
عضو مجلس خبرگان رهبری:
حوزه علمیه باید پاسخ نسل امروز را بدهد
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: اگر حوزه از گذشته تغذیه میکند، باید آینده را بسازد؛ اگر از طوسی و انصاری میآموزد، باید پاسخ نسل امروز را بدهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، به نقل از راه دانا، آیت الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در پیام مقام معظّم رهبری به مناسبت صدمین سال حوزه، رمزی نهفته است به ژرفای قرنها، گفت: آنگاه که حوزه را وارث گنجینههای گرانسنگ دانش دینی میخوانند در حقیقت رمز نهفته در پیام است.
وی با اشاره به اینکه حوزهی علمیهی قم، نه در سایهی گذشته دانشهای دینی، که بر صدر تاریخ آن نشسته است، ادامه داد: نه غبارپوشِ میراث، که میراثدار آن است؛ نه وارثی خاموش، که واصلی جوشان است، این حوزه، آیینهدار هزار سال اندیشهپروری، حقیقتجویی، اجتهاد و انضباط علمی است به طوری که گویی تمام نبوغهای پراکندهی تاریخ حوزههای علمیه، در آن گرد آمدهاند تا صدایی واحد صدایی از تبار طوسی و حلّی، از نسل شهید و انصاری پدید آورند.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وارث بودن، نه به انباشتنِ دفترهاست، که به آفریدنِ افقهاست و نه به حبسِ دانش در حجرهها، که به حرکتِ آن در صحنههاست، تصریح کرد: میراث، آنگاه زنده است که به زبانِ روز سخن گوید، و آنگاه کارآمد است که در میدانِ نیاز حضور یابد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه گذشته، اگر چراغ نیفکند، غبار میافکند؛ و علم، اگر نروید، فرو میپوسد ادامه داد: وارثِ دانایی باید داناوار بر دوشِ زمان رود، پاسخِ پرسشهای نو را از ژرفای کهن برکشد، و هر مسئلهی تازه را به زبانی فهیم و روشی رهگشا پاس دارد.
آیت الله مبلغی تصریح کرد: حوزه چون وارث است، باید روشمند باشد؛ با زمانه سخن بگوید، بپرسد و بشنود، بفهمد و بفهماند.
وی در تشریح مکانیزم زمان برای عملکرد حوزه به مقوله زمان فهمی اشاره کرد و گفت: نخستین شرط این مواجهه فهم زمانه است؛ یعنی درک دقیق مقتضیاتِ زمان، فهم ظرافتهای تحوّلیافتهی انسانی، و دریافت سؤالاتِ نوپدید جامعهای که در هزارتوی پیچیدگیهای امروز میزید.
آیت الله مبلغی پرسشپذیری را از ویژگی های دیگر حوزه دانست و افزود: پرسشپذیری، یعنی نه نفی گذشته، که نَفَس تازه در کالبد آن دمیدن؛ یعنی نه گسستن از میراث، که بازبینی در آن به نگاهِ نیاز زمانه؛ یعنی ماندن بر مدار اصول، اما چرخیدن با قطبنمای تحول؛ یعنی گشودن درهای گفتگو، بدون اینکه دیوارهای استوارِ مبنا دچار فروریختگی شوند.
حوزه نباید در برابر طوفان پرسشها بلغزد
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه کارآمدی یکی دیگر از ویژگی های حوزه علمیه باید باشد، ادامه داد: علمی که از همنفسی با نیاز انسان و همسویی با مسئلهی زمان بازماند، چراغی است بر رف، نه راهی در بیپناهی؛ زینتی است در طاق، نه تکیهگاهی در طوفان، حوزه، چونان وارث گنجینههای زرّین فقاهت، اگر بخواهد صیانت از گذشته را با صعود به آینده درآمیزد، باید به افق زمانه با چشمی باز و سینهای گشاده بنگرد؛ نه صرفاً در حفظ حجم میراث، که در ژرفای بهرهگیری از آن برای پاسخ به انسانِ امروز باید بهره بگیرد.
آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه فقه، آنگاه به بار مینشیند که همسخن با مسئله، همراه با نیاز، و همنفس با زیست نسل امروز و فردا باشد، تصریح کرد: حوزه باید بکوشد در برابر طوفان پرسشها نلغزد، و در برابر غوغای زمانه نگران نماند.
وی با اشاره به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «حوزهی قم، وارث سرمایهی سترگ علمی شیعه است ولی امروز با نگاه به تحوّلات سریع و شدید فکری و عملی در دوران معاصر، مخصوصاً در سدهی اخیر، انتظاراتی بیش از این را در زمینهی پیشرفت علمی حوزه باید مورد توجّه قرار داد.»، ادامه داد: این سخن، تلنگری بر سکون، هشداری به توقف، و دعوتیبه تحول است.
این استاد دروس خارج فقه و اصول تصریح کرد: حوزه، نه باید در گذشته خیمه زند، نه در حال متوقف شود؛ باید وارثی باشد که از متن دیروز، برای مسائل فردا راه بجوید؛ باید میراثداری باشد که راز سنت را بفهمد، و به آینده وصل شود؛ باید با زمانه حرف بزند، ولی در صدای زمانه حل نشود.
وی ادامه داد: اگر حوزه از گذشته تغذیه میکند، باید آینده را بسازد؛ اگر از طوسی و انصاری میآموزد، باید پاسخ نسل امروز را بدهد.
وقتی اندیشه فربه شود فقه از حصار گذشته می گسلد
وی ارتقای سطح دانش را از دیگر ویژگی های مهم حوزه علمیه دانست و تاکید کرد: دانش، آنگاه رهگشا و جانبخش است که از توقف بگریزد و به تعالی بیندیشد؛ هرجا رکود گیرد، رمق از پاسخ و رونق از راه می رود.
آیت الله مبلغی با بیان اینکه ارتقای سطح دانش، نه زینت معرفت که ضامن بقا؛ چونان شریان در پیکر اندیشه و چونان آفتاب در اقلیم پرسش است ادامه داد: دانش، شالودهی بالندگی است و ستون استواریِ پیشرفت؛ هر جا که دانش فرا رود، اندیشه نیز فربه شود، وقتی اندیشه فربه شود، فقیه از حصار گذشته میگسلد و از قفس تکرار میرهَد؛ آنگاه نه در سایهی خاطرهها، که در سپیدهی پدیدهها میزید.
استاد دروس خارج فقه و اصول با اشاره به اینکه آنگاه که علم ژرف گردد، نسلی پدید میآید که نه از تازهها هراسان و نه از نوبودنِ پدیدهها سرگردان است عنوان کرد: در چنین شرایطی نسلی پدید می آید که میتواند پدیدههای نوظهور را نه چون طفیلیهای بیجایگاه، بلکه چون میهمانان شایسته، در جایگاه سزاوارشان درون ساختار علم بنشانند، و برایشان سایهساری از استدلال و زمینهای از پشتیبانی فراهم آورند.
آیت الله مبلغی با اشاره به اینکه پرداختن به مسائل نو بدون بسط دانش، خیمهای بیستون و چادری برپا، اما بیقرار است گفت: این مسئله همانند سرپناههایی که برای پناهندگان میزنند نه خانه ای است برای اقامت، نه نهادی برای ثبات، در چنین فضایی، مسائل نوپدید، بیریشه و بیپشتوانه میمانند که از روشهای پخته، نگاههای عمیق و حرکتهای حکیمانه بهره ای نمیبرند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در تبیین شاخصههای پیشرفت فقهی، ارتقای سطح علم و فزونی بر داشتهها را کلید حرکت علمی حوزه دانستهاند و فرمودند: «معیار در پیشرفت فقه، افزودن به داشتهها یعنی تولیدات علمی فاخر و ارتقاء سطح علم و یافتههای جدید است» ادامه داد: این افزونی، باید به مثابه بنایی باشد که نه تنها دیوارهای کهن را استوارتر سازد، بلکه ایوانی نو برای پذیرش نیازهای نوین بگشاید.
آیندهپژوهی برای حوزه یک ضرورت است
این استاد حوزه و دانشگاه آینده پژوهی را از دیگر ویژگی های حوزه دانست و گفت: در عصری که آینده، نه در فردا، که در اکنون جاریست، و تحوّلات، نه تدریجی، که طوفانوار و غافلگیرکنندهاند، حوزه را نه مجالِ سکون است، نه فرصتِ تأخیر. آنچه میآید، با شتابی فراتر از تصوّر، اندیشه را نه برای فهم گذشته، بلکه برای پیشواز فردا میطلبد.
آیت الله مبلغی با بیان اینکه آیندهپژوهی، دیگر فضیلت نیست، ضرورت است و پاسخگویی، دیگر انتخاب نیست، تعهّد است تصریح کرد: اگر دانش فربه نگردد، و نگاه، افق را نکاود، پرسشهای آینده، بر کرسی بیپاسخی مینشینند، و فقاهت، از قافلهی نیاز جا میماند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه عمقِ علمی، آنگاه معنا مییابد که با آینده دیدار کند و برای پرسشهای نیامده، ذخیرهی امروز فراهم آورد خاطرنشان کرد: حوزه ای که میراثدار دیروز است، باید معمار فردا نیز باشد؛ و این جز با ژرفاندیشی، ژرفسازی، و ژرفپویی در ساحت دانش و بینش، میسّر نخواهد بود.
انتهای خبر/
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!