حالت تاریک
  • دوشنبه, 1404/06/24 شمسی | 2025/09/15 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری عصر اترک هستید؟
سرویس مدارس؛ چالشی تکراری برای خانواده‌ها
عصر اترک بررسی کرد؛

سرویس مدارس؛ چالشی تکراری برای خانواده‌ها

افزایش نگرانی‌های والدین از حوادث پرتکرار سرویس‌های مدارس، زنگ خطری برای مسئولان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد فقدان سیستم نظارتی یکپارچه بر خودروها، رانندگان و نحوه حمل دانش‌آموزان، مهم‌ترین ریشه این معضل است.

  به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، ایمنی و سلامت دانش‌آموزان که آینده‌سازان این مرزوبوم هستند، همواره باید در اولویت اول سیاست‌گذاری‌های اجتماعی و آموزشی قرار گیرد.

یکی از حساس‌ترین و پرچالش‌ترین حلقه‌های این مسیر، جابه‌جایی روزانه آنان بین خانه و مدرسه است.

متأسفانه در سال‌های اخیر، شاهد تکرار حوادث ناگوار و نگرانی‌های فزاینده خانواده‌ها در مورد کیفیت و ایمنی سرویس‌های مدارس بوده‌ایم.

از خودروهای فرسوده و غیراستاندارد گرفته تا رانندگان فاقد صلاحیت و آموزش کافی، همگی نشان از خلأ نظارتی عمیقی دارد که بی‌تفاوتی نسبت به آن، ممکن است به قیمت جبران‌ناپذیری تمام شود.

این گزارش با درک این ضرورت، به بررسی ریشه‌ای مشکلات موجود می‌پردازد و راهکارهای عملی برای استقرار یک سیستم نظارتی دقیق، یکپارچه و فوری ارائه می‌دهد تا آرامش و امنیت را به کانون خانواده‌ها و مدارس بازگرداند.

 

 کمبود رانندگان خانم برای سرویس مدرسه

  یک مادر که سه دانش‌آموز دارد، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، با بیان اینکه مسئله سرویس مدرسه به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها تبدیل شده، گفت: هر سال با شروع سال تحصیلی، کابوس تازه‌ای برای ما آغاز می‌شود و پیداکردن سرویس ایمن و مناسب با کرایه معقول، به یک جنگ فرسایشی تبدیل شده است.

زهرا اکبری با اشاره به کمبود شدید رانندگان زن به‌عنوان یک معضل اصلی افزود: برای من به‌عنوان مادری که نگران امنیت دخترانم هستم، پیداکردن راننده خانم یک اولویت است، اما متأسفانه تعداد آنها بسیار کم است.

 وی اضافه کرد: این محدودیت، انتخاب‌های ما را به‌شدت کاهش داده و گاهی مجبوریم مسافت‌های دورتر یا سرویس‌های نامناسب‌تر را بپذیریم، فقط به این دلیل که راننده زن باشد.

این مادر گرمه ای در ادامه به مشکل بزرگ دیگر، یعنی هزینه‌های سرسام‌آور کرایه اشاره کرد و گفت: هزینه سرویس سه فرزندم، ماهانه مبلغ بسیار زیادی از بودجه خانواده را می‌بلعد و این هزینه‌ها هر ساله به بهانه‌های مختلف مانند افزایش قیمت بنزین، بیشتر می‌شود و هیچ نهاد یا ارگانی بر آن نظارت و کنترل واقعی ندارد.

فشار اقتصادی هزینه سرویس‌های مدرسه بر خانواده‌ها

 اکبری افزود: گاهی احساس می‌کنیم در یک بازار سیاه گرفتار شده‌ایم، مجبوریم بین امنیت روانی فرزندانمان و فشار اقتصادی شدید بر خانواده، یکی را انتخاب کنیم که این وضعیت برای خانواده‌های پرجمعیت‌تر مانند ما، فشار مضاعفی ایجاد می‌کند.

این مادر گرمه‌ای گفت: اگر برای این معضل چاره‌ای اندیشیده نشود، مجبور می‌شویم یا هزینه‌های دیگری مانند تغذیه یا کلاس‌های فوق‌برنامه بچه‌ها را حذف کنیم و یا خودمان شخصاً آنان را به مدرسه برسانیم که با برنامه کاری ما در تضاد است و عملاً ممکن نیست.

 وی بیان داشت: ما از مسئولان انتظار داریم هرچه سریع‌تر برای ساماندهی این وضعیت و کنترل قیمت‌ها و همچنین افزایش تعداد رانندگان زن اقدام کنند.

 

 نبود نظارت کافی بر سرویس‌های مدارس

یک مادر گرمه‌ای دیگر که دارای یک دانش‌آموز دختر و یک دانش‌آموز پسر است در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، با تأکید بر اینکه دغدغه سرویس، تمام روزهای پایانی تابستان را برایش تلخ کرده، گفت: مشکل ما دوگانه است، هم باید به فکر امنیت دخترم در مسیر مدرسه باشم و هم با هزینه کمرشکن سرویس برای هر دوی آن‌ها دست‌وپنجه نرم کنم.

مریم اجلالی با بیان اینکه یافتن یک راننده خانم مطمئن برای دخترش به یک آرزو شبیه شده، افزود: متأسفانه تعداد رانندگان زن به‌قدری کم است که ما را مجبور به انتخاب‌های سخت می‌کند.

 این مادر دغدغه‌مند گفت: یا باید دخترم را به سرویسی با راننده آقا بسپاریم که با هزار نگرانی همراه است، یا هزینه گزاف‌تری را برای پیداکردن یک راننده خانم در مسیرهای دورتر بپردازیم که این هم خودش بار مالی دیگری است.

وی با اشاره به فشار اقتصادی سنگین کرایه سرویس اظهار داشت: وقتی هزینه سرویس دو فرزند را در کنار سایر مخارج بازگشایی مدرسه مانند لوازم‌التحریر و البسه می‌گذاریم، واقعاً نفس‌های خانواده به شماره می‌افتد، این هزینه آن‌قدر بالا رفته که گاهی به این فکر می‌کنیم که آیا اصلاً داشتن شغل برای من به‌صرفه است یا تمام درآمدم فقط باید خرج سرویس بچه‌ها شود.

 اجلالی در پایان با بیان گلایه از نبود نظارت کافی گفت: به نظر می‌رسد هیچ نهاد مشخصی پاسخگوی خانواده‌ها در این زمینه نیست. قیمت‌ها خودسرانه و بدون هیچ ملاک مشخصی تعیین می‌شود و ما خانواده‌ها چاره‌ای جز پذیرش این شرایط نداریم. از مسئولان شهری تقاضا داریم هرچه سریع‌تر برای تعیین نرخ‌نامه مصوب و همچنین جذب و آموزش رانندگان زن اقدام عاجل کنند تا کمی از این دغدغه‌های والدین کاسته شود.

 دریافت کارت سلامت برای تأیید رانندگان سرویس مدارس

رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان گرمه، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: شهرستان گرمه به دلیل اینکه کوچک است و سه‌نقطه شهری دارد سرویس دانش‌آموزان با آژانس است.

 محمدرضا جلال‌زاده افزود: در شهرستان اولیای دانش‌آموزان خود جابه‌جایی بچه‌ها را انجام می‌دهند، اما آنچه که وظیفه هست بر عهده آژانس‌های شهر است.

وی اظهار کرد: طی جلسه‌ای که هفته گذشته با شهرداری در شورای ترافیک استان برگزارشده، مقرر شد که از طرف شهرداری‌ها با آژانس‌ها صحبت شود و هماهنگی انجام‌گرفته مبنی بر اعلام رانندگانی که به‌عنوان سرویس مدارس انتخاب می‌شوند، در مرحله اول وضعیت خودرو و راننده بررسی شود، بعد از دریافت کارت سلامت به تأیید شهرداری برسد و بعد به ما معرفی شود.

