در حال بارگذاری
گزارشی از تعلل واردات واکسن کرونا در کشور؛

خسارتی که دولت دوازدهم بر جان مردم زد

با اوج‌گیری پیک پنجم کرونا در کشور و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت شهید رئیسی، ورق برگشت و با آغاز واردات واکسن و واکسیناسیون همگانی آمار فوتی‌ها به صفر و زندگی به روند عادی برگشت.

 به گزارش عصر اترک، آخرین روزهای بهمن ۱۳۹۸ زنگ خطر ابتلا به ویروس کرونا در کشور به صدا در آمد، کرونایی که با آمدنش خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به زندگی مردم وارد کرد به‌طوری‌که با استرس و ترسی که به جان مردم افتاده بود، رفته‌رفته خیابان‌ها خالی از مردم شد، مدارس، غذاخوری‌ها، تالارها، سینماها و بسیاری از بخش‌های عمومی به تعطیلی کشیده شدند.

 حتی برخی از دستگاه‌ها نیز به‌صورت دورکاری درآمدند، از طرفی با آغاز پیک‌های مختلف به‌خصوص در پیک پنجم و سویه دلتای کرونا تخت‌های بیمارستان پر و جایی برای پذیرش بیمار نداشتند، ترافیک آمبولانس‌های حمل جنازه، قبرهایی که به‌نوبت پر می‌شدند و داغ سنگین این ویروس بر دل خانواده‌ها، بخش کوچکی از سختی‌های این روزها بود، این در حالی است که آن روزها گذشت؛ اما داغش همچنان بر تن خانواده‌های ازهم‌پاشیده همچنان حس می‌شود.

 از آن زمان تاکنون بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۷ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۳۶ نفر را در کشور مبتلا کرده و ۱۴۴ هزار و ۷۹۷ نفر را نیز به ورطه مرگ کشانده است.

 این در حالی بود که تزریق واکسن کرونا در سراسر جهان آغاز شده بود، از طرفی متخصصان داخلی نیز سعی در ساخت واکسن ایرانی داشتند که به موفقیت‌هایی زیادی نیز دست پیدا کرد، اما دولت وقت دوازدهم در جهت تسریع روند واردات واکسن به کشور اقدام خاصی انجام نمی‌داد .

 اما این روزها با داغ‌شدن بازار انتخابات ریاست‌جمهوری و سعی در روی کار آمدن دولت اصلاحات به‌گونه‌ای که مهره چینی‌های دولت از پیش تعیین شده و برگرفته از دولت دوازدهم است، این افراد سعی دارند تا تمام موفقیت‌های صعود تزریق واکسن و رسیدن مرگ‌ومیرهای کرونای از یک هزار نفر در روز به صفر را به نام خود سند بزنند درحالی‌که در دولت دوازدهم جان هزاران ایرانی بازیچه سیاسی بازی این افراد شده بود و در واکنش به اعتراض مردم برای تعلل در واردات واکسن، نپیوستن به fatf و تحریم‌ها را بهانه می‌کردند، اما اکنون باگذشت سه سال از تلاش‌های دولت سیزدهم و پیگیری‌های جدی شخص رئیس‌جمهور شهیدمان برای واردات انبوه واکسن و نجات جان هزاران ایرانی، ادعای جدید و مصادره این دستاورد برای دولت دوازدهم را مطرح می‌کنید که جای شگفتی دارد.

 مردم می‌دانند و تاریخ هم قضاوت کرد که دولت روحانی به دلیل اهمال‌کاری در مرگ هزاران هم‌وطن ایرانی شریک بودند.

 پیک پنجم کرونا در خراسان شمالی همچون سایر استان‌های کشور خسارت‌های زیادی به بار آورد که طی کمتر از یک ماه ۵۲۰ نفر قربانی این ویروس شدند.

خسارتی که دولت دوازدهم بر جان مردم زد

کاش مسئولان واکسن را به‌موقع وارد می‌کردند

 قلی‌پور، همسر یکی از جان‌باختگان ویروس کرونا در بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: همسرم تنها ۳۴ سال سن داشت با علائم نفس‌تنگی به بیمارستان بردیم بستری و بعد از یک هفته فوت شد.

 وی درحالی‌که چشمانش پر از اشک شده بود، ادامه داد: من دو دختر ۱۰ و ۱۳ساله داشتم، درحالی‌که برنامه‌های زیادی برای آینده، دخترانمان داشتیم؛ اما کرونا همه چیز را نابود کرد.

 قلی‌پور یادآور شد: روز فوت همسرم در ۱۵ شهریورماه حدود ۱۲ نفر بر اثر این بیماری جانشان را ازدست‌داده بودند و آمبولانس‌های جنازه در صف پارک جاوید قرار داشتند.

 وی بیان داشت: با سرعت گرفتن واکسیناسیون کرونا و پایین آمدن فوتی آنچه همچنان آتش‌به‌جان ما می‌اندازد این بود که اگر واکسن به‌موقع وارد می‌شد قطعاً دخترهای من یتیم نمی‌شدند و خانه ما ویران نبود، ای‌کاش مسئولان به فکر مردم بودند و با جان مردم بازی نمی‌کردند.

خسارتی که دولت دوازدهم بر جان مردم زد

 زنگ خطر پرشدن تخت‌های بیمارستانی خراسان شمالی

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دولت دوازدهم دررابطه‌با وضعیت نامساعد بیماری کرونا در خراسان شمالی گفت: آمار بیماران کووید ۱۹ در این استان در موج چهارم به طور بی‌سابقه‌ای نسبت به سه موج گذشته در حال افزایش است و این روند نگرانی‌های شدیدی را در بین درمانگران ایجاد کرد و حتی می‌تواند زنگ خطری برای پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی باشد.

 سید احمد هاشمی افزود: اگر روند صعودی آمار بیماران کووید ۱۹ در استان به‌خصوص مراجعه افراد بدحال همچنان ادامه یابد، احتمال افزایش آمار مرگ‌ومیر بیماران کووید ۱۹ به‌خصوص در افرادی که با منشأ ویروس جهشی انگلیسی مراجعه می‌کنند، بیشتر می‌شود که باعث ازدست‌دادن روحیه پرستاران و التهاب بیشتر در جامعه می‌شود.

 وی اضافه کرد: هم اکنون ۳۸۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی بستری هستند که ۸۸ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته در استان بستری شدند که در این مدت سه نفر جانشان را بر اثر این بیماری از دست دادند.

 

 شهید رئیسی سلامت را اولویت دولت قرار داد

 این در حالی بود که دولت شهید رئیسی در اواسط مردادماه در حالی دولت را تحویل گرفت که روزانه بین ۷۰۰ تا یک هزار نفر براثر این بیماری در کشور جانشان را از دست می‌دادند از طرفی هم با افزایش و شیوع همه‌گیری کرونا در بین مردم اقلام دارویی از جمله سرم به‌سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شد و همه این موارد دست‌به‌دست هم داده بود تا خسارت‌های زیادی به جان مردم بخورد.

 شهید رئیسی با اولویت قراردادن سلامت مردم و تأکید بر این موضوع روند واردات واکسن به کشور را سرعت بخشید به‌طوری‌که در مدت کوتاهی واکسیناسیون مرحله اول انجام و موج کرونا کند شد و تخت‌های بیمارستانی خالی و با ادامه روند واکسیناسیون در مراحل بعدی کم‌کم زندگی مردم به سبک عادی برگشت.

 شاید این اتفاق ساده‌ای به نظر برسد؛ اما تنها خانواده‌هایی این موضوع را درک خواهند کرد که به دلیل نبود واکسن عزیزی را ازدست‌داده‌اند، این حرکت را بسیار عظیم می‌دانند.

خسارتی که دولت دوازدهم بر جان مردم زد

 تزریق یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در خراسان شمالی

 محمدرضا اکبری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: از آغاز تزریق واکسن کرونا در دولت سیزدهم در نوبت اول برای افراد بالای ۱۲ سال ۵۶۵ هزار و ۷۲۱ نفر در نوبت دوم ۵۱۸ هزار و ۴۳۱ نفر، نوبت سوم ۲۶۷ هزار و ۲۸۵ نفر و در نوبت چهارم ۳۷ هزار نفر واکسیناسیون شدند.

 وی ادامه داد: همچنین در یک نوبت برای افراد رده سنی پنج الی ۱۲ سال ۷۱ هزار و ۴۸۷ نفر واکسیناسیون شدند.

 محمدرضا اکبری گفت: در مجموع در دولت سیزدهم در چهار نوبت در بین افراد واجدالشرایط خراسان شمالی یک میلیون و ۴۵۹ هزار و ۹۹۳ نفر واکسینه شدند که براین‌اساس استان جزو استان‌های برتر در واکسیناسیون بود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: همچنین جمع کل واکسن‌های کرونا در نوبت اول در بین مردان و زنان ۶۰۹ هزار و ۵۲۵ نفر و در نوبت دوم در بین مردان و زنان ۵۴۵ هزار و ۶۹۸ نفر بوده است.

 

نتیجه‌گیری: در ماجرای کرونا به عینه دیده شد که تفاوت رویکرد مدیریتی چقدر در تسریع و تسهیل روند واکسیناسیون و ارتقا سلامت تأثیر داد.

 واکسنی که دولت دوازدهم با تعلل در واردات آن و ربط‌دادن آن به برجام، تحریم و FATF جان بسیاری از مردم را بازیچه کردند، اما دولت شهید جمهور با اولویت قراردادن، فوتی‌ها را به صفر رساند.

 بنابراین مردم باید امروز این خسارت‌ها را سنجه‌ای برای انتخاب فرد اصلح برای ریاست‌جمهوری قرار دهند.

 تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

 انتهای خبر./

0 نظر

ارسال نظرات