در حال بارگذاری
متخصص زنان و زایمان:

شیردهی مداوم به کاهش زردی نوزاد کمک می‌کند

شماره خبر : 1349 - https://asreatrak.ir/short/4ORKb

یک متخصص زنان و زایمان دررابطه‌با باور اشتباهی که تغذیه با شیر مادر در روزهای نخست زایمان باعث زردی نوزاد می‌شود، گفت: استفاده مکرر با فاصله‌های کوتاه‌مدت باعث کاهش ابتلای نوزاد به زردی خواهد شد.

زهرا سلیمان میگونی در گفتگو با خبرنگار حوزه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به اینکه شیر مادر مغذی‌ترین ماده‌ای است که در جهان وجود دارد، گفت: در هیچ ماده غذایی این امکان وجود ندارد که بگوییم با تغذیه این موارد تمام کمبودها جبران می‌شود؛ اما شیر مادر غنی از ویتامین‌های مغذی برای جنین است که به هیچ مواد غذایی دیگر نوزاد نیاز ندارد و توصیه می‌شود که نوزاد تا ۶ ماهگی به‌صورت انحصاری تغذیه با شیر مادر را داشته باشد.


 وی ادامه داد: علاوه بر خواصی که در شیر مادر وجود دارد، باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن نوزاد در برابر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی، تنفسی و حتی اختلالات اعصاب و روان جلوگیری کند.


 این متخصص زنان و زایمان گفت: هوش کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند در مقایسه با کودکانی که شیرخشک و سایر مواد را تغذیه می‌کنند، بیشتر است.


وی با اشاره به اینکه شیردهی برای مادر نیز سرشار از خاصیت است، اضافه کرد: برگشتن فیزیک مادر به حالت اولیه در مدت کوتاه‌تری، جلوگیری از سرطان شایع سینه، جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های فشارخون و دیابت بخشی از خواص شیردهی برای مادر به‌حساب می‌آید.

این متخصص زنان و زایمان دررابطه‌با ارتباط بین زردی نوزاد و تغذیه با شیر مادر را توضیح داد: گفتنی است که یک نوع زردی طبیعی نوزاد است که بعد از ۲۴ ساعت شروع می‌شود و طولانی‌مدت نیست و سطح زردی در خون نوزاد بالا نمی‌رود.


وی ادامه داد: نوع دیگر زردی، بیماری است که طی ۲۴ ساعت نخست زایمان و یا بعد از ۱۴ روز از تولد در نوزاد ایجاد می‌شود که عدد بالا می‌رود.


سلیمان میگونی یادآور شد: همچنین زردی متناسب با شیردهی از نوع زودرس در هفته اول زایمان ایجاد می‌شود که به دلیل شیردهی کم نوزاد است و مادر باید به‌صورت مداوم و با بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت شیردهی را داشته باشد.


این متخصص زنان و زایمان همچنین با اشاره به اینکه زردی دیررس مرتبط با شیر را نیز در دسته بیماری‌زا قرار نمی‌گیرد، گفت: بنابراین شیردهی قطع نمی‌شود و باید مادر شیردهی را ادامه دهد؛ زیرا ممکن است که زردی براثر عوامل زیادی ایجاد شود، از طرفی شیر مادر می‌تواند در کاهش زردی کمک‌کننده باشد.


وی ابراز داشت: گفتنی است که تنها در عده‌ای خیلی محدودی از نوزادان که انگشت‌شمار هستند، عدد زردی خیلی بالا می‌شود که شیردهی برای مدت کوتاهی محدود می‌شود؛ اما قطع نخواهد شد.

مصاحبه از آرزو رحمانی 
انتهای خبر/

0 نظر

ارسال نظرات