در حال بارگذاری
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی:

نبود بودجه عامل خرابی جاده‌ها است

شماره خبر : 2981 - https://asreatrak.ir/short/eRLvM

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: متأسفانه، بودجه کنونی نگهداری جاده‌ها کمتر از حد موردنیاز است و این مسئله موجب افزایش خرابی جاده‌ها و فرسودگی زیرساخت‌ها شده است.

 محمد مشتری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با بیان اینکه سه عامل انسان، جاده و خودرو از مهم‌ترین عوامل حوادث جاده‌ای است، گفت: بر اساس تحقیقات جدید، سهم خطای انسانی در تصادفات از ۸۵ درصد گذشته و به حدود ۹۵ درصد رسیده است.

 وی در ادامه افزود: کیفیت جاده، مشکلات فنی و نقاط حادثه‌خیز نیز در بروز سوانح جاده‌ای دخیل هستند.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی اضافه کرد: خرابی‌های فنی خودروها و عدم رعایت استانداردها در ساخت آن‌ها؛ به طور خاص، شرایط جوی و سرعت بالا نیز نقش مهمی در بروز سوانح رانندگی دارند.

 وی تصریح کرد: سرعت، شدت تصادفات جاده‌ای را افزایش داده و خسارت‌های مالی و جانی را افزایش می‌دهد.

 مشتری یکی از شایع‌ترین نوع تصادفات در استان را واژگونی خودروها عنوان کرد و افزود: خواب‌آلودگی راننده، خستگی ناشی از رانندگی طولانی، سرعت بالا و لغزندگی جاده در شرایط بارانی از مهم‌ترین دلایل واژگونی خودروها است.

 وی بسیاری از تصادفات استان را در محورهای روستایی و جاده‌های دوطرفه استان دانست و گفت: محور بجنورد به جنگل گلستان و محور بجنورد به فاروج پرحادثه‌خیزترین محورهای استان است.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی اضافه کرد: در این جاده‌ها به دلیل نبود امکانات کافی و دوطرفه بودن مسیر، تصادفات شدیدتری مانند برخورد شاخ‌به‌شاخ رخ می‌دهد؛ اما در جاده‌های یک‌طرفه، نوع تصادفات متفاوت است و معمولاً شامل برخورد از پهلو، عقب یا واژگونی می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: شناسایی و اصلاح ۱۶ نقطه حادثه‌خیز استان، ایجاد دوربرگردان‌های ایمن، خط‌کشی مجدد جاده‌ها، تأمین روشنایی در تقاطع‌های پرخطر و هوشمندسازی جاده‌ها با نصب دوربین‌های کنترل سرعت و ثبت تخلف از اقدامات راهداری جهت کاهش سوانح و خطرات جاده‌ای بوده است.

 مشتری بیان داشت: باوجود این اقدامات، مشکلات به طور کامل حل نشده و یکی از مشکلات رایج، انتقال تصادفات از یک نقطه به نقاط دیگر پس از اصلاح است که به این پدیده «کوچ تصادفات» گفته می‌شود.

 وی با بیان اینکه کاهش تصادفات بدون همکاری مردم ممکن نیست، گفت: رعایت سرعت مجاز، بستن کمربند ایمنی، سبقت غیرمجاز و رعایت نکردن قوانین راهنمایی‌ورانندگی از جمله مواردی هستند که می‌توانند از بروز تصادفات جلوگیری کنند.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی در ادامه گفت: همچنین استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران، تجهیز تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی به شبرنگ و چراغ، رعایت سرعت مطمئنه در زمان بارندگی و شرایط لغزنده در کاهش تصادفات کمک می‌کند.

 وی به هوشمندسازی برای بهبود وضعیت ترافیک و کاهش تصادفات، اشاره کرد و افزود: نصب ۳۳ دوربین نظارتی در نقاط حساس، راه‌اندازی ۴۰ دوربین ثبت تخلف، باهدف کنترل سرعت لحظه‌ای و متوسط و جمع‌آوری داده‌های تردد خودروها برای برنامه‌ریزی و مدیریت بهتر جاده‌ها از دیگر اقدامات راهداری است.

 مشتری تعداد فوتی‌های حوادث جاده‌ای را از ابتدای سال ۱۴۳ نفر عنوان کرد و تصریح کرد: تصادفات منجر به فوت نسبت به سال گذشته ۹.۹ درصد کاهش و مجروحین دو درصد کاهش داست.

 وی خاطرنشان کرد: استان خراسان شمالی حدود پنج هزار و ۸۹۴ کیلومتر راه جاده‌ای دارد که برای نگهداری آن سالانه به بودجه‌ای معادل پنج درصد هزینه ساخت نیاز دارد.

 وی اضافه کرد: متأسفانه، بودجه کنونی کمتر از حد موردنیاز است و این مسئله موجب افزایش خرابی جاده‌ها و فرسودگی زیرساخت‌ها شده است.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: باتوجه‌به نزدیک‌شدن به فصل سرما همشهریان زنجیرچرخ و تجهیزات ایمنی به همراه داشته باشند، به هشدارهای پلیس و اداره راه توجه کنند و از سبقت و سرعت غیرمجاز خودداری کنند.

 وی در پایان گفت: با اصلاح زیرساخت‌ها، همکاری مردم و رعایت قوانین، می‌توان میزان تصادفات و خسارات جاده‌ای را به حداقل رساند و شرایط بهتری برای تردد در جاده‌ها فراهم کرد.

 انتهای خبر/ی

0 نظر

ارسال نظرات