در حال بارگذاری
استقبال کم مردم خراسان‌شمالی از CNG بررسی شد؛

جایگاه‌های بی‌مشتری!

شماره خبر : 1100 - https://asreatrak.ir/short/V1RzY

با شروع فصل تابستان و رشد مسافرت‌ها میزان مصرف سوخت نیز افزایش پیدا می‌کند، نکته قابل توجه این است که این روزها میزان مصرف سوخت CNG در خراسان شمالی در مقایسه با بنزین کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

 به گزارش «عصر اترک»، از زمانی که طرح خودروهای گازسوز در کشور اجرا شد، همواره نظرات مختلفی درباره معایب و مزایای آن مطرح شده است. از نظر بسیاری از مردم، یکی از مهم‌ترین مزایای گازسوز کردن خودروها این است که در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

 این در حالی است که بر اساس نظر عده‌ای از کارشناسان، کاهش هزینه سوخت در بلندمدت، هزینه‌های بیشتری را به مالکان خودرو تحمیل کند و این موضوع کاملاً به ویژگی‌های موتور خودرو بستگی دارد به‌طوری‌که اگر موتور خودروی موردنظر برای سوخت CNG طراحی نشده باشد باید خود را برای هزینه‌های بیشتری آماده کنید و این دقیقاً یکی از معایب گازسوز کردن خودرو محسوب می‌شود.

 با آغاز فصل تابستان و افزایش تعداد مسافرت‌ها در این ایام میزان مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند و عده‌ای برای پایین آوردن میزان هزینه‌های سفر سعی در استفاده از سوخت CNG برای خودروهای شخصی‌شان دارند که تعدادی از آنها خودرو دوگانه‌سوز خریداری و عده‌ای اقدام به تجهیز خودرو به سیستم دوگانه‌سوز می‌کنند.

 این در حالی است که بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده طی سال جاری میزان مصرف CNG در استان خراسان شمالی کاهش پیدا کرده و بر اساس اعلام شرکت نفت بسیاری از مصرف‌کنندگان دلیل اصلی این کاهش را پایین‌بودن قیمت بنزین می‌دانند.

 نامداری یک از شهروندان بجنوردی دررابطه‌با اینکه تمایلی برای دوگانه‌سوز کردن خودروی شخصی‌اش ندارد، توضیح داد: قیمت بنزین در مقایسه با قیمت گاز CNG بالاتر است، اما باتوجه‌به اینکه میزان مصرف خودروی من در ماه آن‌قدر بالا نیست، ترجیح می‌دهم از بنزین برای سوخت خودرو استفاده کنم.

 

جایگاه‌های بی‌مشتری!

 پایین آمدن قدرت خودرو با سوخت CNG

 وی همچنین عنوان کرد: دوگانه‌سوز کردن خودرو باعث می‌شود بخش زیادی از فضای صندوق‌عقب خودرو اشغال شود و به همین ترتیب خطرناک‌تر نیز خواهد بود.

وی دراین‌رابطه با ذکر مثالی توضیح داد: در حال حاضر هزینه دوگانه‌سوز کردن یک خودرو بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است که این هزینه باید به‌صورت نقدی پرداخت و طی چندین سال جبران شود.

 این شهروند بجنوردی ادامه داد: قیمت هر باک ۶۰ لیتری با بنزین آزاد ۱۸۰ هزار تومان می‌شود که یک شهروند معمولی که استفاده شخصی از خودرو دارد در طول ماه یک باک بیشتر استفاده آزاد نخواهد داشت و در سال دو میلیون تومان هزینه می‌شود که این میزان طی هشت تا ۱۰ سال جبران می‌شود.

وی گفت: درحالی‌که بعد از ۱۰ سال کپسول منقضی می‌شود و باید دوباره اقدام به تعویض کند.


یکی از راننده‌های تاکسی در بجنورد در این باره گفت: به دلیل پایین‌بودن قیمت سوخت CNG برای مسافرکشی از این سوخت استفاده می‌کنم؛ اما قطعاً قدرت خودرو در استفاده از این سوخت در مقایسه با بنزین پایین‌تر می‌آید.

 مرتضوی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی یادآور شد: استفاده از سوخت CNG در خودرو در زمان رانندگی به‌صورت کامل تفاوت قدرت خودرو مشاهده می‌شود و همچنین استهلاک بیشتری برای خودرو خواهد داشت درحالی‌که بنزین پایداری موتور خودرو را بالاتر می‌برد.

جایگاه‌های بی‌مشتری!

 ۷۰ درصد جایگاه‌های CNG خراسان شمالی خالی از مشتری

 سید رضا احمدنیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» دررابطه‌با میزان مصرف سوخت طی سه ماه نخست سال جاری در خراسان شمالی گفت: طی این مدت ۲۴ میلیون مترمکعب گاز CNG بین مصرف‌کنندگان توزیع شده است.

 وی با بیان اینکه در استان خراسان شمالی ۲۹ جایگاه سوخت CNG فعال است، ادامه داد: با استقبال پایین مردم از این سوخت طی سال گذشته ۷۰ درصد جایگاه‌های این سوخت خالی از مراجعه‌کننده است.

 مدیر شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی خراسان شمالی ابراز داشت: براین‌اساس در مقایسه مدت سه‌ماهه امسال با سال گذشته میزان مصرف CNG در خراسان شمالی ۱۰ درصد روند کاهشی داشته است.

 

 مردم تمایلی به استفاده از CNG ندارند

 احمدنیا دررابطه‌با کم‌شدن استقبال مردم نسبت به استفاده از سوخت CNG توضیح داد: قیمت پایین سوخت بنزین باعث شده که مردم تمایل بیشتری برای استفاده از این سوخت داشته باشند و به همین میزان مصرف سوخت CNG کاهش پیدا می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین طی مدت سه‌ماهه بهار سال جاری مصرف بنزین ۱۱ درصد و مصرف نفت گاز چهار درصد افزایش و مصرف نفت گاز چهار درصد و گاز مایع ۵۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

 گزارش از آرزو رحمانی

 انتهای خبر/

 

0 نظر

ارسال نظرات