در حال بارگذاری
در روزهای تاسوعا،عاشورا در خراسان‌شمالی انجام می‌شود؛

نظارت بهداشتی،شرعی دامپزشکی بر ذبح دام‌های قربانی

شماره خبر : 967 - https://asreatrak.ir/short/V1RQZ

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌شمالی گفت: در استان، توسط شبکه دامپزشکی برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی در روزهای تاسوعا و عاشورا اجرا خواهد شد.

حمید رمضانی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«عصراترک» اظهار کرد: برنامه عملیاتی بازرسی و نظارت بهداشتی و شرعی بر دام‌های قربانی توسط پرسنل فنی دامپزشکی به همراه ناظران شرعی در روزهای ۲۵ و ۲۶ تیر ماه جاری (روزهای تاسوعا و عاشورا) از ساعت شش صبح تا ۱۴ ظهر اجرا خواهد شد.

وی گفت: در این روزها ۱۱ تیم ثابت و ۲۲ تیم سیار دامپزشکی شامل ۱۱ نفر دکتر دامپزشک، ۲۲ تفر بازرس بهداشت گوشت و ۱۱ نفر ناظر شرعی با استقرار در مناطق مختلف شهری و کشتارگاهی استان نسبت به انجام نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های قربانی اقدام می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: این پرسنل، دام‌های کشتاری را به لحاظ آلودگی به عوامل بیماری زا به ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام مورد بازرسی قرار داده و سلامتی مصرف کنندگان را از ابتلا به بیماری‌ها تضمین می‌کنند.

وی در ادامه توصیه کرد: شهروندان از ذبح دام در معابر عمومی، خیابان و منازل که در چرخه خارج از نظارت دامپزشکی است، خودداری کنند.

رمضانی گفت: شهروندان برای تامین گوشت اهدایی برای ایام محرم و صفر، دام نذری را در کشتارگاه‌ها کشتار کنند.

علاوه بر این، وی بیان کرد: برای قطعه کردن گوشت و شست و شوی گوشت‌ها حتما دستکش استفاده شود همچنین از برش دادن کیست‌ها و آبسه‌های موجود بر روی لاشه، دل و جگر دام کشتاری حتما خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: اندام و ضایعات غیر قابل مصرف دام کشتاری را به هیچ وجه در اختیار حیوانات قرار ندهند.

وی افزود: گوشت و آلایش خوراکی دام ذبح شده را قبل از مصرف حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتیگراد (یخچال) نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: گوشت و آلایش خوراکی کاملا، پخته و پس از آن مصرف شود.

رمضانی افزود: وسایل و سایر تجهیزات در تماس با گوشت و آلایش را به خوبی شسته و ضد عفونی شوند.

انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات