در حال بارگذاری
سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان‌شمالی خبرداد:

فعالیت 2 مرکز حامی کودکان کار در خراسان‌شمالی

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان‌شمالی گفت: در خراسان‌شمالی یک مرکز شبانه‌روزی و یک مرکز روزانه برای این کودکان وجود دارد که کودکان مقیم در این مرکز با دستور مقام قضایی ساماندهی می‌شوند.

صادق جعفری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: بر اساس ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه، یکی از وظایف بهزیستی در مورد کودکان کار، شناسایی، جذب و حمایت اجتماعی آنان است.

وی با بیان اینکه در قانون، ۱۲ دستگاه متولی حمایت از کودکان کار و خیابان هستند، گفت: دستگاه‌های مختلفی در موضوع کودکان کار و خیابان نقش دارند که می‌توان به شهرداری‌ها، اداره اتباع، نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی اشاره کرد، اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به تشکیل جلسات متعدد، دستگاه‌ها بیش از پیش همسو با یکدیگر در جهت حمایت از کودکان گام برمی‌دارند.

سرپرست اداره بهزیستی در استان خراسان شمالی ادامه داد: در خراسان‌ شمالی یک مرکز شبانه‌روزی و یک مرکز روزانه برای این کودکان وجود دارد که کودکان مقیم در این مرکز با دستور مقام قضایی ساماندهی می‌شوند.

وی بیشترین علت روی‌آوردن این کودکان به کار را نداشتن وضعیت مالی خوب، پر کردن اوقات فراغت و یا دارای نوع سبک زندگی است که کودکان را به کار می‌فرستند.

جعفری اضافه کرد: خدماتی نظیر پایش سلامت فرزندان، پیگیری سواد آموزی و وضعیت تحصیلی، حرفه آموزی، دریافت اوراق هویتی، اوقات فراغت، پیگیری وضعیت اشتغال خانواده فرزندان مرکز روزانه رائه می‌شود که تاکنون ۹۲ مورد ارجاع به پزشک، ۱۸ مورد اشتغال اعضای خانواده و ۱۰۷ مورد بازدید منزل انجام شده است.  

وی با بیان اینکه اغلب کودکان کار غالبا بد سرپرست هستند و اکثریت به تکدی گری، دستفروشی، فروش ضایعات مشغول هستند، گفت: ۳۲ فرزند در سال گذشته در مرکز شبانه روزی مورد پذیرش قرار گرفتند و در بازه سنی ۶ تا ۱۱ هستند همچنین در مقطع ابتدایی تحصیل دارند.

این مسئول بیان کرد: هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده کودکان یک تا ۶ سال در حال تکدی‌گری، کار، کار خیابانی با مراکز اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرند تا همکاران اورژانس بر اساس وظیفه مراجعه و کودک را از شرایط مخاطره‌آمیز دور کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر هم استانی‌ها کودکان کار بیشتر از ۶ سال را نیز مشاهده کردند می‌توانند آن را گزارش کنند تا همکاران، وی را به سایر مراکز روزانه حمایت از کودکان ارجاع می‌دهند.

جعفری در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: با حمایت همه دستگاه‌های ذی نفوذ بتوانیم در این خصوص مطالبه‌گری کرده تا در سال ۱۴۰۳ کمتر شاهد حضور کودکان کار و خیابان در کشور و بویژه در استان خراسان شمالی باشیم.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات