در حال بارگذاری
مدیرعامل شرکت گاز استان:

۸۰ درصد نانوایی‌های خراسان شمالی دوگانه‌سوز نیستند

شماره خبر : 2246 - https://asreatrak.ir/short/NBdax

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی با اشاره به اینکه تأمین سوخت جایگزین برای و دوگانه‌سوز کردن جهت گذر از بحران در نانوایی‌ها ضرورت دارد، گفت: گفتنی است که تنها ۲۰ درصد نانوایی‌های خراسان شمالی دوگانه‌سوز هستند.

سید محمود هاشمی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با برنامه‌های مدیریت مصرف در فصل سرما گفت: ذخیره‌سازی سوخت مایع مورد نیاز صنایع در واقع اساسی‌ترین موضوعی است که اگر به‌درستی انجام شود، در زمان اعمال محدودیت‌های گازی از بحران پیشگیری می‌کند.

 وی ادامه داد: محدودیت‌ها توسط دیسپاچینگ کشوری اعمال خواهد شد که صنایع با برنامه‌ریزی و ذخیره‌سازی سوخت جایگزین در زمان محدودیت‌ها نیز می‌توانند تولیدات را ادامه می‌دهند.

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: براین‌اساس طی همکاری صنایع با شرکت گاز واحدهای اداری و مسکونی دچار قطعی نخواهد شد.

 هاشمی خاطرنشان کرد: نکته قابل‌توجه این است که ابلاغ محدودیت‌ها از دیسپاچینگ کشوری به دمای هوای استان مرتبط نیست، بلکه بر اساس کل تولید کشوری اعمال خواهد شد و اگر از طرف صنایع محدودیت‌ها لحاظ نشود به‌صورت کشوری دچار مشکل خواهیم شد.

 وی همچنین یکی از موارد مدیریت بهینه گاز در فصل سرما را انجام تعمیرات واحدهای تولیدی در ایام محدودیت‌های گازی خواند و گفت: واحدهای تولیدی در ایامی که محدودیتی وجود ندارد تولیدها را انجام و در ایام اعمال محدودیت‌های گازی تعمیرات را داشته باشند که این عملکرد باعث می‌شود مصرف سایر واحدهایی که شرایط تعطیلی ندارند، تأمین شود.

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اضافه کرد: طی دی‌ماه سال ۱۴۰۱ که بحران گازی بخشی از استان‌های کشور را در برگرفت، استان خراسان شمالی با مدیریت صحیح درگیر هیچ قطعی در بخش خانگی که اولویت تأمین است، ایجاد نشد.

۸۰ درصد نانوایی‌های خراسان شمالی دوگانه‌سوز نیستند

بهره‌مندی صنایع بزرگ استان از بخاری‌های پربازده

 هاشمی همچنین ادامه داد: طی مذاکرات انجام شده در سال گذشته معین شد که واحدهای صنعتی، احداث تأسیسات ذخیره‌سازی گاز در قالب cng، sng ،lng را در دستور اجرا داشته باشند که بدون هیچ مشکلی در ایام بحران‌ها و محدودیت‌ها تولید را داشته باشند؛ اما تاکنون در این زمینه اقدامی در استان انجام نشده است.

 وی یادآور شد: علاوه بر این بر اساس مصوبه شرکت نفت و گاز برنامه‌ریزی انجام شده تا صنایعی که بتوانند از بخاری‌های پربازده بهره‌مند شوند به‌ازای صرفه‌جویی که در مصرف گاز ایجاد خواهند کرد، شرکت گاز موظف است طبق قرارداد در زمان افت فشار شدید گاز ۵ هزار مترمکعب به این واحدهای صنعتی اعمال کند.

 مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی گفت: براین‌اساس صنایع بزرگ که تمایل به بهره‌مندی از این طرح را دارند، می‌توانند بخاری‌ها را با تأیید شرکت گاز خریداری و در اختیار خانواده‌های با اولویت تحت پوشش تأمین اجتماعی، کمیته امداد و بهزیستی قرار دهند که تاکنون در این زمینه در استان تجربه‌ای وجود نداشته است.

 هاشمی اضافه کرد: تولید گاز در کشور به نسبت سال‌های قبل تغییر چندانی نداشته این در حالی است که در مقابل واحدهای مسکونی، صنعتی و اداری اضافه شده‌اند، از طرفی واحدهای اداری و مسکونی مصرف چندانی ندارد؛ بلکه آن چیزی که مشکل‌ساز شده مصرف واحدهای صنعتی است.

 این مسئول به تأمین گاز مراکز حساس از جمله نانوایی، بیمارستان، مراکز امدادی، نظامی، خوابگاه‌ها، مدارس، خانه سالمندان و شیرخوارگاه‌ها اشاره کرد و گفت: این مراکز بر اساس قانون باید مخزن سوخت جایگزین داشته باشند تا در بحران‌ها دچار مشکل نشوند.

 هاشمی گفت: براین‌اساس نانوایی‌ها باید به مشعل دوگانه‌سوز، مخزن سوخت و ذخیره سوخت مایع تجهیز باشند که متأسفانه بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته تنها ۲۰ درصد نانوایی‌هایی استان این شرایط را دارند.

 

 مصاحبه از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات