در حال بارگذاری
گزارش عصراترک از رکود صنایع در دولت دوازدهم؛

دولت سیزدهم؛ انقلابی در صنایع راکد

دولت یازدهم و دوازدهم با توجه ویژه به صنایع غیرمولد باعث رکود روزافزون صنعت در کشور شد که با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی احیا صنایع راکد کشور جان دوباره گرفت.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « عصر اترک»،  صنایع یکی از زمینه‌های ایجاد اشتغال و اقتصاد در هر جامعه‌ای به‌حساب می‌آید، این در حالی است که متأسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تمرکز بر غیرمولد کردن دولت و تعطیلی صنایع کوچک و بزرگ این قسمت به وضعیت راکد در آمد.

 این در حالی است که تعطیلی یک واحد تولیدی یا صنعتی قطعاً در تشدید بیکاری و ایجاد آسیب‌های اجتماعی به‌تبع آن، ناامیدی جوانان و پایین آمدن تشکیل زندگی مشترک نقش به سزایی خواهد داشت.

 خراسان شمالی با دارابودن یک میلیون نفر جمعیت که ۴۴ درصد آن‌ها در روستاها زندگی می‌کنند، دارای ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی است.

 در نواحی و شهرک‌های صنعتی این استان ۳۲۷ واحد صنعتی جواز بهره‌برداری دارند که میزان اشتغال‌زایی آن‌ها ۴ هزار و ۹۱۱ نفر است که تعداد زیادی از این واحدها در دولت اصلاحات به وضعیت رکود درآمده بودند؛ اما با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی احیا شدند و جان دوباره گرفتند.

 

 احیا واحدهای راکد در اولویت دولت شهید جمهور

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی دررابطه‌با احیای واحدهای تولیدی غیر راکد و غیرفعال در خراسان شمالی گفت: دولت سیزدهم با اولویت قراردادن پروژه‌های نیمه‌تمام و راکد کار را با سرعت پیش گرفت.

 وی ادامه داد: احیای واحدهای تولیدی راکد و غیرفعال نیز از اولویت‌های دولت سیزدهم بود که در مدت سه‌ساله از عمر دولت گام‌های مثبت زیادی در این زمینه برداشته شد.

 حسین حاجی بگلو اضافه کرد: دولت شهید رئیسی با رویکرد بازگرداندن واحدهای راکد به چرخه تولید زمینه رونق اقتصادی و اشتغال را فراهم کرد.

دولت سیزدهم؛ انقلابی در صنایع راکد

 احیای ۲۳ واحد صنعتی در خراسان شمالی

 وی با بیان اینکه طی دولت سیزدهم ۲۳ واحد صنعتی در استان احیا شد اظهار داشت: ۴۸۵ میلیارد ریال اعتبار برای احیای این واحدهای تولیدی در استان سرمایه‌گذاری و با بازگشت این واحدهای تولیدی به فعالیت، برای حدود ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

 حاجی بگلو گفت: تأمین مواد اولیه، تعیین تکلیف بدهی معوق و پرداخت تسهیلات از جمله مشکلات و درخواست‌های صنعتگران استان است.

 

 پیگیری احیا ۱۰ واحد صنعتی راکد طی سال جاری

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی گفت: احیای ۲۳ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از سال ۱۴۰۱ تاکنون هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی شد که احیای آن محقق شد.

 وی با بیان اینکه احیای ۱۳ واحد در سال ۴۰۱ و احیای ۱۰ واحد تولیدی در سال گذشته محقق شد، اظهار کرد: احیای این تعداد واحدهای تولیدی با انجام اقدامات از قبیل جذب سرمایه‌گذار جدید، تأمین مواد اولیه و تأمین برق محقق شد.

 محمدعلی نوایی با اشاره به اینکه احیای ۱۰ واحد صنعتی استان در سال جاری در حال پیگیری است افزود: اردیبهشت‌ماه امسال واحد نورد بهار واقع در شهرک بجنورد یک احیا شد، این واحد از سال ۹۵ غیرفعال بود که با سرمایه‌گذاری حدود ۶۰۰ میلیارد ریال به چرخه فعالیت بازگشت.

 وی در ادامه درباره وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: ۳۶۴ واحد صنعتی در ۹ شهرک و ۹ ناحیه صنعتی استان دارای مجوز است که ۳۳ واحد از آنان راکد است.

دولت سیزدهم؛ انقلابی در صنایع راکد

 تعطیلی بیش از ۱۰ هزار کارخانه در کشور طی دولت روحانی

 کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: رساندن نرخ تورم به ۶۰ درصد، تعطیلی بیش از ۱۰ هزار کارخانه در سطح کشور، تعطیلی صنایع مختلف، صفر کردن رشد کشاورزی، رشد اقتصادی منفی، منفی کردن رشد سرمایه‌گذاری خالص، صفر کردن رشد سرمایه‌گذاری ناخالص بخشی از عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در کشور بوده است.

وی ادامه داد: دولت اصلاحات بخش غیرمولد را در کشور رشد و پرورش داد.

 عبدالمجید شیخی با تأکید بر این موضوع که دولت دوازدهم سلطه دلار و یورو را بر کشور تسلط داد، اضافه کرد: این دولت عنان مملکت را به امریکا وصل کرده بود، به‌طوری‌که آب‌خوردن کشور را منوط به تبعیت از آمریکا می‌دانست.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در دولت اصلاحات با ایجاد و ترویج بانک‌های خصوصی با جان و مال مردم بازی کردند.

 شیخی گفت: در دولت روحانی پول مردم را به بخش غیرمولد تزریق و منابع را صرف فعالیت‌های غیرمولد کردند و وام به آقازادگان و اختلاس‌گران دادند و با رونق بورس‌بازی و دلالی بخش مولد را سرکوب کردند.

 

 احیای واحدهای راکد در صدر اولویت‌های شهید رئیسی

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در این باره با اشاره به اینکه تأمین مواد اولیه و بدهی‌های معوق از مشکلات اصلی واحدهای تولیدی راکد در دولت دوازدهم بود، گفت: با حمایت‌های ویژه دولت شهید جمهور و پرداخت تسهیلات مشکلات آنها رفع شد.

 وی ادامه داد: احیای واحدهای راکد تولیدی از اولویت‌های دولت شهید رئیسی در حوزه اقتصاد بوده، به‌طوری‌که از ابتدای دولت به‌صورت مرتب و هفتگی کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید برگزار می‌شود تا مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی بررسی شود.

 ناصر فخر موحدی با اشاره به اینکه طی هفته دولت در سال گذشته ۴۵ طرح اقتصادی در استان آغاز به کار کردند، گفت: این طرح‌ها در شهرستان‌های مختلف خراسان شمالی اجرایی شده است که با بهره‌برداری از آن برای هزار و ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

 نتیجه‌گیری: گره‌هایی که طی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه صنعت و اقتصاد بر شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی خورد، از زمان ریاست آیت‌الله رئیسی در مقام رئیس قوه قضاییه بررسی شد و در سفرهای استانی گره بسیاری از این واحدها باز شد و با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی این مسیر باقوت بیشتری ادامه پیدا کرد.

 آنچه که مسلم است احیای واحدهای نیمه راکد در شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی در طی مدت سه‌ساله دولت شهید جمهور قابل‌توجه بوده است و علاوه بر اینکه جان دوباره گرفتند، صدها کارگر به عرصه فعالیت برگشته‌اند.

 با فعال‌شدن صنایع غیرفعال و راکد و سرکار رفتن جوانان، امید به زندگی برمی‌گردد و حال مردم خوش می‌شود، این راهی بود که شهید جمهور آغاز کرد، امید است که مردم با عبرت‌گرفتن از دولت‌های قبل و خسارت‌هایی که به زندگی و مال مردم خورد، بتوانند با انتخاب اصلح به عقب برنگردند و بنیان‌هایی که شهید رئیسی بنا کرد را ادامه دهند.

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر./

0 نظر

ارسال نظرات