جلال‌زاده گفت:  بعد از تائید آموزش و پرورش به خانواده‌ها معرفی می‌شود.

 

 افزایش قیمت سرویس مدارس از ۱۵ تا ۲۵ درصد

رئیس اداره آموزش‌وپرورش گرمه گفت: اما در مدارس روستایی بالادشت و منطقه گلستان، برای حمل و نقل و جابه‌جایی دانش‌آموزان از مینی‌بوس‌های محلی استفاده می‌کنیم.

وی افزود: هر سال با اداره کل استان قرارداد بسته می‌شود و بر اساس پروتکل‌های که باید رعایت کنند حمل‌ونقل دانش‌آموزان صورت می‌گیرید.

جلال‌زاده تصریح کرد: مبلغ افزایشی از ۱۵ تا ۲۵ درصد شناور است. به دلیل اینکه در شهرستان آژانس‌ها دانش‌آموزان را جابه‌جا می‌کند از طرف واحد تاکسی‌رانی استان یک قراردادی بسته می‌شود و یک مبلغ مشخص به‌ ازای هر کیلومتر تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سامانه سپند برای ثبت‌نام و درخواست سرویس مدارس و رسیدگی به شکایات اولیا از سرویس مدارس تعریف شده و قابل‌دسترسی است.

 ساماندهی سرویس مدارس در دستور کار آموزش‌وپرورش

  کارشناس تعاون و کارپردازی آموزش پرورش شهرستان گرمه، در ادامه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، گفت: سال‌های گذشته نظم و قانون خاصی دررابطه‌با سرویس مدارس در شهرستان نداشتیم و خانواده‌ها به طور سلیقه‌ای با آژانس‌ها و ماشین‌های معمولی ارتباط می‌گرفتند و سرویس مدنظر خود را انتخاب می‌کردند.

مهدی ابراهیمی افزود: با دستورنویس آموزش پرورش رسیدگی و ساماندهی سرویس‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: رانندگانی که تمایل به جابه‌جایی دانش‌آموزان دارد در ابتدای امر به شهرداری معرفی می‌شود، بعد از احراز هویت و گرفتن کارت سلامت هم برای خود هم برای خودروی خود به آموزش‌وپرورش اعلام شده و جهت معرفی و به‌کارگیری، مشخصات این افراد در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

این مسئول تصریح کرد: از امسال با این کار نظم موردنظر و قوانین وصف شده صورت می‌گیرد و دیگر خانواده‌ها دغدغه سرویس را نخواهند داشت.

ابراهیمی در پایان گفت: باتوجه‌به مشخص‌شدن نرخ سرویس‌ها دیگر مشکلات خودسری و قیمت‌های من‌درآوردی از بین می‌رود و خانواده‌ها با خیال آسوده فرزندان خود را به سرویس‌های قابل‌اعتماد، سالم با وسیله نقلیه سالم و قیمت منصفانه مصوب شده می‌سپارند.

 

نتیجه‌گیری: ارائه سرویس ایمن و استاندارد به دانش‌آموزان، نه یک خدمت جنبی که مسئولیتی اخلاقی و حرفه‌ای در قبال نسل آینده است.

تحقق این امر مستلزم خروج از وضعیت موجود و گذار به سمت یک سیستم یکپارچه و شفاف است؛ سیستمی که در آن تمامی ارکان از خودرو و راننده تا نهاد ناظر، در قبال ایمنی کودک پاسخگو باشند. اکنون زمان آن فرارسیده که با نگاهی آینده‌نگر و عزمی راسخ، پروتکل‌های ایمنی را از حرف به عمل تبدیل کنیم و محیطی امن را برای ارزشمندترین سرمایه‌های ملی‌مان فراهم آوریم.

به یاد داشته باشیم که ایمنی حق مسلم هر دانش‌آموز است و تأمین آن نباید هیچگاه به تعویق بیفتد. زمان اقدام فوری، همین امروز است.

 

 تهیه و تنظیم گزارش: رقیه فیروزه

 انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!