![حمایت تسهیلاتی دولت برای نوسازی تاکسیهای بجنورد](http://asreatrak.ir/default-image/default-730x400.png )
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بجنورد:
حمایت تسهیلاتی دولت برای نوسازی تاکسیهای بجنورد
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر بجنورد گفت: نیاز است که دولت تسهیلاتی را برای نوسازی تاکسیها در شهرستان بجنورد فراهم کند؛ البته ما هم اقداماتی برای کمک انجام دادهایم.
علی اربابی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» با اشاره به روند نوسازی تاکسیها، گفت: نیاز است که دولت تسهیلاتی را برای نوسازی تاکسیها فراهم کند؛ البته ما هم اقداماتی برای کمک انجام دادهایم.
وی در ادامه افزود: به طور مثال مخازن سیلندر ۵۰ تاکسی تجهیز شد و یا یک سری تسهیلات برای بازسازی و نوسازی در نظر گرفتیم که مستقیماً به تاکسیها مربوط میشد تا بتوانند خدمات بهتری ارائه دهند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر بجنورد خاطرنشان کرد: هدف از این اقدام ارائه تسهیلات به رانندگانی بود که به دنبال تعمیر یا بازسازی خودروی خود بودند.
وی با بیان اینکه بسیاری از تسهیلات لازم باید توسط دولت تأمین شود، عنوان کرد: مکاتبات زیادی نیز با استانداری و وزارت کشور انجام شد، اما این تلاشها تأثیر چندانی نداشت.
اربابی تصریح کرد: مشکل این است که عمر مفید بسیاری از تاکسیها تمام شده و باید با تسهیلاتی که دولت ارائه میکند، این خودروها جایگزین شوند.
وی در ادامه گفت: آخرین سری که ما در این زمینه پیشرفتی داشتیم، مربوط به سال گذشته یا شاید اوایل سال جاری بود که صندوق کارآفرین هم وارد عمل شد، اما قیمتهایی که ارائه دادند برای رانندگان سنگین بود؛ به این صورت که رانندگان باید مبلغی را از محل فروش خودروهای فرسوده تأمین میکردند و مبلغ دیگری نیز از صندوق دریافت میکردند، اما باتوجهبه شرایط، رانندگان توانایی پرداخت این هزینههای اضافی را نداشتند و این طرح اجرایی نشد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر بجنورد بیان داشت: در سالهای گذشته تغییر چندانی در تعداد تاکسیهای جدید نداشتهایم و بعضی نیز به دلیل فرسودگی ازردهخارج شدند که این کمبود باعث نابسامانی در ارائه خدمات حملونقل شهری شده است.
وی با بیان اینکه دولت تمرکز بیشتر خود را بر روی توسعه ناوگان حملونقل عمومی مانند اتوبوسها گذاشته و تاکسیها را بهعنوان بخشی از این ناوگان نمیشمارد، افزود: این امر احتمالاً به دلیل محدودیت منابع و شرایط اقتصادی است؛ بااینحال، تاکسیها میتوانند تأثیر زیادی بر کاهش ترافیک و آلودگی هوا داشته باشند.
اربابی به طرح جایگزینی تاکسیها با خودروهای برقی نیز اشاره داشت و گفت: در حال حاضر اقدامی در شهرستان بجنورد صورت نگرفته، اما امیدواریم با تغییر مدیریت و پیگیریهای جدید، توجه بیشتری به این موضوع شود.
وی با این عنوان که خودروهای فرسوده تأثیر زیادی بر آلودگی هوای بجنورد دارند، گفت: باتوجهبه شرایط جغرافیایی بجنورد که در یک شکل کاسهای قرار دارد، تبادل هوا بهخوبی صورت نمیگیرد و آلودگی متمرکز میشود.
وی افزود: توسعه ناوگان حملونقل عمومی، حتی در حد یک یا دو درصد، میتواند تأثیر قابلتوجهی بر کاهش آلودگی و بهبود کیفیت هوا داشته باشد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر بجنورد در پایان اظهار داشت: پیشنهاد ما این است که بودجه بیشتری برای نوسازی و جایگزینی ناوگان تاکسیها اختصاص داده شود و همچنین، ارائه تسهیلات بیشتر به رانندگان میتواند در کاهش مشکلات اقتصادی آنها و بهبود شرایط ناوگان تأثیرگذار باشد.
مصاحبه از: عبدالله یزدانی
انتهای خبر/