در حال بارگذاری
بررسی اعطای زمین در طرح جوانی جمعیت شیروان؛

کمبود زمین مشکل اجرای طرح جوانی جمعیت

شماره خبر : 1995 - https://asreatrak.ir/short/VMldl

طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، طرحی است که مدت‌ها در مجلس در حال پیگیری بود. هدف این طرح تشویق جوانان برای ازدواج و تشویق خانواده‌ها برای فرزندآوری است و برای هر دو حمایت‌ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، مهم‌ترین مواردی که درباره‌ این طرح رسانه‌ای شده عبارت‌اند از اعطای ۲۰۰ متر زمین به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها به دنیا آمده است، یا قرار شده به مادرانی که فرزند دوم آنها به دنیا می‌آید خودروی بدون قرعه‌کشی و باقیمت کارخانه داده شود و حق عائله کارمندان دولت که قرار است ۷.۵ برابر شود و در طرح جوانی جمعیت تسهیلات چندمیلیونی با تنفس ۶ماهه اعطا شود.

طبق آخرین اخبار، در استان خراسان شمالی ۷ هزار و ۵۰۰ نفر متقاضی گرفتن زمین در طرح جوانی جمعیت هستند که ۶ هزار و ۷۰۰ نفر از افراد یادشده در حال حاضر پالایش شده‌اند. همچنین ۳۶۰ قطعه زمین ۲۰۰ متری در دولت سیزدهم به مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان واگذار شده است.

باوجود این که بیشترین زمین‌های واگذار شده این طرح مربوط به شهرستان شیروان با ۹۰ قطعه است؛ ولی همچنان خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر وجود دارند که منتظر حق قانونی خود از زمین‌های رایگان هستند و با انبوه خانواده‌ها فقط ۹۰ خانوار تعیین تکلیف شده‌اند.

در این گزارش بنا داریم به وضعیت یکی از محورهای طرح جوانی جمعیت، یعنی اعطا زمین به خانوارهای دارای ۳ فرزند و بیشتر در شهرستان شیروان بپردازیم.

کمبود زمین مشکل اجرای طرح جوانی جمعیت

۱۸ ماه است که در این طرح ثبت‌نام کرده‌ام

یک بانوی شیروانی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک راجع به طرح جوانی جمعیت در این شهرستان گفت: ۱۸ ماهِ است که در این طرح ثبت‌نام کردم؛ یعنی از زمانی که فرزندم ۱ماهه بود؛ ولی هنوز هیچ خبری نشده است.

وی افزود: هر بار که به اداره شهرسازی مراجعه می‌کنیم، جواب درستی دریافت نمی‌کنیم و گفته می‌شود که دست ما نیست از بالا باید دستور بدهند.

 

یک مسئول پاسخ درستی به ما بدهد

این مادر شیروانی یادآور شد: می‌خواهم بدانم که واقعاً در همه شهرها همین رویه است یا فقط در شهر شیروان طرح با کندی پیش می‌رود؟ 

وی ادامه داد: متقاضیان قطعاً مثل ما مستأجر هستند و شرایط اقتصادی بدی دارند و امیدشان به همین طرح‌هاست، امیدوارم یک مسئولی در این شهر پاسخ درستی به ما بدهد.

دیگر شهروند شیروانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۸ ماه پیش در این طرح ثبت‌نام کردم و با دوستانم که ثبت‌نام کرده‌اند هم ارتباط داشتم. یک‌مرتبه اعتراض کردم که گفتند به‌زودی خبر می‌دهیم؛ ولی هنوز خبری نداده‌اند.

وی ادامه داد: فقط یکبار برای ما پیام فرستادند که می‌توانید در روستاهای اطراف مثل قلعه‌زو، زوارم و... که بنیاد مسکن در آنجاها زمین تأمین کرده مشارکت کنید و زمین در آنجا به شما تعلق می‌گیرد که ما هم پیگیری نکردیم و الان هم پرونده‌ها راکد مانده است.

مادر شیروانی دیگری در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با بیان اینکه خانواده ۶ نفره هستیم، افزود: اوایل سال ۴۰۲ در طرح جوانی جمعیت ثبت‌نام کردیم، اما هنوز هم خبری نیست که نیست. 

زهرا صابریان اظهار کرد: ۱۸ سال است که ساکن شیروان هستیم؛ ولی بعد از ماه‌ها ثبت‌نام، اداره شهرسازی به ما گفت که شما جزء شهر نیستید و روستایی هستید.

وی تصریح کرد: باوجوداینکه مدارک و مستندات کافی به اداره شهرسازی بردیم؛ ولی رئیس اداره امضا نکرد و با درخواست ما موافقت نکرد.

کمبود زمین مشکل اجرای طرح جوانی جمعیت

تعیین تکلیف ۹۰ قطعه زمین برای طرح جوانی جمعیت 

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار «عصر اترک» در شیروان گفت: بعد از آبان‌ماه سال ۴۰۰

متقاضیان طرح جوانی جمعیت شهرستان یک هزار و ۴۹ خانوار بودند که با احتساب خانواده دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال در مجموع یک هزار و ۲۶۱ خانوار در این طرح متقاضی هستند.

سید هادی محمدی با بیان این که تاکنون در شهر شیروان فقط برای ۹۰ خانوار قطعات زمین مشخص شده است، افزود: کمبود زمین، مشکلی اصلی عدم تعیین تکلیف خانوار است، تاکنون در چند مرحله زمین شناسایی و با مالکین توافق شده است که به دلیل کشاورزی بودن زمین‌ها جهاد کشاورزی مخالفت کرده است

وی گفت: در شهر لوجلی و قوشخانه هم زمین دولتی موجود است که با منابع طبیعی مکاتبه و در حال پیگیر هستیم. اما علی‌رغم محدودیت‌های شدید امور اراضی برای شهر شیروان، پیگیر تأمین زمین در قالب واگذاری از طرف بنیاد مسکن در نزدیک‌ترین نقطه به شهر شیروان هستیم.

محمدی تأکید کرد: در این طرح همه افراد مشمول قانون، اولویت دارند؛ اما باتوجه‌به محدودیت‌های موجود در شیروان بابت تأمین زمین، در جلسه کارگروهی که به این منظور تشکیل شد، تصمیم بر این شد که ابتدا دهک سه و پایین‌تر از آن که دارای دو فرزند و بیشتر و فاقد مالکیت هستند، واگذار شوند.

معاون عمرانی فرمانداری شهرستان شیروان خاطرنشان کرد: هنوز زمینی تحویل خانوارها نشده است و در مرحله آماده‌سازی زمین هستیم.

 

۳۶۴ نفر بومی شهر شیروان هستند

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: باتوجه‌به ۹۰ قطعه زمینی که در منطقه کوی وحدت داشتیم، پالایش متقاضیان را در اسفندماه ۴۰۲ انجام دادیم.

جواد سابقی فضلی با بیان این که در این پالایش که بر اساس محل پرونده بهداشتی متقاضیان انجام شد، افزود: از ۹۶۳ خانوار متقاضی طرح جوانی جمعیت، ۳۶۴ نفر ساکن شهر شیروان بوده، ۵۲۲ خانوار شامل روستاها و شهرهای دیگر شهرستان و ۷۷ متقاضی نیز محل سکونت آنان مشخص نشد.

وی تصریح کرد: صراحتاً قانون‌گذار گفته که باید به هر نفر واجد شرایط در طرح جوانی جمعیت یک قطعه زمین داده شود؛ اما به علت کمبود زمین، کارگروهی در شیروان تشکیل داده شد و مقرر شد کسانی که جزء دهک‌های پایین‌تر بوده و دارای تعداد فرزند بیشتر و همچنین بر اساس دهه تولد اولویت‌بندی شود.

سابقی فضلی با اشاره به این که قطعه‌ها بین متقاضیان قرعه‌کشی شد، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری ۲۹۸ متقاضی به آمار قبلی اضافه شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر در پروسه اخذ مجوزها هستیم که اگر پاسخ آن‌ها صادر شود، الحاقات را انجام می‌دهیم و هر قطعه زمین حدود ۱۸۰ مترمربع است.

 

تأمین زمین مسئله اصلی شیروان است

جواد سابقی فضلی ادامه داد: بر اساس قانون فقط مبلغ آماده‌سازی زمین‌ها مثل جدول‌گذاری و... از متقاضی به‌صورت اقساطی دریافت می‌شود و زمین به‌صورت ۳ دنگ به پدر و ۳ دنگ به نام مادر واگذار می‌شود.

وی تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان در حال مشخص‌کردن پیمانکار است، اگر زمین‌ها آماده‌سازی شوند به متقاضیان تحویل خواهد شد. زمین‌هایی که تحویل می‌شود متعلق به خود اشخاص است و شامل شرایط ساخت با تعهد نیست لذا می‌توانند زمین خود را یا بفروشند یا برای خود داشته باشند.

 

گزارش: احسان حق‌بین

0 نظر

ارسال نظرات