در حال بارگذاری
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۹ هزار تن بذر اصلاح‌شده آماده توزیع است

شماره خبر : 2039 - https://asreatrak.ir/short/4O9Q9

مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای فصل کشت پاییزه امسال استان، هشت هزار و ۲۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم و همچنین یک هزار و ۱۰۰ تن بذر اصلاح شده جو آماده توزیع شده است.

وحید صباغ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» گفت: در فصل برداشت سال گذشته ۱٠٠ هزار تن گندم مازاد استان به مراکز خرید و سیلوهای استان تحویل شد و در فصل برداشت امسال بیش از ۱۸۰ هزار تن گندم مازاد تحویل شده است.

 

صباغ افزود: پیش‌بینی می‌شود که در این فصل برداشت در مجموع تا ۱۸۵ هزار تن گندم مازاد استان به مراکز خرید سیلوهای استان تحویل شود.

 

وی یادآور شد: ۷۰ هزار تن از گندم مازاد تحویلی به مراکز خرید و سیلوهای استان متعلق به دیمزارهای استان است که این میزان برداشت در فصل زراعی جاری معادل یک سوم از مجموع گندم تولیدی در گندمزارهای استان است.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بارش‌های بهاری امسال، رعایت اصول به‌زراعی از سوی گندمکاران، مدیریت مزارع، استفاده از بذور مناسب، استفاده از کودهای پایه، رعایت تاریخ کشت، مبارزه با آفات و بیماری‌های گندم در مزارع، تغذیه و آبیاری به موقع گندم کاشته شده و اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان را از دلایل مهم افزایش تولید گندم در استان در فصل زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۳ بیان کرد.

 

در عین حال، وی در ادامه با بیان اینکه هنوز شمار قابل توجهی از گندمکاران استان در هر دوره کشت از بذور خود مصرفی استفاده می‌کنند که عمر مفید خلوص ژنی این بذور خود مصرفی سه ساله است، اظهار کرد: این سازمان همواره در برنامه‌های آموزش و ترویج خود به کشاورزان استان توصیه و تاکید کرده است که برای افزایش بهره‌وری در تولید در واحد سطح از بذور اصلاح شده، استفاده کنند.

 

صباغ گفت: بذور اصلاح شده، بوجاری، ضد عفونی و بذرمال می‌شوند که این فرآیند منجر به افزایش تولید در واحد سطح می‌شود.

 

وی عنوان کرد: نیاز واقعی استان به تهیه و تامین بذر اصلاح شده گندم در هر دور کشت ۲۲ تا ۲۳ هزار تن و به بذر اصلاح شده جو هفت تا هشت هزار تن است.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در فصل زراعی کشت پاییزه گذشته پنج هزار تن بذر اصلاح شده گندم و یک هزار و ۲۰۰ تن بذر اصلاح شده جو برای مزارع استان تهیه و تامین شد.

 

وی اعلام کرد: برای فصل کشت پاییزه امسال نیز در استان هشت هزار و ۲۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم آبی و دیم در ۱۶ رقم متفاوت در سه طبقه پرورشی۳، مادری و گواهی شده همچنین یک هزار و ۱۰۰ تن بذر اصلاح شده جو دیم و آبی در ۱۰ رقم متفاوت در طبقات پرورشی ۳، مادری و گواهی شده توسط شرکت‌های بذری استان تهیه و آماده توزیع شده است. 

 

صباغ در ادامه با یادآوری این مطلب که میان نیاز واقعی به تامین بذر اصلاح شده با میزان بذر آماده توزیع شده در استان فاصله قابل توجهی است، گفت: این مسئله از آن بابت است که بذرهای اصلاح شده آماده توزیع در انبارها رسوب نکنند.

 

وی افزود: درصورتیکه تقاضا برای تهیه بذرهای اصلاح شده در استان بیش از میزان تهیه شده باشد از سایر استان‌ها مابقی نیاز را تامین خواهیم کرد.

 

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: درصورتیکه دستورالعمل کشاورزی قراردادی در هر دوره کشت به درستی و کامل اجرایی شود قطعا پوشش بذری ( استفاده از بذرهای اصلاح شده در هر دوره کشت) در سطح مزارع افزایش چشمگیری خواهد یافت.

 

وی افزود: این در حالی است که در سال گذشته در عمل به این برنامه که اولین سال رسمی اجرای آن در سطح کشور بود، به طور کامل اجرایی نشد و کشاورزان مجبور شدند که بذور اصلاح شده را از سرمایه شخصی خود خریداری کنند.

 

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات