در حال بارگذاری
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

خودکفایی غذایی با کشاورزی دانش‌بنیان میسر می‌شود

شماره خبر : 1241 - https://asreatrak.ir/short/4Q97x

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: درصورتی‌که کشاورزی کشور دانش‌بنیان شود، تا سال ۱۴۳۰ امکان دستیابی به تولید سالانه ۱۸۰ میلیون تن مواد غذایی برای ۱۰۳ میلیون نفر جمعیت کشور میسر می‌شود.

خیام نکوئی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» با اشاره به اینکه اولین و مهم‌ترین برنامه راهبردی دشمنان کشور موضوع سبد غذایی و امنیت غذایی مردم کشور است، گفت: این موضوع برای مسئولان اجرایی کشور حجت است که تمام توان خود را بکار بگیریم تا اتفاقات خوبی در کشور رقم بخورد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در مقایسه با سال ۵۷ تعداد جمعیت کشور دو و نیم برابر بیشتر شده است، عنوان کرد: در حال حاضر تولیدات محصولات کشاورزی در کشور ۸۰ درصد از نیاز غذایی بیش از ۹۰ میلیون نفر جمعیت ایران را پاسخگو است و ۲۰ دیگر از نیاز محصولات غذایی کشور از محل واردات تأمین می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: به طور میانگین سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد تومان ارز بابت واردات ۲۰ درصد از محصولات غذایی موردنیاز کشور هزینه و صرف می‌شود.

 نکوئی افزود: به طور مثال هنوز سالانه ۹۰ درصد از نیاز روغن خوراکی کشور شامل بیش از دو میلیون تومان روغن از محل واردات تأمین می‌شود.

 وی در بخش دیگری از سخن خود با بیان اینکه در طول ۵۰ سال گذشته دمای هوای کشور دو درجه گرم‌تر شده، میانگین میزان بارندگی سالانه کشور از ۲۵۰ میلی‌تر به ۲۲۰ میلیمتر کاهش‌یافته همچنین بروز خشکسالی سالانه مستمر شده، این سؤال را مطرح کرد: آیا هنوز مبتنی بر این شرایط، امکان دستیابی به خودکفایی صددرصدی محصولات غذایی در کشور امکان‌پذیر است؟

 معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: این امکان وجود دارد البته به‌شرط اینکه کشاورزی، دانش‌بنیان شود.

 وی تصریح کرد: درصورتی‌که کشاورزی کشور دانش‌بنیان شود، تا سال ۱۴۳۰ امکان دستیابی به تولید سالانه ۱۸۰ میلیون تن مواد غذایی برای ۱۰۳ میلیون نفر جمعیت کشور میسر می‌شود.

 نکوئی افزود: هرچند که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۳۰ حداقل تا هشت درصد از منابع آبی کشور کاهش پیدا کند.

 وی در ادامه به دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: در این راستا، در دولت سیزدهم سند امنیت غذایی کشور، نگارش و تصویب شد هر چند که به‌طورقطع هنوز اشکالاتی در این سند وجود دارد.

 نکوئی گفت: درصورتی‌که این سند به طور کامل اجرایی شود، این سند به معنای واقعی کلمه قابلیت جاده‌سازی را دارد.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با تصریح بر این مطلب که مهم‌ترین ابزار دانش‌بنیان کردن کشاورزی کشور پیروی از الگوی کشت تدوین شده، است، گفت: در این زمینه در سال ۱۴۰۲ بر روی اجرای الگوی کشت محصولات زراعی، در سال ۱۴۰۳ بر روی اجرای الگوی کشت محصولات باغی متمرکز شدیم و در سال آینده نیز باید بر روی اجرای الگوی تولید محصولات دام و طیور متمرکز شویم.

 وی افزود: البته در این برنامه راهبردی باید کشت‌های سبزی و صیفی به کشت گلخانه‌ای هدایت شوند.

 خیام نکوئی تأکید کرد: دولت سیزدهم در راستای اجرای این برنامه راهبردی طرفیت استان‌ها، محققان، تجهیزات، امکانات را به کار گرفته و تعامل با مسئولان ذی‌ربط اجرایی را در دستور کار قرار داده است.

 وی عنوان کرد: از جمله نتایج حاصل شده در این زمینه، برداشت محصول گندم به میزان پنج تن و بیش از آن در هر هکتار در سطح دیمزارهای کشور در سال جاری است.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در این راستا، بر روی ارتقای بهره‌وری کشت ۱۵ نوع محصول زراعی متمرکز شده‌ایم که از جمله آنها می‌توان به کشت گندم، برنج، دانه‌های روغنی و علوفه‌ای اشاره کرد تا با روش‌های دانش‌بنیان تولید شوند.

 وی همچنین یادآور شد: در حوزه دام نیز باید به‌سوی بهره‌گیری از ذخایر ژنتیکی دام‌های بومی و تدوین جیره غذایی مناسب با آنها برای رشد بهره‌وری در تولیدات دامی حرکت کنیم.

 معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در این مسیر نهاد بنیاد برکت را به‌پای کار دعوت کردیم که در راستا، تفاهم‌نامه نیز منعقد شده است.

 خیام نکوئی در خاتمه به استان خراسان شمالی و ظرفیت بالقوه گیاهان دارویی استان اشاره و اعلام کرد: سازمان تات وزارت جهاد کشاورزی آماده است تا دانش فنی فراوری گیاهان دارویی را در اختیار استان قرار دهد که با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شود.

 

 انتهای خبر/قهرمانی

0 نظر

ارسال نظرات