در حال بارگذاری

ویژگی‌های ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» سپاه

شماره خبر : 1855 - https://asreatrak.ir/short/VwJmK

ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» یکی از جدیدترین دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه فضا به شمار می‌رود که تاکنون چند پرتاب داشته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» به نقل از خبرگزاری فارس،‌ ماهواره تحقیقاتی «چمران - ۱» توسط ماهواره بر قائم ۱۰۰ پرتاب و با موفقیت در مدار قرار گرفت. این ماهواره حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستم‌های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است. ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره چمران۱ به شمار می‌رود. ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده است در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره چمران ۱ را با موفقیت به انجام برساند.
«قائم-۱۰۰» را بیشتر بشناسید
ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» یکی از جدیدترین دستاوردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه فضا است که ۱۴ آبان ۱۴۰۰ با پرتاب زیرمداری رسماً رونمایی شد. ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد «قائم-۱۰۰» قادر است ماهواره‌هایی با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. موتورهای «رافع» و «سلمان» و یک موتور سوخت جامد دیگر برای مراحل اول، دوم و سوم این ماهواره‌بر طراحی، تولید و روی این ماهواره‌بر نصب شده است. پیشران‌های این ماهواره‌بر در مرحله اول، پیشران سوخت جامد رافع با بدنه کامپوزیتی سبک با قابلیت رانش 68ton مجهز به سامانه کنترل بردار رانش از نوع نازل متحرک، در مرحله دوم دارای پیشران سوخت جامد الیاف‌کربن سلمان با زمان کارکرد حدود ۶۰s و مرحله سوم دارای موتور سوخت جامد با هدف رسیدن به سرعت مداری جهت تزریق ماهواره است. این ماهواره‌بر با وزن، ۱۸٫۸ تن و طول، ۱۴٫۶ متر است نخستین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای سوخت جامد ساخت کشور است که توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است.


آزمایش پروازی این ماهواره‌بر با موتور سوخت جامد مرحله اول «رافع» در نخستین پرتاب زیرمداری با موفقیت انجام گرفت. موتور سوخت جامد «رافع» در دی‌ماه ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بود و در نخستین پرتاب زیرمداری خود با موفقیت آزمایش شد.

۰۰:۱۵۷۴۴ کیلوبایت
ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» در دومین پرتاب که ۳۰ دی ۱۴۰۲ انجام شد، ماهواره «ثریا» سازمان فضایی را با موفقیت به فضا پرتاب کرد. ماهواره ثریا که جرم تقریبی آن، ۵۰ کیلوگرم است طی ۱۱ دقیقه با سرعت ۷۴۷۸ متر بر ثانیه بر مدار ۷۵۰کیلومتری زمین نشست. پرتاب ماهواره ثریا جمهوری اسلامی ایران را به این موفقیت رساند که ماهواره‌برهای ایرانی برای اولین بار بتوانند به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا کنند.

۰۰:۱۸۳۹۴ کیلوبایت
مکانیزم عملکرد ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» چگونه است
ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» یک ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای سوخت جامد است. مکانیزم عملکرد «قائم-۱۰۰» این گونه است که در مرحله اول جدایش این ماهواره‌بر ۸۹ ثانیه پس از پرتاب در ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری و مرحله دوم، ۶۰۰ ثانیه پس از پرتاب در ارتفاع ۷۴۰ کیلومتری از سطح زمین انجام می‌گیرد. بدنه مراحل اول و دوم پس از این مراحل به داخل جو سقوط می‌کنند. پس از طی این دو مرحله است که ماهواره‌بر ۷۳۵ ثانیه پس از پرتاب در ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین، ماهواره را با سرعت ۷٫۴۷۸ کیلومتر بر ثانیه در مدار قرار می‌دهد.

چرا دستیابی به ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» اهمیت دارد
سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران درباره ماهواره‌بر «قائم-۱۰۰» گفت: ما می‌توانیم از پیشران‌های مختلف این برای کارهای دیگر هم استفاده کنیم. یعنی اگر ارتفاع بالاتر و محموله‌های سنگین‌تر مدنظر باشد کافی است تا یک مرحله کم و زیاد کنیم و یا یک موتور را در این ماهواره استفاده کنیم. وی افزود: به نحوی که تا رسیدن به مدارات بالاتر و محموله‌های سنگین‌تر و رسیدن به مدار ژئو مسیر ما بسیار هموار شد و از همین روش استفاده می‌کنیم. این موفقیت علاوه بر اینکه کمک کرد تا یک ماهواره در مدار ۷۵۰ کیلومتری قرار بگیرد، راه تکامل و توسعه این کار را برای ما گشود. * پرتاب ماهواره ثریا

۰۰:۴۵۹۴۸ کیلوبایت
«قائم-۱۰۵» و «قائم-۱۲۰» در دست طراحی و توسعه
سردار «علی جعفرآبادی» فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۳۰ دی ۱۴۰۲ پس از پرتاب موفق ماهواره ثریا به فضا اعلام کرد: گام بعدی در حوزه فضایی استفاده از ماهواره‌بر «قائم-۱۰۵» است که موتورهای قوی‌تری دارد و ساختار آن جدیدتر است که در سال آینده تست و پرتاب تحقیقاتی این ماهواره‌بر را خواهیم داشت. به گفته وی، ما به مرور آماده می‌شویم تا طی دو یا سه سال آتی به ماهواره‌بر قائم ۱۲۰ برسیم که این ماهواره‌بر قرار است ما را به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برساند. فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران سال گذشته تاکید کرده بود که سه سال آینده وارد مرحله پرتاب‌های تحقیقاتی ماهواره‌بر قائم ۱۲۰ خواهیم شد.


دولت سیزدهم؛ احیاگر پیشرفت فضایی ایران
حوزه فضایی در دولت سیزدهم احیا و متحول شده به طوری که از ابتدای فعالیت این دولت ۱۲ پرتاب ماهواره به فضا انجام شد که این معادل ۱۲ سال پیش از آن است. ققنوس، نور ۲، ناهید ۱، خیام، پرتاب زیرمداری قائم۱۰۰، پرتاب زیرمداری بلوک انتقال مداری سامان، پرتاب تحقیقاتی فروند دوم ماهواره‌بر قائم ۱۰۰، نور ۳، پرتاب کپسول زیستی سلمان، ثریا، مهدا، کیهان ۲ و هاتف ۱ و پارس ۱ ماهواره‌هایی هستند که در دولت سیزدهم پرتاب شدند. به نظر می‌رسد قرار است ریل رو به رشد صنعت فضایی در دولت چهاردهم نیز ادامه داشته باشد تا صنعت فضایی جمهوری اسلامی ایران به بالندگی هر چه بیشتر دست یابد.

انتهای خبر/د

0 نظر

ارسال نظرات