در حال بارگذاری
یادداشت؛

انتخابات، فرصتی برای مشارکت در تصمیم‌گیری کلان کشور

با حضور در انتخابات، هر فرد فرصتی برابر برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی و اجتماعی پیدا می‌کند و صدایی در تعیین سرنوشت خود و جامعه خود خواهد داشت.

 به گزارش عصر اترک، حجت‌الاسلام مهدی براتیان، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بجنورد در یادداشتی با موضوع انتخابات و مشارکت نوشت: حضور و مشارکت در انتخابات، نشانه سلامت و قدرت تصمیم‌گیری افراد است.

 حضور در انتخابات و مشارکت فعالانه در تعیین سرنوشت کشور، حقیقتی بنیادی و غیرقابل‌انکار برای هر شهروند به‌حساب می‌آید، این امر نه‌تنها به‌عنوان یک وظیفه، بلکه به‌عنوان نمادی از سلامت و قدرت تصمیم‌گیری افراد در یک جامعه آزاد و دموکراتیک تلقی می‌شود.

 دلایل متعددی برای اثبات این مدعا وجود دارد که در زیر مطرح می‌شود:

 انتخابات، مجرای قانونی برای انعکاس آرا و نظرات مردم در تعیین مسیر آینده کشور به شمار می‌رود که در واقع با حضور در انتخابات، هر فرد فرصتی برابر برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان سیاسی و اجتماعی پیدا می‌کند و صدایی در تعیین سرنوشت خود و جامعه خود خواهد داشت و در واقع انتخابات تجلی اراده مردم است.

 همچنین مشارکت در انتخابات، نشان‌دهنده تعهد و مسئولیت‌پذیری افراد نسبت به مسائل جامعه خود است، بنابراین افرادی که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، با درک اهمیت تعیین سرنوشت خود و کشورشان، به طور فعالانه در این فرایند دخیل می‌شوند و نسبت به آینده جامعه خود احساس مسئولیت می‌کنند.

 شرکت‌کردن در انتخابات، مستلزم آگاهی از مسائل مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور و همچنین شناخت کاندیداها و برنامه‌های آنها است، براین‌اساس این امر به نوبه خود، به ارتقای سطح آگاهی و مطالبه‌گری افراد در جامعه کمک می‌کند.

انتخابات آزاد و عادلانه، یکی از ارکان اصلی جوامع دموکراتیک و سالم به شمار می‌رود و مشارکت گسترده مردم در انتخابات، نشان‌دهنده پویایی جامعه و همچنین تعهد آن به ارزش‌های دموکراسی و مردم‌سالاری است.

مردم با حضور در انتخابات و انتخاب نامزدهای موردنظر خودشان در واقع، قدرت تصمیم‌گیری در مورد مسائل مختلف را در دست می‌گیرند که این امر به آنها کمک می‌کند تا در تعیین سرنوشت خود و جامعه خود نقشی فعال ایفا کنند و از حقوق و آزادی‌های خود دفاع کنند.

 براین‌اساس مشارکت در انتخابات، نه‌تنها حق، بلکه وظیفه‌ای همگانی است که با حضور در انتخابات و انتخاب آگاهانه، هر فرد می‌تواند به سهم خود در ارتقای سلامت و پویایی جامعه و همچنین در ساختن آینده‌ای روشن‌تر برای خود و نسل‌های آینده سهیم باشد.

 این در حالی است که افراد با شرکت‌نکردن در انتخابات، قدرت تصمیم‌گیری را به دیگران واگذار و حقوق و مسئولیت‌های خودشان را نادیده می‌گیرند.

 بنابراین، هر شهروند مسئول و آگاه، با حضور در انتخابات و مشارکت فعالانه در تعیین سرنوشت کشور، سلامتی و قدرت تصمیم‌گیری خود را به اثبات می‌رساند.

 برای حضور حداکثری و انتخاب اصلح با افزایش آگاهی و سواد سیاسی مردم، آموزش و اطلاع‌رسانی، روشنگری در شبکه‌های اجتماعی، بحث و گفتگو دررابطه‌با مسائل می‌تواند کمک‌کننده مسیر باشد.

 انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات