در حال بارگذاری
متخصص پوست و مو عنوان کرد:

سرطان‌های پوستی از بیماری‌های خاموش اشعه فرابنفش

شماره خبر : 1435 - https://asreatrak.ir/short/Vv8dp

یک متخصص پوست و مو گفت: در روزهای گرم شاهد افزایش تابش اشعه UV هستیم که این میزان نیز متناسب با مکان‌ها و شرایط جغرافیایی و فصول نیز متفاوت است که اثراتی بر روی سلامت پوست و مو به‌خصوص سرطان پوست دارد.

 به گزارش «عصراترک» به نقل از روابط‌عمومی علوم پزشکی خراسان شمالی، زهرا تفضلی با اشاره به مضرات پرتوهای فرابنفش افزود: پرتوهای خورشیدی عوارض زیادی روی پوست و چشم دارد که این عوارض ممکن است حاد و یا تأخیری باشد.

 وی آفتاب‌سوختگی را از عوارض حاد اشعه‌های خورشیدی ذکر و بیان کرد: قرمزی و تورم، خارش و پوسته ریزی و تیرگی رنگ پوست از دیگر عوارض حاد پرتوهای خورشید است.

 به گفته این پزشک متخصص پوست اثرات سرطان‌زایی اشعه‌های فرابنفش خورشید از عوارض تأخیری آن است.

 تفضلی با بیان اینکه انواع سرطان‌های پوستی به‌واسطه برخی از تشعشع‌های فرابنفش ایجاد می‌شود، ادامه داد: پرتوهای فرابنفش خورشید از عوامل خطرآفرین سرطان‌های پوستی محسوب می‌شوند.

 وی گفت: واکنش‌های فتوآلرژی، ایجاد درماتیت‌های پوستی نیز وابسته به آفتاب هستند که از اوایل بهار تا پایان تابستان ایجاد می‌شوند، برخی از بیماری‌ها پوستی مانند پسوریازیس یا بیماری‌های خاموش پوستی نیز در مواجه با پرتوهای فرابنفش شدت گرفته و ظاهر می‌شوند. توصیه پزشکان، محافظت کامل پوست از این تشعشع‌های خورشیدی است.

 این متخصص پوست و مو با بیان اینکه امواج آبی خورشیدی موجب ایجاد لک‌های پوستی می‌شود، اضافه کرد: توصیه می‌شود کسانی که دارای لک‌های پوستی هستند از ضد آفتاب‌های رنگی استفاده کنند؛ زیرا این ضد آفتاب‌ها دارای اکسید آهن هستند که این ماده می‌تواند یک حفاظت خوب ایجاد کند.

 تفضلی خاطرنشان کرد: نیاز است که دو بندانگشت ضدآفتاب برای پوشاندن پوست در مقابل اشعه‌های خورشید استفاده شود.

 وی با اشاره به اینکه در کنار مضراتی که این اشعه بر سلامت دارد، می‌توان فوایدی نیز برای اشعه فرابنفش قائل شد، افزود: نور خورشید موجب تولید ویتامین دی می‌شود که این ویتامین باعث سلامت استخوان‌ها می‌شود و در کاهش ابتلا به سرطان نقش دارد.

 تفضلی با بیان اینکه در برخی از روش‌های درمانی برای پوست و مو از اشعه‌های UVb که مانند UV خورشید است، استفاده می‌شود، ادامه داد: نور شدید خورشید میکروب‌کش است و اشعه UV خورشید اثر ضدقارچ و ضدباکتری نیز دارد.


انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات