در حال بارگذاری
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌شمالی خبر داد:

تحول فرهنگی خانواده‌ها با تقویت دوره قرآن خانگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه دوره‌های قرآن خانگی بخش فراموش شده‌ای در جامعه هستند، گفت: براین‌اساس تقویت دوره‌های قرآن خانگی باعث تحول در حوزه فرهنگی خانواده در ابعاد تربیتی خواهد شد.

به گزارش عصر اترک، تقی صادقی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان خراسان شمالی اظهار داشت: شهید رئیسی مسیری را شروع کرد که به دلیل اخلاصی که داشت بین همه ماندگار شد.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم در مراسم‌های شهادت شهید رئیسی و همراهانش در سراسر جهان نوعی حرکت جهادی ایجاد کرد، گفت: قطعا نبود همچنین شخصیتی سخت است، اما در باطن قضیه حرکت جدیدی برای مسیر انقلاب و نوعی جهش به جلو خواهد بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: مسیر خدمت ادامه خواهد داشت، امید است که این مسیر امتداد پیدا کند زیرا خدمت به مردم در چارچوب انقلاب در راستای ولایت فقیه ارزشمند است.

 

صادقی گفت: قرارگاه شهید آوینی مصداق و مظهر نگاه مردمی به حوزه فرهنگ است که یکی از شاخص‌ترین برنامه‌های دولت شهید رئیسی بوده است.

 

وی ابراز داشت: بررسی‌ها و مطالعات با جامعه قرآنی به نتیجه رسیده که بخش فراموش شده و مغفولی تحت‌عنوان دوره‌های قرآنی خانگی که از قدیم‌الایام مرسوم و فعال بوده که اکنون با فراموشی این برنامه‌ها، متاسفانه برخی از خانواده منبع آسیب شده‌اند.

 

صادقی با تأکید بر این موضوع که برگزاری و تقویت دوره‌های خانگی منشأیی برای تحول در امورات فرهنگی در خانواده‌ها باشد، افزود: این در حالی است که بخش قابل‌توجهی از جوانان و نوجوان در جامعه با صدای روضه و قرآن غریبه هستند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی مرکز فرماندهی تمدن اسلامی را مسجد خواند و ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر این مرکز از دست رفته و حداقل کارکرد در مساجد رسیده‌ایم، به طوری که مساجدی که همیشه باید فعال باشند تبدیل به یک نمازخانه شده که در زمان‌های مشخص باز و بسته می‌شود.

 

صادقی یادآور شد: جهت برگشتن کارکرد مساجد، طرح خانه‌های نور به مسجد گره می‌خورد که ۶۰ پایگاه قرانی و ۳۴۰ دوره قرآنی در استان شناسایی شده است که با رویکرد مربی محور‌بودن این طرح اجرایی خواهد شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: برای نخستین‌بار در استان مسابقات قرآنی دوره‌های خانگی انجام می‌شود ۶۰ پایگاه قرآنی داریم فعال می‌شود.

 

وی مردمی‌بودن این طرح را از دیگر ویژگی آن عنوان کرد و گفت: در قرارگاه مردمی شهید آوینی قرار بر این است از دل طرح خانه‌های نور مجمع عمومی گذاشته‌ و تبدیل به یک مؤسسه بزرگ قرآنی شوند و به صورت مستقل فعالیت‌شان را ادامه دهند.

 

صادقی با اشاره به اینکه در حوزه تاریخ شفاهی در کشور و استان ضعف وجود دارد، گفت: در استان شاید ۱۰۰ تاریخ شفاهی کمتر وجود ندارد، در حالی که خیلی از پیشکسوتان جبهه و جنگ از دنیا رفته‌اند و تاریخ ملت را با خودشان برده‌اند.

 

وی همچنین بیان داشت: طرح بعدی مرزبانان فرهنگ است که با محوریت ۱۶ روستای مرزنشین در استان برگزار خواهد شد.

 

وی ابراز داشت: در مرحله نخست قرارگاه شهید آوینی ۶۲ طرح اولیه جمع‌آوری و به وزارت ارشاد ارائه شد و نهایت بعد از پالایش‌های صورت گرفته به هفت طرح کلی رسیده است.

 

صادقی گفت: در این طرح مدیریت به صورت یک‌پارچه و هدفمند انجام می‌شود، زیرا می‌خواهیم به خروجی و نتیجه برسیم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تاکید کرد: ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه ملی برای این طرح تخصیص پیدا كرده است.

 

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات