در حال بارگذاری
عصراترک بررسی کرد؛

دردسرهای نبود قرداد سرویس مدارس

پرداخت هزینه سرویس مدارس در اواخر سال تحصیلی در شهرآشخانه باعث سردرگمی سرویس مدارس و اعتراض والدین شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصراترک، هرساله با شروع فصل تحصیلی بحث سرویس مدارس به مهم‌ترین مسئله برای والدین تبدیل می‌شود و والدین برای رفت و آمد دانش آموزانشان به محل تحصیل و منزل اغلب به سرویس‌های مدارس روی می‌آورند و با مشخص کردن هزینه‌ای به صورت ماهیانه، در طی سال تحصیلی رفت وآمد فرزند خود را به سرویس‌های مدارس می‌سپارند.

این روال از اول مهر ماه تا پایان سال تحصیلی برقرار است و طی قراردادی که عقد شده است اغلب مشکلی برای تردد دانش‌آموزان پیش نمی‌آید.  

در استان خراسان شمالی و شهر آشخانه،  بین والدین و سرویس‌های مدارس یا شهرداری قرار دادی به همین عنوان منعقد نمی‌شود و فقط به مجوزی که شهرداری برای راننده جهت تردد صادر می‌کند، بسنده می‌شود.

اکنون در اواخر سال تحصیلی دریافت هزینه کامل یک ماه  برای خرداد، از نظر والدین دانش‌آموزان به دلیل اینکه فرزندانشان روزهای کمتری را به مدرسه می‌روند، منطقی نیست و از برخی سرویس‌های مدارس خواسته شده است که فرودین ماه به علت ۱۵ روز تعطیلی و خرداد ماه هم به علت ایام امتحانات و چند روز سرویس دهی را یک ماه حساب کنند.

رانندگان سرویس‌های مدارس می‌گویند ما اول سال صحبت کردیم که هر ماه این مبلغ باید پرداخت شود، حال می‌خواهد دانش‌آموز هر روز به مدرسه بیایید یا یک روز؛ آنها همچنین می‌گویند در ایام خرداد ماه پروسه سرویس دهی به دانش‌آموزان بسیار سخت است و باید هر دانش‌آموز را طبق زمانبندی امتحانات آنها در ساعت‌های متفاوتی سرویس دهی کنند و از سایر امورات خود عقب می‌مانند و اگر والدین می‌خواهند هزینه کامل ماه را پرداخت نکنند بایستی به صورت آژانسی و هزینه کامل که اکنون هر سرویس۱۸ هزار تومان هست پرداخت کنند.

شهرداری آشخانه می‌گوید:  اینکه هزینه فرودین و خرداد ماه باید یک ماه حساب شود و تعداد نفرات که می‌توانند همزمان سرویس دهی شوند را در برگه مجوز قید کرده است و رانندگان متخلف به تعزیرات معرفی می‌شوند  یک نمونه از مجوزهای سرویس مدارس را در زیر مشاهده می‌کند.

دردسرهای نبود قرداد سرویس مدارس

 سرویس‌های مدارسی که والدین دانش‌آموزان اعتراض داشتند، شامل این موضوع شده است و مابقی برای هزینه فروردین و خرداد ماه به مشکلی نخوره‌اند و فروردین را کامل پرداخت کرده‌اند و خرداد را نیز یا کامل پرداخت کرده‌اند یا به صورت آژانسی و تعداد دفعات سرویس استفاده شده پرداخت کرده‌اند.

به نظر می‌رسد وجود اتحادیه‌ای برای آژانس‌ها و نماینده‌ای که بتواند حرف آنان را در جلسات مطرح کرده و مدافع حقوق آنها باشد تا از این قبیل مشکلات و ناهماهنگی‌ها کمتر پیش آید، بشدت لازم است.

همچنین ضرورت انعقاد قراردادی بین والدین و رانندگان و سندی که جزییات مربوط به تعطیلی‌ها در آن ثبت شود و یا چگونگی پرداخت شهریه خردادماه و سایر مسائل و مشکلات درآن قید شده باشد، احساس می‌شود.

 

قراداد ماهانه ولی هزینه به ازای روزهای استفاده شده!

یکی از بانوانی که به عنوان سرویس مدارس در سطح شهر آشخانه فعالیت دارد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک گفت: ما ماهانه سرویس مدارس را برداشتیم، حالا قانون جدید برای ما درست کردند که باید هزینه فروردین و خرداد با هم یک ماه حساب شود (یعنی فروردین نصف، خرداد ماه نصف)!

این خانم افزود: مگر ما روزانه قرارداد داریم که هر وقت آمدند هزینه بدهند و هر وقت نیامدند هزینه را پرداخت نکنند؟ اگر روزانه باشد پس چرا هر دانش آموز برای ما ۶ تا ۷ هزار تومن می‌شود درحالی که هزینه هر سرویس در حال حاضر ۱۸ هزار تومان است.

وی از سختی‌های کار گله مندانه گفت: ما سرویس مدارسی که در آژانس هم کار می‌کنیم، سرویس خارج از شهر را به خاطر سرویس‌های مدارس نمی‌توانیم قبول کنیم یا حتی در میانه سال به دلیل گرمی هوا، برخی والدین فرزندانشان را نمی‌فرستند و باید با دو نفر سرویس را ادامه بدهیم. 

وی با اعتراض یه اینکه هزینه فرودین و خرداد باید یک ماه حساب شود گفت: والدین یک طرفه می‌توانند فرزند خود را نفرستند ما حتی قراردادی نداریم و این کم شدن حتی یک نفر برای ما که مثلا با چهار نفر مبلغی مشخصی را باید بگیریم و اکنون مسیر را با افراد کمتری ادامه می‌دهیم، بسیار زیان زننده است.

وی ادامه داد: ما سرویس‌های مدارس شامل ۳۰درصد افزایش هزینه آزانس‌ها نمی‌شویم، عیدی دریافت نمی‌کنیم ولی باید هزینه فرودین و خرداد ماه را یک ما حساب کنیم؛ در خرداد ماه باید برای هر چهار نفر سرویسمان در نوبت‌های مجزا به مدرسه برویم و برگردیم که برای هر نفر ۲ سرویس می‌شود که در مجموع ۸ سرویس می‌شود درحالی که باید با دو سرویس همه بچه‌ها را از مدرسه به منزل و بالعکس می‌رساندیم، اینجا هزینه ۴ برابر می‌شود؟ درحالی که ۱۵ روز فرودین ماه را ما نباید هزینه‌ای دریافت کنیم.

 

دردسرهای نبود قرداد سرویس مدارس

یکی دیگر از سرویس‌های مدارس نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شهرداری می‌گوید فرودین را کامل بگیرید و یا نصف بگیرید؟ ما قرارداد ماهیانه بستیم ولی خانواده‌ها می‌گویند خرداد و فرودین را نصف بگیرید.

وی تاکید کرد: ما قرارداد مکتوب نداریم ولی زبانی توافق کردیم که در طی سال هر ماه مبلغی مشخص برای سرویس دانش آموزان پرداخت شود که معمولا برخی والدین در خردادماه، چون تعداد روزهایی که بچه‌ها مدرسه می‌روند، کم است، اذیت می‌کنند.

این راننده گفت: ما دانش اموزان را با کمتر از ۱۰ هزار تومان منتقل می‌کنیم ولی در حال حاضر هزینه هر سرویس آژانس ۱۸ هزار تومان است و افزایش هزنیه آزانس‌ها وتاکسی‌ها برای سرویس مدارس تاثیری نداشته است با این وجود برای پرداخت این مبلغ برخی والدین همکاری نمی‌کنند.

نبود بیمه برای آژانس‌ها

وی از نبود بیمه برای آژانس‌ها گله کرد و گفت: من با سابقهٔ بیش از ۱۰ سال که در آژانس فعالیت داریم هیچ بیمه‌ای ندارم و هرچقدر پیگیری کرده‌ام به نتیجه‌ای نرسیدم و همیشه با پاسخ اینکه هیچ بخشنامه‌ای برای ما نیامده روبه رو بوده‌ام.

یکی دیگر از سرویس‌های مدارس با‌سابقه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از همان ابتدا همه آژانس‌ها هزینه سرویس فرودین را کامل می‌گرفتند و خردادماه را چون تا اخر ماه با راننده درگیر هستند ۱ نفر را می‌برند و یکی دیگر را برمی‌گردانند والدین یا باید کامل پرداخت کنند و یا هزینه را به صورت آژانسی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: تنها دلخوشی برای راننده‌ها همین چند روز فرودین ماه است مگر بقیه افرادی که قراردادی‌اند این ۱۵ روز را از حقوقشان کسر می‌کنند؟

وی تاکید کرد: من ۱۰ سال است که سرویس مدارس دارم و به همین منوال بوده است قید کردیم ماهانه یک مبلغی را بگیریم، مدرسه به ما گفت که همان اول ماه شهریه بچه‌ها را از والدین بگیریم چه یک روز بیایند و یا همه روزها را، ولی ما با والدین راه امدیم که در اخر هرماه پرداخت کنند.

این راننده آژانس گفت: والدین اگر برای شهریه خرداد ماه اعتراض داشتند یا دانش آموز را خودشان جا به جا می‌کردند و یا همان چند روزی که به مدرسه می‌رود را مانند سرویس‌های آژانس محاسبه می‌کنیم. در هرصورت راننده از وقت خودش می‌گذرد و هر چهار نفر را در وقت و زمان‌های متفاوت جابه جا می‌کند.

مرجع رسیدگی به بحث سرویس مدارس شهرداری است

رئیس اداره آموزش و پروش شهرستان مانه و سملقان درگفتگو با خبرنگار عصر اترک گفت: والدین شکایات خود نسبت به سرویس مدارس را به مدرسه و به شهرداری می‌توانند ارسال کنند.

محسن روحانی افزود: مرجع رسیدگی به بحث سرویس مدارس شهرداری است و آزانس‌ها در اختیار آن هاست و ما فقط سرویس‌ها را هماهنگ می‌کنیم و کار رسیدگی به عهده مانیست فقط می‌توانیم تذکر دهیم.

 
 
سرویس مدارس باید هزینه فرودین و خرداد ماه را یک ماه حساب کنند

 مسئول واحد تاکسیرانی شهرداری آشخانه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک گفت: سرویس مدارس باید هزینه فرودین و خرداد ماه را یک ماه حساب کنند و با سرویس‌هایی که تخلف داشتند تلفنی صحبت شد و عنوان شد در صورت استرداد نکردن هزینه اضافه‌ای که دریافت کردند به تعزیرات معرفی می‌شوند.

سعید شاملو ادامه داد: تمام افرادی که به ما مراجعه کردند به نتیجه رسیده‌اند و هزینه مازاد را پس گرفته‌اند واگر فردی اعتراض دارد می‌تواند پیگیری کند.

شاملو درتوضیح این مسئله عنوان کرد: مجوز سرویس مدارس از طرف شهرداری صادر می‌شود و عقد قرارداد با نهاد شهرداری نیست؛ در متن مجوز تعداد سرنشین‌ها و همچنین بحث تعطیلی ۱۵ روزه فرودین ماه و ایام امتحانات خرداد ماه لحاظ شده است.

سال تحصیلی فعلی باید با همان مفاد مجوزی که از قبل تعیین شده است عمل شود

وی در خصوص سوال خبرنگار مبنی بر اینکه در ایام خرداد ماه، برای هر نفر ساعت امتحانی متفاوت است و سرویس‌ها مجبور به سرویس دهی چند باره برای یک دانش اموز می‌شوند، گفت: این موارد در کارگروه ماده ۱۸ که برای سال تحصیلی جدید تشکیل می‌شود مطرح می‌شود و حتما متناسب با آن برنامه ریزی می‌شود ولی برای سال تحصیلی فعلی باید با همان مفاد مجوزی که از قبل تعیین شده است عمل شود.

شاملو در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه در کارگروه مورد نظر نماینده سرویس مدارس یا آژانس‌ها حضور دارد؟، گفت: بنده به عنوان مسئول تاکسیرانی و به نمایندگی از آنها حضور داشتم.

 

نتیجه گیری:  

عقد قرارداد مشخص و ثبت دقیق مسائل مطروحه و همچنین حضور یک نفر از آزانس‌های فعال در سطح شهرستان به عنوان نماینده در کارگروه ماده ۱۸ ضروری به نظر می‌رسد تا در این مواقع که گفته می‌شود موارد در ابتدای سال مطرح شده و در مجوز ثبت شده و اکنون در مجوز در این مورد چیزی مطرح نشده است مرجع شفافی باشد تا فردی متضرر نشود و اگر قانون هست باید برای همه اجرا شود.

دردسرهای نبود قرداد سرویس مدارس

تهیه و تنظیم گزارش: زهرا صدیقی

انتهای خبر/ 

0 نظر

ارسال نظرات