حالت تاریک
  • شنبه, 1404/02/27 شمسی | 2025/05/17 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری عصر اترک هستید؟
روابط عمومی، ابزار قدرتمند مدیریت افکار عمومی
یادداشت؛

روابط عمومی، ابزار قدرتمند مدیریت افکار عمومی

روابط عمومی منظم و برنامه‌ریزی شده یکی از ابزارهای قدرتمند مدیریت افکار عمومی است، این نهاد به عنوان حلقه اصلی ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت مهمی در تسهیل دسترسی مدیران به نظرات و افکار جمعی کارکنان بر عهده دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی اجتماعی «عصراترک»، محمدهادی حیدریان، مسئول دفتر بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرستان جاجرم در یادداشتی نوشت: ۲۷ اردیبهشت ماه روزی که در سطح جهانی نیز به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات نام‌گذاری شد.

روز ارتباطات و روابط عمومی که در ایران معمولاً در ۲۷ اردیبهشت گرامی داشته می‌شود، فرصتی برای تأکید بر نقش کلیدی این حوزه در سازمان‌ها و جامعه است. 

در عصر ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی، نقش ارتباطات در جامعه انکار ناپذیر است به همین دلیل این روز صرفا یک یادبود در تقویم رسمی کشور نیست بلکه بر ضرورت افزایش بازدهی جامعه از طریق توسعه شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی تاکید می‌کند.

روابط عمومی منظم و برنامه‌ریزی شده یکی از ابزارهای قدرتمند مدیریت افکار عمومی است، این نهاد به عنوان حلقه اصلی ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت مهمی در تسهیل دسترسی مدیران به نظرات و افکار جمعی کارکنان بر عهده دارد.

از این رو، توجه ویژه به روابط عمومی به عنوان نهادی که می‌تواند به صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم میان مدیران و کارکنان اقدام کند، از اهمیت بالایی برخوردار است، البته انعکاس به موقع و دقیق رویدادها و فعالیت‌های یک سازمان در راستای کمک به افزایش شناخت و آگاهی آحاد کارکنان در بُعد درونی و مردم و جامعه در بُعد بیرونی از دیگر وظایف و رسالت‌های روابط عمومی و رسانه است.

نگرش نسل جديد به روابط عمومی نگرشی تازه و بديع است يعنی هنر برقراری ارتباط با مردم با هدف جلب رضايتمندی آنها كه منجر به حقانيت و رعايت حقوق مردم و ارباب رجوع می‌شود.

 امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عناصری قوی در ارزيابی و پيشبرد اهداف سازمان‌ها و مديريت‌ها تلقی می‌شوند، روابط عمومی بخشی از سازمان يا مديريت است كه وظيفه تجزيه و تحليل افكار عمومي، يافتن نقاط قوت و ضعف، شناخت فرصتها و تهديدها را داشته و در پی آن است تا با مدنظر گرفتن محدوديت‌ها بهترين روش استفاده از مدلها را برای سازمان يا مديريت طراحی كنند.

روابط عمومی به عنوان مهندس توافق و تفاهم، نقش راهبردی در سازمان‌ها ومديريت‌ها دارد به طوری كه يك روابط عمومي كارآمد (تخصصی و كارشناسی) می‌تواند سازمان يا موسسه خود را درجامعه مورد اقبال و محبوبيت و رضايت افكار عمومی قرار دهد و در صورت نداشتن چنين ويژگی‌هايی جامعه از سازمان مربوطه رويگردان شده و با افزايش انتقادها، شكايت‌ها و بی‌تفاوتی‌های مردم كه نتيجه‌ای جز ورشكستگی و بی‌اعتباری نخواهد داشت.

در مجموع روابط عمومی يك وظيفه و كار مديريتی است كه با ايجاد حفظ حقوق همكاری متقابل ميان سازمان و مديريت و عموم مردم و ديگر مسئولين در جهت اهداف نظام و سازمان‌ها كمک می‌كند و پيوسته از نظرات عموم آگاه و نسبت به آن‌ها پاسخگوست و مسئوليت مدير را برای خدمت در جهت منافع عموم تعريف و تاكيد كرده و آن را ياری نموده و تغييرات سازمانی را پذيرفته و به نحو موثر آن را به خدمت می‌گيرد و به عنوان يک سيستم هشدار اوليه و حسگر قوی كار می‌كند.

به هر حال نگاه حاضر به روابط عمومی و جایگاه آن در کشور با اجرایی شدن این توجهات و بهینه‌سازی روندها و تسهیل‌گری با رویکرد ارائه درست و به موقع فعالیت‌ها و عملکرد سازمان می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت رو به رشد نظام ارتباطی و روابط عمومی در کشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد، در واقع می‌توان گفت روز ملی ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد کند.

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!