در حال بارگذاری
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

لزوم جذب محققان علوم دامی و باغی

شماره خبر : 1264 - https://asreatrak.ir/short/eoP8d

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: این مرکز نیازمند حمایت وزارت جهاد کشاورزی برای جذب محققان علوم باغی و دامی در این مرکز است

جلیل علوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار کرد: باغبانی، آبخیزداری و علوم دامی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی است.
وی گفت: در حال حاضر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان دارای چهار مرکز تحقیقاتی و ۹ نفر عضو هیات علمی است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی عنوان کرد: هر ساله محققان این مرکز حدود ۵۰ طرح تحقیقاتی را در دست مطالعه دارند.
بااین‌وجود، وی تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه باغبانی و امور دامی از مهم‌ترین ظرفیت‌های کشاورزی استان هستند، در این راستا، این مرکز فقط یک محقق در بخش باغبانی و یک محقق در بخش امور دامی دارد که از وزارت جهاد کشاورزی مطالبه داریم تا در جذب محققان در این بخش، استان را حمایت کند.
علوی در بخش دیگری از سخن خود به ایستگاه تحقیقاتی سیساب اشاره و بیان کرد: این ایستگاه دارای ۳۶۵ هکتار مساحت است که ۲۴۰ هکتار آن قابلیت کشاورزی دارد و مابقی مرتع است.
وی گفت: در این ایستگاه تحقیقات بر روی طرح‌های دیم، دام، مرتع و گیاهان دارویی انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به اجرای طرح تحقیقاتی کشت گیاه دانه روغنی کاملینا در شرایط دیم اشاره کرد.
این مسئول همچنین یادآور شد: در ایستگاه تحقیقات شهرستان شیروان نیز سالانه حدود ۲۵ طرح تحقیقاتی بر روی محصولات با کشت دیم انجام می‌شود.
وی اظهار کرد: به‌طورکلی در ایستگاه‌های تحقیقات این مرکز سالانه حدود ۹ هزار تن بذور اصلاح شده و فناورانه تولید می‌شود، اما نیاز واقعی استان به تأمین این بذور در هر سال ۱۳ هزار تن است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی افزود: بهره‌گیری از این بذور موجب می‌شوند تا ۳۵ درصد عملکرد تولید محصول افزایش پیدا کند.
علوی در خاتمه با بیان اینکه بیشتر کشاورزان استان خرده‌مالک هستند، عنوان کرد: باید در میان کشاورزان استان فرهنگ‌سازی انجام شود تا در هر دوره کشت از بذور فناورانه و اصلاح شده استفاده کنند که عملکرد تولید بیشتری داشته باشند.
انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات