در حال بارگذاری
عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بجنورد:

اهل‌سنت ازدیرباز ارادت خاصی به امام رضا داشتند

عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان بجنورد گفت: از دیرباز بزرگان اهل سنت به دیدار امام رئوف حضرت رضا(ع) رفته و مرقد و بارگاهشان را زیارت می‌کردند.اهل سنت از دیرباز ارادت خاصی به امام رضا(ع) داشتند.

محمدعلی نظری در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» اظهار کرد: امام رضا(ع) در سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه متولد شد و در سال ۱۸۳ هجری قمری به مقام امامت رسید.

وی با بیان اینکه امامت حضرت رضا(ع) ۲۰ سال طول کشید، افزود: در سال۲۰۰ هجری قمری به اصرار معمون که مرکز حکومتش در مرو قرار داشت و هم اکنون در کشور ترکمنستان قرار دارد هجرت کرد و به اجبار ولایت عهدی مامون را پذیرفت.

عضو هیآت علمی دانشگاه فرهنگیان بجنورد گفت: مدت ولایت امام رضا(ع) دو سال طول کشید و در سن ۵۵ سالگی در سال ۲۰۳هجری قمری به شهادت رسید و در مکان فعلی در مشهد مدفون شد.
نظری در مورد برکات حضور امام رضا(ع) در کشور ادامه داد: حضور امام رضا(ع) در خراسان باعث گسترش تشیع و رشد مراکز علمی و دینی شده که این کار از طریق مباحثه و مناظره با بزرگان ادیان مختلف، تشکیل محافل علمی در منزل انجام شده است.  

این استاد دانشگاه رشته الهیات بیان کرد: دومین برکت وجود امام رضا(ع) در ایران و به ویژه در خراسان تشکیل فضای معنوی در بارگاه ملکوتی آن حضرت از طریق زیارت و عبادت است که پس از شهادت حضرت رضا(ع) در کنار قبر ایشان مسجدی ساخته شد و به مرور زمان گسترش یافت مردم برای زیارت مراجعه می‌کردند و عده‌ای نیز در آنجا سکونت کردند تا اینکه به صورت شهر گسترش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه مردم در کنارآرامگاه حضرت سکونت کردند، گفت: وجود مبارک حضرت رضا(ع) سبب رونق فضای عبادی و معنوی و همچنین رونق کسب و کار عده‌ای نیز شد نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت نیز به زیارت قبر امام رضا(ع) مشرف می‌شوند و اظهار علاقه و محبت می‌کنند از دیرباز و از گذشته دور بزرگان اهل سنت به دیدار این امام رئوف رفته و مرقد و بارگاهشان را زیارت می‌کردند.

نظری افزود: از جمله افرادی که به کشور ایران مهاجرت کرد حضرت فاطمه معصومه است. برای دیدار برادرشان مهاجرت کرد اما بر اثر بیماری در قم ساکن و بعد از مدت هفده روز سکونت در قم وفات یافت.  

این استاد دانشگاه فرهنگیان بجنورد در مورد حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کرد: در سال ۱۷۳هجری قمری متولد شد و خواهر امام رضا(ع) است ایشان معروف به فاطمه کبری هستند چرا که امام کاظم(ع) سه دختر به نام فاطمه داشتند حضرت فاطمه معصومه(س) در سال ۲۰۱در سن ۲۸ سالگی برای دیدار امام رضا(ع) از مدینه حرکت کرد و وقتی به شهر ساوه رسید بیمار شد.

نظری با بیان اینکه امام رضا(ع) توصیه کردند که حضرت معصومه(س) را به قم ببرند، گفت: حضرت معصومه(س) در قم در منزل یکی از شیعیان ساکن شدند و ۱۷ روز پس از سکونت بر اثر بیماری در سال۲۰۱ هجری دارفانی رو وداع گفت.

وی با بیان اینکه وجود با برکت حضرت فاطمه(س) در قم باعث تغییرات و پیشرفت مهم و شگرفی در شهر قم شد، گفت: وجود مرقد ایشان باعث رشد شهر قم و گسترش تشیع شد پیشرفت قم از جهت فرهنگی سیاسی اجتماعی اقتصادی از برکت وجود حضرت معصومه(س) است.

این استاد دانشگاه فرهنگیان بجنورد با بیان اینکه این پیشرفت در کل کشور نیز تاثیر داشته است، افزود: علوم و معارف تشیع از قم به سراسر کشور منتشر می‌شود و اکنون با استحکام مذهبی که این شهر دارد شهرت جهانی پیدا کرده زیرا علمای زیادی در این شهر پرورش پیدا کرده‌اند.

نظری در پاسخ به این سئوال که مقام و جایگاه زن در اسلام چگونه است، گفت: در اسلام برای زن مقام بسیار والایی در نظر گرفته شده چنان که وقتی سخن از آرامش در خانه می‌شود زن را به عنوان آرامش دهنده خانه معرفی می‌کند در قرآن آمده است از نشانه‌های قدرت و حکمت خدا این است که از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش پیدا کنید.

وی ادامه داد: در اسلام مقام زن از دو نظر بسیار مورد توجه قرار گرفته است اول نقش مادری و دوم نقش همسری زیرا خانواده دارای قدر و منزلت و قداست خاصی است.

نظری عنوان کرد: از نظر دین اسلام یکی از سوره‌های قرآن به نام سوره نسا یعنی به نام زن نامگذاری شده و همینطور یکی دیگه از سوره‌های قرآن به نام حضرت مریم مادر حضرت عیسی(ع) نامگذاری شده است و این اهمیت توجه به مقام زن را می‌رساند.این استاد دانشگاه فرهنگیان بجنورد با بیان اینکه در سوره نسا به مباحث تخصصی در مورد زنان پرداخته شده است، افزود: از نگاه دین، زن مربی جامعه و مبدا برکات فراوان است.

وی یکی از برکات اسلام را کرامت دادن به زن در قالب پوشش دانست و گفت: در این صورت زن محفوظ از نگاه نامحرم و بی‌حرمتی نسبت به او می‌شود در صورتی که در نگاه غیر دینی و غربی به زن به عنوان ابزار و کالا نگریسته می‌شود زنان باایمان همواره در تاریخ اسلام دارای نقش‌های مهمی بودند که از جمله آنان می‌توان به حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه(س)، حضرت زینب(س) و فاطمه معصومه(س) اشاره کرد.

مصاحبه از: هدیه دهقانی

انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات