لغو یکطرفه قانون معافیت مالیاتی سوخت کامیونهای ایرانی
دولت ترکیه از ۸ دی ماه قانون معافیت از پرداخت مالیات سوخت برای خودروهای تجاری و کامیونهای ایرانی هنگام ورود به این کشور را لغو و کامیون داران ایرانی را پشت مرز این کشور نگه داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» به نقل از خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در هفته اخیر، طبق قانونی که در روزنامه رسمی ترکیه منتشر شده، معافیت مالیات سوخت به اندازه حجم استاندارد باک برای کامیونهای ایرانی لغو شده است. این تصمیم توسط دولت ترکیه بر اساس اصل عمل متقابل در برابر طرح (باک پر) وزارت نفت ایران برای جلوگیری از قاچاق سوخت گرفته شده است. طبق این قانون، کامیونهای ترکیهای هنگام خروج از ایران، بدون توجه به پر یا خالی بودن باک سوخت، باید مالیات گمرکی به اندازه ظرفیت باک پرداخت کنند.
در سالهای گذشته، کامیونهای ایرانی هنگام ورود به ترکیه از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی معاف بودند، اما با لغو این معافیت، اکنون باید مالیات معادل ظرفیت باک خودرو خود را پرداخت کنند. میزان این مالیات، ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرفکننده در ترکیه تعیین شده است. همچنین، معافیت مالیات سوخت برای اتوبوسهای مسافربری با پلاک ایران همچنان برقرار خواهد بود.
اقدامی متقابل با سیاست افزایش تجارت ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار
این خبر در حالی منتشر شد که علی چلیک، والی استان حکاری ترکیه، در هفتمین نشست همکاریهای مشترک استانهای مرزی دو کشور اعلام کرد که هدف ایران و ترکیه افزایش حجم مبادلات تجاری به ۳۰ میلیارد دلار است. در حال حاضر، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور حدود ۷.۵ تا ۱۰ میلیارد دلار است. او تأکید کرد که استانداران مرزی نقش مهمی در تحقق این هدف دارند و نشستهای سالانه برای ارتقای همکاریها برگزار میشود.
چلیک همچنین بر لزوم بروزرسانی تجهیزات گمرکی و بازارچههای مرزی و بهبود وضعیت گمرکات برای تسهیل تردد مسافر و تبادلات تجاری تأکید کرد. او هدف اصلی این نشستها را رفع موانع و توسعه روابط دو کشور اعلام کرد، اما این اقدام ترکیه نشان از عدم پایبندی به این هدف است.
در ادامه، مهمترین اقدامات و برنامههای پیشنهادی برای بهبود وضعیت تجارت بین ایران و ترکیه بررسی خواهد شد.
در پی حذف سوبسید گازوییل برای کامیونهای ایرانی توسط ترکیه در ۸ دی ۱۴۰۳، قیمت هر لیتر سوخت دیزل برای رانندگان ایرانی به بیش از ۶۰ هزار تومان رسید. در واکنش به این اقدام، ایران از امروز عرضه سوخت به کامیونهای ترکیهای را متوقف کرد.
این تصمیم اعتراض شدید کامیونداران ترکیهای را به همراه داشت. یکی از رانندگان ترکیهای در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شده، سیاستهای دولت ترکیه را نقد کرده و میگوید: «دولت ترکیه با افزایش قیمت سوخت برای رانندگان ایرانی باعث شده ایران نیز به کامیونهای ما سوخت ندهد.»
بر اساس قوانین جدید، کامیونهای ایرانی هنگام ورود به ترکیه باید مالیاتی معادل ظرفیت باک سوخت خود بپردازند. این مالیات ۱۵۵ درصد مالیات ویژه مصرفکننده در ترکیه است. همچنین معافیت مالیات سوخت برای اتوبوسهای مسافربری با پلاک ایران همچنان برقرار است.
تغییرات قوانین سوخت و مالیات
با لغو معافیت مالیات سوخت برای خودروهای تجاری و کامیونهای ایرانی توسط دولت ترکیه، این وسایل نقلیه از این پس باید هنگام ورود به ترکیه مالیات حجم باک سوخت خود را که بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان است، پرداخت کنند، بدون اینکه هیچ سوختی دریافت کنند.
طرح «باک پر» در ایران
این تغییرات در پی اجرای طرح «باک پر» در ایران صورت گرفته است. بر اساس این طرح، کامیونهای خروجی از کشور باید باک سوخت خود را پر کرده یا معادل هزینه آن را پرداخت کنند. هدف این طرح مقابله با قاچاق سوخت و کنترل سوخترسانی مرزی است، اما به نظر میرسد منجر به واکنش ترکیه شده است.
مشکلات رانندگان در مرزها
در پی این اقدامات، رانندگان در مرزها با معطلیهای طولانی مواجه شدهاند و هزینههای اضافی بر آنها تحمیل میشود. این وضعیت نیازمند مذاکرات دیپلماتیک و تجاری بین دو کشور برای حلوفصل مسائل پیشآمده و تسهیل در تردد ناوگان حملونقل است.
به گزارش راه دانا؛ پس از این اقدام ترانزیت کالا برای رانندگان و تاجران ایرانی مقرون به صرفه اقتصادی نبوده و در حالی که موجب هفتهها سرگردانی برای رانندگان می شود این اقدام هزینه ترانزیت کالا را برای کامیون های ایرانی تا 50 درصد افزایش میدهد. این در حالی است که برای آسیب ندیدن صنعت گردشگری ترکیه این معافیت هنوز برای اتوبوس ها اعمال میشود.