در حال بارگذاری
به‌منظور کنترل بیماری هاری انجام شد؛

واکسیناسیون ۶ هزار قلاده سگ صاحب‌دار در خراسان‌شمالی

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اداره کل دامپزشکی استان در راستای کنترل بیماری هاری، طی دوماهه نخست امسال تعداد ۶ هزار و ۵۷۵ قلاده سگ صاحب‌دار و گله را واکسینه کرد.

حسن قاسمی‌فرد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک درباره بیماری هاری اظهار داشت: این بیماری، بیماری مشترک میان حیوان و انسان است و جزو بیماری‌های خطرناک محسوب شده و این بیماری در کشور و استان، بومی است. 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی بیان کرد: این بیماری، دستگاه عصبی حیوان مبتلا شده به ویروس را درگیر می‌کند.

وی عنوان کرد: برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری، بر اساس قانون سه دستگاه اجرایی بر کنترل این بیماری مکلف شده‌اند. 

قاسمی‌فرد در این باره گفت: شبکه دامپزشکی نسبت به واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و گله، دستگاه اجرایی محیط‌زیست نسبت به کنترل حیات‌وحش همچنین شهرداری‌های نیز نسبت به کنترل سگ‌های ولگرد موظف شده‌اند. 

وی درباره علائم بالینی این ویروس در حیوان مبتلا شده اظهار کرد: به طور معمول این بیماری در سگ‌ها بروز می‌کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه گفت: این بیماری در سه مرحله، عوارض خود را بروز می‌دهد که در مرحله نخست به‌صورت آرام‌شدن و یا زل‌زدن حیوان به نقطه‌ای رخ می‌دهد. 

وی افزود: سپس در مرحله دوم، رفتار حیوان مبتلا به‌صورت خشم، عصبانیت، چنگ‌زدن، حمله و گازگرفتن بروز می‌کند.

قاسمی‌فرد همچنین گفت: در مرحله سوم نیز حیوان مبتلا دچار فلج عضلات،از  دست‌دادن قدرت بلع و دچار خروج بزاق از دهان می‌شود که در نهایت می‌میرد. 

علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق گازگرفتن، پنجول کشیدن حیوان مبتلا به این بیماری به سایر حیوانات و انسان‌ها منتقل می‌شود. 

درعین‌حال، رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی یادآور شد: این بیماری همچنین از راه تماس با مخاط دهان، چشم و بینی و یا از طریق تنفس و گوارش حیوان مبتلا نیز منتقل می‌شود. 

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره روش کنترل این بیماری که از سوی شبکه دامپزشکی صورت می‌گیرد، بیان کرد: زمانی که مردم و دامداران مشاهده حیوان تلف شده و یا تغییر رفتار پیدا کرده را به این شبکه گزارش می‌دهند، کارشناسان دامپزشکی با مراجعه به محل نسبت به نمونه‌گیری از حیوان موردنظر اقدام می‌کنند. 

قاسمی‌فرد افزود: حیوان تلف شده به‌صورت بهداشتی دفن می‌شود. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: حیوان و یا دام مبتلا شده به این بیماری که زنده است، معدوم‌سازی می‌شود.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی در ادامه یادآور شد: کانون بیماری نیز ضدعفونی می‌شود.

افزون بر این، وی بیان کرد: دوره آموزش و ترویج برای ساکنان مناطق کانون این بیماری برگزار می‌شود.

قاسمی‌فرد در ادامه با بیان اینکه به طور معمول کانون این بیماری در حاشیه شهرها و روستاها است، عنوان کرد: در استان خراسان شمالی در سال ۱۴۰۰ تعداد شش کانون، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۴ کانون، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۵ کانون و طی دوماهه نخست سال جاری نیز تعداد چهار کانون ابتلا به این بیماری شناسایی شدند که گازگرفتگی از سوی حیوان مبتلا اتفاق افتاده بود و از حیوان مبتلا و حیوان مورد گزش نمونه‌گیری‌ها انجام شدند. 

وی در خاتمه اظهار کرد: در خراسان شمالی حدود ۲۵ هزار قلاده سگ صاحب‌دار وجود دارد که اگر هر سال ۷۵ درصد از این جمعیت واکسینه شوند، انتشار این بیماری کنترل می‌شود. 

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: در استان، در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۱ هزار و ۹۷۷ قلاده سگ صاحب‌دار، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰ هزار و ۴۷۴ قلاده سگ صاحب‌دار و طی دوماهه نخست امسال نیز تعداد شش هزار و ۵۷۵ قلاده سگ صاحب‌دار واکسینه شدند. 

قاسمی‌فرد خاطرنشان کرد: واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار و گله استان در سال جاری ادامه دارد. 

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات