود: در حال حاضر چرخ های این کارگاه قدیمی هستند و در ماه بیش از 300 مانتو نمی توانیم تولید کنیم.

کنعانی اجاره نشین بودن کارگاه آن هم در یک فضای 110 متری و جا بجایی سالانه و ضربه خوردن به تجهیزات برقی خیاطی در جابجایی ها را از دیگر مشکلات این شرکت عنوان کرد و گفت: مبلغ حمایت تسهیلاتی از شرکت های تعاونی بسیار کم است که نتوانسته ایم توسعه پیدا کنیم.

وی همچنین یادآور شد: شیوع بیماری ویروس کرونا نیز باعت شد تا تعدادی کارگر و خیاط را از دست بدهم.

وی افزود: در حال حاضر فقط خودم بیمه تامین اجتماعی هستم و خیاط های این شرکت نیز بیمه روستایی هستند و پرداخت بیمه تامین اجتماعی برای کارفرما مقدور نیست.

مدیر عامل شرکت تعاونی گل یاس شهر راز وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات این شرکت در این منطقه آن است که خیاط داریم اما آنها مهارت دوخت و دوز ندارد.

وی افزود: به همین علت 9 سال است که با کمک اداره فنی و حرفه ای شهرستان در سه بخش غلامان، جرگلان و راز آموزش خیاطی نیز برگزار می کنیم.

وی توصیه کرد: بهتر است روی آموزش و مهارت سرمایه گذاری سود تا افراد ماهر تربیت شوند.

کنعانی خاطر نشان کرد: خانواده ها توان مالی ندارند تا فرزندانشان سه دوره آموزش را به طور کامل طی کنند و این مهارت آموزان به دوره مقدماتی بسنده می کنند اما ضروری است اعتبارات بیشتری برای آموزش جذب شود.

وی تاکید کرد: مشکلات شرکت های تعاونی اساسی است و کاری هم از دست ما بر نمی آید.

 

 

 نیمه جانی و بی جانی 79 تعاونی در تعاون شهر خراسان شمالی /کرونا، نیروهای تعاونی را تعدیل کرد

سجاد استوان، رییس اداره امور کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: شهرستان راز و جرگلان 135 شرکت تعاونی دارد که از این شرکت های تعاونی 56 شرکت فعال هستند.

استوان افزود: 90 درصد این شرکت ها در زمینه های دامداری، کشاورزی و مابقی در زمینه های تولید پوشاک، تامین نیاز، آب بران، اسب و نوغان داری و صنایع دستی فعالیت می کنند.

وی گفت: از این شرکت های تعاونی نیمه فعال و غیر فعال شهرستان، سه شرکت تعاونی مرزنشین به علت تامین نشدن ارز سه سال است که غیرفعال شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه در این شهرستان گرایش به سوی راه اندازی شرکت های تعاونی با هدف تولید رضایت بخش است به طوریکه در سال گذشته در این شهرستان هشت شرکت تعاونی ثبت شدند، افزود: با این وجود، آنطور که باید و شاید شرکت های تعاونی این شهرستان فعال نیستند.

استوان یکی از علل وضعیت نیمه فعالی و غیر فعال شدن تعدادی از شرکت های تعاونی این شهرستان را عدم جذب اعتبارات کافی برای این شرکت ها برشمرد و گفت: کل اعتبار تسهیلاتی برای حمایت از این شرکت ها در این شهرستان در سال گذشته 54 میلیارد تومان بود که فقط 30 میلیارد تومان آن اختصاص یافت و مابقی اعتبار به علت اینکه شرکت ها نتوانستند وثایق بانکی تهیه کنند برگشت خورد.

وی خاطر نشان کرد: تمامی اعضای شرکت های تعاونی نیز بیمه نیستند.

وی افزود: با شیوع بیماری کرونا وضعیت تولید شرکت های تعاونی فعال و نیمه فعال دچار مشکل شد چون تولیدات آنها بازار خود را از دست دادند و در حال حاضر این شرکت ها در بازپرداخت تسهیلات خود دچار مشکل شده اند.

رییس اداره امور کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان راز و جرگلان یادآور شد: در حال حاضر در بخش کشاورزی و دامداری قیمت شیر خام پایین است درحالیکه قیمت علوفه بالا رفته است.

وی افزود: تعدادی از نیروهای شرکت های تعاونی پوشاک نیز به علت شیوع بیماری کرونا از کار بیکار شدند.

وی تصریح کرد: به طور کلی مشخص نیست که تعاونی ها به علت بیماری کرونا تا چه اندازه ضرر دیده اند اما به طور قطع زیان مالی بالا است که برخی از شرکت های تعاونی از جمله پوشاک کاملا تعطیل و یا نیمه فعال شدند.

استوان در خاتمه اعلام کرد: درصدد هستیم تا با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی نه تنها اعضای تعاونی ها بلکه تمامی جمعیت سرپرست خانوارها را تحت پوشش بیمه عشایری و روستایی قرار دهیم تا آنان در آینده بتوانند از این بیمه استفاده کنند.

 

انتهای پیام/صاحب جمال رحیمی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک