در حال بارگذاری
کارشناس میراث ناملموس استان عنوان كرد:

ثبت ملی ۱۵ آئین عاشورایی خراسان شمالی

شماره خبر : 1005 - https://asreatrak.ir/short/V0kP5

کارشناس میراث ناملموس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: در استان خراسان شمالی ۱۳۱ آثار به‌صورت ملی ثبت شده که از این تعداد ۱۵ اثر اختصاصی مربوط به آئین‌های عاشورایی و عزاداری دارد.

علی حسین پناه در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: در استان خراسان شمالی تعداد ۱۳۱ آثار ملموس به‌صورت اختصاصی و مشترک با سایر استان‌ها ثبت ملی شده است که از این تعداد ۹۶ اثر مختص خراسان شمالی است.

 وی با اشاره به اینکه از آثار ثبت ملی شده خراسان شمالی ۱۵ اثر مربوط به آئین‌های عاشورایی است، اظهار کرد: چندین اثر نیز در دست پیگیری است که برای ثبت ملی باید مراحل را طی کنند.

کارشناس میراث ناملموس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی با اشاره به اینکه فرهنگ مردم تغییر نخواهد کرد، افزود: در ایام کرونا و محدودشدن مراسم‌ها محرم و صفر مردم کمی از این برنامه‌ها فاصله گرفتند؛ اما این فرهنگ‌ها آمیخته بافرهنگ مردم است، همیشه خواهد ماند.

وی ابراز داشت: فرهنگ عاشورا با باورها و اعتقادات مردم آمیخته شده است و هر میزان آگاهی بالاتر رود و مردم بدانند که آئین‌ها برای چه چیزی اجرا می‌شود، قطعاً آن را بهتر قبول می‌کنند.

 

مصاحبه از آرزو رحماني

انتهاي خبر/

0 نظر

ارسال نظرات