
عصر اترک بررسی کرد؛
آموزش هوش مصنوعی در مدارس، گرفتار کمبود تجهیزات
طرح ایران دیجیتال در خراسانشمالی با مشارکت قابلتوجه دانشآموزان و حمایت معلمان اجرا میشود؛ اما ضعف تجهیزات و تفاوت سواد دیجیتال بین مناطق، اجرای یکپارچه را با چالش مواجه کرده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی«عصر اترک»، در دنیای امروز، فناوری و مهارتهای دیجیتال به یکی از ضروریترین نیازهای آموزش و پرورش تبدیل شده است. با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و نقش پررنگ آن در زندگی روزمره، آموزش مهارتهای دیجیتال به دانشآموزان بهعنوان سرمایهای مهم برای آینده کشورها شناخته میشود. در این راستا، طرح ملی «ایران دیجیتال» با همکاری وزارت ارتباطات، وزارت آموزشوپرورش و معاونت علمی ریاستجمهوری، بهمنظور ارتقای سطح دانش و مهارتهای فناوری دانشآموزان کشور راهاندازی شده است.
این طرح گسترده، آموزش رایگان برنامهنویسی و مهارتهای پایه دیجیتال را برای بیش از یک میلیون دانشآموز در سراسر کشور فراهم کرده و تلاش دارد با شناسایی استعدادهای برتر و کاهش شکاف دیجیتالی، عدالت آموزشی در حوزه فناوری را تحقق بخشد. باتوجهبه اهمیت زیرساختهای ارتباطی، اجرای موفق این طرح در استانها از جمله خراسان شمالی مستلزم فراهم بودن امکانات سختافزاری و پوشش اینترنت مناسب است.
در خراسان شمالی، با ثبت نام بیش از ۶ هزار دانشآموز در این برنامه، تلاشهایی برای گسترش دسترسی به آموزشهای دیجیتال در مدارس شهری و روستایی انجام شده است. اما همچنان چالشهایی مانند کمبود تجهیزات فناوری، تفاوت سطح سواد دیجیتال در مناطق مختلف و تأثیر همزمانی اجرای طرح با زمان امتحانات، مسیر توسعه این مهارتها را دشوار کرده است. باوجود این محدودیتها، مشارکت فعال معلمان و مدارس شاخصی مانند دبیرستان رضوان بجنورد، امیدبخش روند پیشرفت طرح در استان است.
پوشش اینترنت در بیش از ۹۰ درصد استان
محمد نوری مطلق در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اجرای طرح ملی «ایران دیجیتال» در سطح کشور، از آمادگی زیرساختهای ارتباطی استان برای اجرای این طرح در مدارس خبر داد.
وی اظهار کرد: استان خراسان شمالی در حوزه زیرساخت ارتباطی وضعیت نسبتاً مطلوبی دارد و در برخی شاخصها جزو استانهای دارای رتبه بالا در سطح کشور است.
سرپرست معاونت ادارهکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی تصریح کرد: در حال حاضر، پوشش اینترنت در بیش از ۹۰ درصد مناطق شهری و روستایی برقرار است و از بسترهایی چون فیبر نوری، اینترنت موبایل و ADSL برای ارائه خدمات استفاده میشود.
زیرساختهای استان پاسخگوی اجرای طرح ایران دیجیتال است
نوری مطلق افزود: زیرساختهای موجود برای اجرای طرح ایران دیجیتال کفایت میکند، به خانوادهها و اطرافیان توصیه کردهام فرزندان خود را در این طرح ثبتنام کنند. خوشبختانه در تجربههای ما، اغلب بدون مشکل به دورهها دسترسی یافتهاند.
وی در پاسخ به این سؤال که چه تعداد از مدارس استان به اینترنت و تجهیزات کافی مانند رایانه و شبکه داخلی مجهز هستند، گفت: آمار دقیقی در این زمینه ندارم، اما باتوجهبه الزام ثبت نمرات، ثبتنام و سایر امور آموزشی در سامانههای کشوری، تقریباً تمامی مدارس به اینترنت متصل هستند. البته نوع اتصال ممکن است در برخی مدارس با فیبر نوری و در برخی با تکنولوژی قدیمیتر باشد.
نوری درباره اهداف طرح ایران دیجیتال نیز گفت: این طرح باهدف آموزش رایگان زبان برنامهنویسی به بیش از ۲ میلیون دانشآموز کشور راهاندازی شده است. آموزشها با زبان برنامهنویسی پایتون آغاز میشود و در مراحل بعدی مباحثی چون پایتون پیشرفته و هوش مصنوعی نیز به آن افزوده خواهد شد.
سرپرست معاونت ادارهکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان شمالی، ادامه داد: فلسفه این آموزشها تقویت تفکر الگوریتمی، برنامهریزی ذهنی و مهارتافزایی برای آینده تحصیلی و شغلی دانشآموزان است.
افزایش پوشش اینترنت روستایی با طرح USO
وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات انجامشده برای جبران شکاف دیجیتال بین مناطق شهری و روستایی، گفت: در سالهای اخیر، بهویژه با اجرای طرح USO، تلاش شده تا ارتباطات در روستاها گسترش یابد.
نوری مطلق اضافه کرد: در قالب این طرح، هر سال چندین میلیارد تومان برای ایجاد یا ارتقای دکلهای ارتباطی و تبدیل پوشش 3G به 4G اختصاص مییابد و هماکنون سرعت اینترنت در بسیاری از روستاها همسطح با مناطق شهری شده است.
وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان دسترسی خانوارهای دانشآموزی به گوشی هوشمند یا رایانه، گفت: آمار رسمی در این زمینه ندارم، اما با استناد به اطلاعات ثبتشده در سامانه شاد طی دوران کرونا، میتوان گفت که حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درصد دانشآموزان استان و خانوادههایشان به ابزارهای ارتباطی دیجیتال متصل هستند.
در پایان، نوری مطلق درباره نقش ادارهکل ارتباطات استان در پشتیبانی از اجرای این طرح، اظهار کرد: نقش ما در استان بیشتر توسعه زیرساخت ارتباطی، اطلاعرسانی و هماهنگی با آموزشوپرورش بوده است. اجرای طرح ایران دیجیتال از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران، وابسته به وزارت ارتباطات، در سطح ملی هدایت میشود و در صورت درخواست برای نقشهای بیشتر، آماده همکاریهای بیشتر نیز هستیم.
مشارکت ۱۳ درصدی دانشآموزان استان در طرح ایران دیجیتال
صفدر رحمانی در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اجرای این طرح در سراسر کشور، گفت: طرح ایران دیجیتال با همکاری معاونت علمی ریاستجمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزشوپرورش پیگیری میشود و هدف آن آموزش بیش از یک میلیون دانشآموز در حوزههای مختلف مهارت دیجیتال است.
وی افزود: در خراسان شمالی تا این لحظه ۶ هزار و ۱۷۳ نفر از دانشآموزان در این طرح ثبتنام کردهاند که معادل بیش از ۱۳ درصد جمعیت دانشآموزی استان است.
رئیس اداره متوسطه اول آموزشوپرورش خراسان شمالی، با بیان اینکه تمام ۴۸۹ مدرسه متوسطه اول استان امکان مشارکت در این طرح را دارند، اظهار کرد: بیشترین آمار مشارکت مربوط به شهرستان بجنورد و کمترین میزان در شهرستانهای گرمه و جاجرم ثبت شده است.
وی تأکید کرد: در اجرای طرح هیچ تفاوتی میان مدارس شهری و روستایی قائل نشدهایم و دانشآموزان تنها با در اختیار داشتن موبایل یا تبلت میتوانند در دورهها شرکت کنند.
رحمانی همچنین درباره نحوه اطلاعرسانی گفت: ابلاغ طرح از طریق سامانههای رسمی و گروههای کارشناسی به مدارس صورت میگیرد و مسئولان آموزش در شهرستانها موظف به جذب و تشویق دانشآموزان هستند.
رتبه سوم خراسان شمالی در مشارکت طرح ایران دیجیتال
او افزود: برای ارزیابی اثربخشی آموزشها نیز سامانه اختصاصی ایران دیجیتال فرایند یادگیری را دنبال میکند و ما نیز از دبیران خواستهایم نمرهای بهعنوان تشویق برای مشارکت دانشآموزان در نظر بگیرند.
رئیس اداره متوسطه اول آموزشوپرورش خراسان شمالی، چالشهایی مانند همزمانی اجرای طرح با امتحانات خرداد و کاهش دسترسی به دانشآموزان در تعطیلات تابستان را از موانع اصلی جذب بیشتر عنوان کرد، اما گفت: باوجود این موانع، استان خراسان شمالی در میان ۱۶ استان تحت پوشش این طرح، تاکنون رتبه سوم کشور را در میزان مشارکت کسب کرده است.
مشارکت ۷۰ درصد دانشآموزان در رویداد «ایران دیجیتال»
لیلا وحدانی با اشاره به اجرای رویداد«ایران دیجیتال» در مدرسه رضوان بجنورد، گفت: بخشنامه اجرای طرح در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۴۰۳ از سوی اداره آموزشوپرورش به مدارس ابلاغ شد و ما بلافاصله اطلاعرسانی و پیگیری ثبتنام دانشآموزان را از طریق گروهها و کانالهای مجازی مدرسه و نیز بهصورت حضوری در کلاسهای درس، بهویژه کار و فناوری، آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد دانشآموزان مدرسه، معادل ۲۰۰ نفر، در این رویداد مشارکت کردهاند، افزود: براساس گزارشهای دریافتی از اداره آموزشوپرورش، دبیرستان رضوان رتبه اول مشارکت دانشآموزان را در میان مدارس داشته است.
مدیر دبیرستان رضوان بجنورد، درباره محتوای آموزشی طرح، گفت: در عصر فناوری و هوش مصنوعی، دیگر سواد تنها به خواندن و نوشتن یا زبان انگلیسی محدود نمیشود، بلکه تسلط بر تکنولوژی، برنامهنویسی و هوش مصنوعی نیز جزو شاخصهای سواد بهروز محسوب میشود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه محتوای آموزشی این طرح با نیازهای روز دانشآموزان تطابق کاربردی دارد و اگر دورهها در سطوح مبتدی، متوسط و پیشرفته تفکیک شوند، میتوانند متناسب با تفاوتهای فردی و سطح دانشآموزان، بسیار مؤثر واقع شوند.
او سطح مشارکت معلمان را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: معلمان، بهویژه دبیران کار و فناوری، با انگیزه و احساس نیاز شخصی به این موضوع ورود کردند و بهصورت مستقیم در زمینه آگاهسازی، آموزش و رفع مشکلات احتمالی دانشآموزان فعال بودند. خانوادهها نیز هرچند مشارکت نسبتاً خوبی داشتند، اما با توجه به نخستین تجربه اجرای طرح، هنوز نیاز به فرهنگسازی و آموزش بیشتر وجود دارد.
وحدانی درباره مهمترین موانع اجرای طرح، اظهار کرد: نبود سیستم رایانهای یا لپتاپ در برخی خانوادهها یکی از موانع اصلی است، چرا که امکان تطبیق آموزش تئوری با کار عملی را دشوار میسازد. همچنین، در مدارس حاشیهنشین، پایین بودن سطح سواد دیجیتال خانوادهها و ناآشنایی برخی دانشآموزان با مبانی اولیه فناوری، از چالشهای دیگر اجرای این برنامه است.
نتیجهگیری: باتوجهبه اهمیت بالای آموزش مهارتهای دیجیتال در دنیای امروز و تلاشهای صورتگرفته برای اجرای طرح ملی ایران دیجیتال در خراسان شمالی، میتوان گفت این طرح گامی مؤثر در جهت افزایش عدالت آموزشی و توانمندسازی نسل جوان استان است؛ هرچند چالشهایی مانند کمبود تجهیزات و تفاوتهای سطح سواد دیجیتال وجود دارد، اما مشارکت قابلتوجه دانشآموزان و حمایت فعال معلمان نویدبخش آیندهای روشنتر در توسعه فناوری و آموزشهای دیجیتال در این منطقه است.
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!