در حال بارگذاری
رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی:

افزایش اجاره‌بهای واحدهای تجاری، دغدغه صنوف است

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی گفت: از مهم‌ترین دغدغه‌های حال حاضر صنوف استان موضوع افزایش بسیار زیاد اجاره‌بهای واحدهای تجاری است که این مسئله متأثر از عوامل مختلفی است.

مهدی امیدوار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی عصراترک با گرامی داشتت روز اصناف اظهار کرد: در سطح استان ۳۵ هزار واحد صنفی فعال هستند که ۱۷ هزار واحد از آنها در شهر بجنورد (مرکز خراسان شمالی) مستقر هستند.

وی گفت: درعین‌حال، در سطح استان بیش از ۱۲۰ اتحادیه صنفی فعال هستند که ۴۰ اتحادیه از آنها در شهر بجنورد مستقرند.

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی عنوان کرد: از جمله اتفاقات بسیار خوبی که سرانجام با پیگیری‌های مستمر نمایندگان اصناف کشور در پایتخت میسر شد، عضویت اتاق اصناف کشور در جلسات ستاد تنظیم بازار کشور بود که تا به امسال این عضویت را برخوردار نبود.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت اصناف در استان، اعلام کرد: در حال حاضر صنوف استان با برخی مشکلات جدی و مهم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

امیدوار عدم ثبات نرخ ارز در کشور را از جمله این مشکلات برشمرد و گفت: این عدم ثبات نرخ ارز موجب شده است که از تولیدکننده تا صنوف و در نهایت تا مردم مصرف‌کننده بسیار تحت‌تأثیر قرار گیرند و قدرت عمل هر سه گروه ضعیف شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بخش صنوف استان تحت‌تأثیر این مسئله با ضعف گردش مالی روبرو شده‌اند و برای خرید اجناس و کالا برای عرضه به بازار با مشکل تأمین سرمایه مواجه و دست‌به‌گریبان هستند.

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی تصریح کرد: این در حالی است که در این شرایط بانک‌ها نیز حاضر نیستند به لحاظ تأمین سرمایه در گردش صنوف استان، تسهیلاتی به تقاضاهای آنها پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: صنوف استان به دنبال دریافت تسهیلات تبصره‌های ۱۸ و ۱۶ نیستند؛ بلکه این صنوف می‌گویند همان تسهیلات با کارمزد ۲۳ درصد را پرداخت کنید.

علاوه بر این، امیدوار در ادامه از وضعیت نرخ اجاره‌بهای واحدهای تجاری در استان نیز انتقاد و ابراز تأسف کرد و گفت: در مرکز استان قیمت اجاره‌بهای واحد تجاری بسیار بالا است که این امر متأثر از نامتوازنی بین عرضه و تقاضای واحدهای تجاری است.

وی تصریح کرد: در مرکز استان تقاضا برای اجاره واحد تجاری بیش از عرضه آن است، طور یکه در این شهر بر روی اجاره مغازه‌ها میان متقاضیان دعوا است.

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه بیشتر واحدهای تجاری و صنفی استان در دو خیابان اصلی شهر بجنورد متمرکز شده‌اند.

وی گفت: این مشکل به علت فقدان تولید واحدهای تجاری در نقاط مختلف مرکز استان است که به تمرکززدایی و پاسخگویی به تقاضاهای مورد انتظار بخش صنفی این شهر منجر شود.

امیدوار خواستار شد: برای حل این مسئله باید در قدم اول مسئولان ذی‌ربط ورود کنند تا مسائل دو مجتمع تجاری هماگ و طلای سفید حل شوند تا پس از سال‌ها سرانجام به بهره برداری نهایی برسند.

وی یادآور شد: در این زمینه در مرکز استان اتاق اصناف، بسیج اصناف و سازمان صمت استان بسیار پیگیر هستند که گره‌های پیشرو این دو مجتمع تجاری باز شوند.

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی همچنین پاساژسازی، تولید واحدهای تجاری و تمرکززدایی از انباشت واحدهای تجاری در هسته مرکزی شهر بجنورد را بسیار ضروری دانست.

درعین‌حال، وی ایجاد شهرک یا شهرک‌های سوغات، صنایع‌دستی و فرش برای شهر بجنورد را لازم دانست و اعلام کرد: درصورتی‌که شهرداری بجنورد زمین یا زمین‌هایی در نقطه‌ای مناسب از این شهر را در اختیار بخش صنوف و خصوصی مرکز استان قرار دهد، قطعاً این بخش نسبت به احداث بنای این شهرک یا شهرک‌ها مشارکت و ورود خواهد کرد.

امیدوار عنوان کرد: تاکنون ادارات کل منابع طبیعی، راه و شهرسازی استان همچنین شهرداری بجنورد به این اعلام مشارکت اعضای اتاق اصناف بجنورد هیچ پاسخی در زمینه تأمین زمین نداده‌اند.

وی همچنین خروج صنوف آلاینده از حریم شهر بجنورد به خارج از حریم شهر بجنورد را در زمینه متعادل‌سازی در نرخ اجاره‌بهای واحدهای تجاری در مرکز استان را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: با وجود پیگیری‌های بسیار هنوز اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری بجنورد در زمینه اختصاص زمین برای ایجاد شهرک صنوف آلاینده برای مرکز استان اقدامی را انجام نداده‌اند.

امیدوار در بخش دیگری از سخن خود موازی‌کاری برخی از ادارات در زمینه انجام گشت‌های بازرسی و نظارت از صنوف استان را از دیگر مشکلات اعضای اتاق اصناف استان اعلام کرد و افزود: اداراتی شامل بهداشت، استاندارد و دامپزشکی در هیچ یک از گشت‌های نظارتی و بازرسی خود اتاق اصناف را برای بررسی صحت عملکرد و یا تخلف صنفی دعوت نمی‌کنند.

وی گفت: این در حالی است که استانداری طی ابلاغ مصوبه‌ای، دستور داده است که باید نمایندگان اتاق اصناف استان در فرایند انجام گشت‌های نظارتی و بازرسی از بازارهای استان حضور داشته باشند، با این وجود، هنوز ادارات اشاره شده به مصوبه استانداری و دستورالعمل استاندار اهمیت نمی دهند.

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی افزود: اتاق اصناف استان نیز به لحاظ قضایی این مطالبه را در دست پیگیری قرار داده است.

علاوه بر این، وی به دستورالعمل قانونی پرداخت یک‌سوم از وجه جریمه تخلفات صنوف به‌حساب اتاق‌های اصناف کشور نیز اشاره و اظهار کرد: این دستورالعمل به‌منظور تأمین مالی برای به‌کارگیری نیروهای بازرسی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بازرسان تدوین و ابلاغ شده است.

امیدوار گفت: هنوز به این قانون عمل نمی‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: درحالی‌که این دستورالعمل اجرایی نمی‌شود، بااین‌وجود، اتاق اصناف استان در حد توان مالی خود در فرایند انجام بازرسی‌ها و گشت‌ها با سازمان صمت استان همکاری می‌کند.

درعین‌حال، رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی اعلام کرد: اتاق اصناف استان به سازمان صمت استان پیشنهاد داده است که در استان مصوب شود برای پیشگیری از گران‌فروشی کالا در بازار، بازرسان صمت از صنوف فاکتور خرید کالا را درخواست نکنند در مقابل اتاق اصناف استان نسبت به درج قیمت بر روی کالاهای تمامی صنوف استان اقدام خواهد کرد.

وی یادآور شد: متأسفانه در سطح کشور واحدهای تولیدی و یا عرضه‌کنندگان عمده کالا به صنوف فاکتور نمی‌دهند که این مسئله موجب شده است تا تخلفات صنفی نیز مستمر شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی در خاتمه از مسئله ناوگان حمل‌ونقل ضعیف در استان نیز به‌شدت گلایه کرد و گفت: در فرودگاه بجنورد نه مسئله پروازها حل شده و نه موضوع اتصال استان به شبکه ریلی کشور محقق شده است.

امیدوار افزود: متأسفانه ناوگان مسافربری استان نیز روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود، درعین‌حال، ناوگان باری استان نیز توان لازم برای حمل کالا را ندارد.

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات