در حال بارگذاری
عصر اترک بررسی کرد؛

فرزندآوری به‌هنگام، تزریق شادی در خانواده

زمان مناسب فرزندآوری یکی از موضوعات مهم و حساس در زندگی انسان‌هاست. این تصمیم، تأثیر بسیاری بر زندگی زوجین و فرزندتان خواهد گذاشت، بنابراین باید بادقت و برنامه‌ریزی انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، تشکیل خانواده و فرزندآوری، از جنبه‌های مهم زندگی افراد به شمار می‌آید؛ به باور اغلب جامعه‌شناسان خانواده، فرزندآوری و فرزند داری در ایران و جهان آن قدر مهم است که قرن‌های طولانی، زنان باهویت فرزند داری در کنار خانه‌داری و شوهرداری، تعریف می‌شدند.
 

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های کارشناسان به جوانان موضوع ازدواج و فرزندآوری به هنگام بوده و در همین خصوص برنامه‌های آموزشی دولت با عنوان ازدواج سالم برای جوانان برنامه‌ریزی‌شده و توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی در مراکز بهداشتی به اجرا درمی‌آید و در این برنامه‌ها به نقش ازدواج به‌موقع، پرداخته می‌شود. 

طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، نرخ موالید در خراسان شمالی بیشتر از میانگین کشوری است و همچنین این خطه از کشور امسال ۳ درصد افزایش ولادت‌ها را داشته است.

فرزندآوری به‌هنگام، تزریق شادی در خانواده

ازدواج به‌موقع برای پیشگیری از ناباروری 

کارشناس جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلِ «عصر اترک» در مورد سن مناسب بارداری گفت: بهترین دوره بارداری قبل از ۳۵ سالگی مادر توصیه می‌شود و این به سبب عوامل مختلفی است که در سنین بالاتر در بارداری‌ و زایمان تأثیرگذار است.

مریم‌السادات بنی‌هاشم افزود: باتوجه‌به افزایش سن ازدواج در جامعه، بسیاری از بارداری‌ها تا ۴۵ سال در سایه رعایت تمام مقدمات و بهداشت دوران بارداری و مراقبت‌های مناسب و باکیفیت می‌تواند به زایمان ایمن و تولد سالم بینجامد.

وی در مورد فاصله‌گذاری مناسب بین فرزندان، توضیح داد: فاصله زمانی بین دو بارداری، اعم از اینکه فراغت از بارداری اول به‌صورت سزارین یا زایمان طبیعی باشد، حداکثر سه سال است. 

این کارشناس جوانی جمعیت اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد بین ازدواج و اولین فرزندآوری در ایران، به طور میانگین بیش از سه سال فاصله وجود دارد البته درصورتی‌که مادر برای مثال به علت کم‌خونی، شرایط جسمانی لازم برای بارداری بعدی را نداشته باشد باید بیماری او درمان شود.

فرزندآوری به‌هنگام، تزریق شادی در خانواده

فاصله بارداری بیش از پنج سال مشکل‌آفرین است

بنی‌هاشم ادامه داد: فاصله بیشتر بین بارداری  برای نمونه بیش از پنج سال مشکل‌آفرین و در ارتباط و تعامل کودکان در خانواده، تأثیرگذار خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا به تأخیرانداختن بارداری یکی از دلایل ناباروری محسوب می‌شود، گفت: خانم‌ها بالای ۳۵ سال درصورتی‌که ۶ ماه و خانم‌های زیر ۳۵ سال ۱۲ ماه از اقدام به بارداری‌شان گذشته باشد و بارداری محقق نشده باشد مشکوک به ناباروری بوده و بایستی جهت اقدامات تخصصی به پزشک مراجعه کنند.

این مسئول بیان کرد: میزان باروری در زنان از ۲۷ سالگی شروع به کاهش می‌کند و در ۳۵ سالگی به بعد، کاهش باروری تسریع می‌شود. 

وی با بیان اینکه ذخیره تخمدان از حیث تخمک در یک زن در سی‌سالگی به ۱۲ درصد و در چهل‌سالگی به حدود ۳ درصد می‌رسد، گفت: به جوانان توصیه می‌شود در سن مناسب ازدواج کنند تا در صورت هرگونه اشکالی در باروری یا ناباروری به‌ویژه در زنان، احتمال موفقیت‌های درمانی افزایش یابد. 

بنی‌هاشم در مورداستفاده زوج‌ها از روش‌های پیشگیری در چند سال اول ازدواج، افزود: این روش‌ها موجب می‌شود ناباروری در آنها امری طبیعی تلقی شود. هرچه سن بانوان در آغاز درمان‌های ناباروری بیشتر باشد، به همان نسبت احتمال موفقیت درمانی نیز کاهش خواهد یافت.

 این مسئول در مورد مشاوره‌های رایگان مراکز بهداشتی در بحث فرزندآوری گفت: در حوزه فرزندآوری و جمعیت اولین کاری که در مجموعه بهداشت رقم خورد؛ راه‌اندازی مشاوره‌های فرزندآوری بود. 

وی گفت: در این مراکز از تمامی خانم‌های مراجعه‌کننده و متأهل سؤال می‌شود که آیا تمایل به فرزندآوری دارند یا خیر و اگر داشتند وارد چرخه حمایتی و مراقبتی می‌شوند.

این کارشناس جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در مورد تغذیه مناسب برای بارداری گفت:  داشتن وزن مناسب، پرهیزازعادات غذایی نامتعادل و ناسالم، نداشتن مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، داشتن تحرک کافی و ورزش، سبک زندگی سالم، درصورت ابتلا به بیماری درمان و کنترل در یک بارداری و زایمان ایمن و تولد نوزاد سالم مؤثر است.

فرزندآوری به‌هنگام، تزریق شادی در خانواده

داشتن خواهر و برادر و صمیمی‌تر شدن روابط 

مدیرگروه سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل ازدیاد شور و نشاط در زندگی مشترک، تولد فرزند در خانواده است، همان‌گونه که گل‌های بهشتی باعث وجد و سرور اهل بهشت می‌شوند، فرزند صالح نیز باعث شادمانی و سرور والدین می‌شود.

سیده ریحانه رضوانی افزود: گذراندن وقت با کودک و بازی با او یکی از بهترین لحظاتی است که می‌تواند به پدر و مادر انرژی و نشاط ببخشد.

 وی با بیان اینکه تولد فرزند، حس مفیدبودن و ارزشمندی برای والدین به همراه دارد، گفت: اینکه والدین برای فرزندان خودکارهایی انجام می‌دهند تا نیازهایشان برطرف شود، احساس قدرت، ارزشمندی و مفیدبودن به آنها دست می‌دهد.

رضوانی افزود: در صورت داشتن شرایط  لازم برای داشتن فرزندان زیاد، خانواده چند فرزندی، فرزندان یاد می‌گیرند که چطور با هم همکاری کنند، در مشکلات از هم کمک بگیرند، احساس تنهایی نکنند و از نظرات بیشتری استفاده کنند. 

وی تأکید کرد: در خانواده‌های پرجمعیت،  فرزندان به‌خوبی می‌آموزند که چطور داشته‌های خود را با هم تقسیم کرده و از آن استفاده کنند. 

این مسئول یکی از نکات دیگر درمورد چند فرزندی را اینگونه تشریح کرد: در واقع افراد خانواده با هم روابط صمیمی‌تر و نزدیک‌تری خواهند داشت که این موضوع اصلی ترین مسئله در شکل گیری روابط و عواطف هر فرد محسوب می شود. 

رضوانی از مزایای خواهر و برادر داشتن هم گفت: کودکان با داشتن خواهر و بردار، دیگر با بی‌حوصلگی روزمرگی خود را سپری نخواهند کرد و به‌نوعی سرگرم هستند به‌علاوه فرزندان به‌خوبی یاد می‌گیرند که چطور پشتیبان یکدیگر باشند و به هم در کارها کمک کنند‌.

وی در ادامه با بیان اینکه داشتن خواهر و برادر یک مزیت دیگر نیز دارد، اظهارکرد: در این خانواده‌ها کودکان رعایت حق‌وحقوق خود و دیگر افراد خانواده را به‌خوبی یاد می‌گیرند، بنابراین تأثیرات چند فرزندی و فرزندآوری به هنگام مخصوصاً بر روی کودکان برای حضور در جامعه بسیار مهم است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 

فرزندآوری به‌هنگام، تزریق شادی در خانواده

رشد ۳ درصدی ولادت در خراسان شمالی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: تعداد ولادت‌های ثبت شده سال ۱۴۰۲ در خراسان شمالی، ۱۳ هزار و ۴۰۵ مورد بوده که به نسبت تعداد ولادت‌های سال ۱۴۰۱، رشد ۳ درصدی داشته است.

محمدرضا اکبری افزود: ولادت‌های رخ‌داده در سال ۱۴۰۱، ۵ /۳۸ درصد تولدها فرزند دوم و ۳۴/۳  درصد فرزند اول و ۲۰/۵ درصد فرزند سوم و ۵/۵ درصد فرزند چهارم بوده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که اکثر بارداری‌های منجر به تولد در استان خراسان شمالی در چه رنج سنی است، گفت: اکثر بانوان در  سن ۲۵ تا ۳۴ سال باردار می‌شوند.

نتیجه‌گیری: فرزندآوری به هنگام باعث می‌شود کودکان یاد می‌گیرند که چطور با هم همکاری کنند، در مشکلات از هم کمک بگیرند، احساس تنهایی نکنند و از نظرات بیشتری استفاده کنند، همچنین فرزندان به‌خوبی می‌آموزند که چطور داشته‌های خود را با هم تقسیم کرده و از آن استفاده کنند. 
فرزندآوری به هنگام برای والدین نیز مزایایی دارد از جمله مجبور نیستند خود با کودکشان بازی کنند و هم‌بازی هم سن او در خانه  وجود دارد و می‌توانند به کارهای خود در زندگی برسند. 

گزارش از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات