در حال بارگذاری
سرپرست گروه دمام نوازان جاجرم عنوان کرد:

تجلی موسیقی دینی در محرم با دمام‌نوازان جاجرمی

شماره خبر : 1019 - https://asreatrak.ir/short/Njpd6

سرپرست گروه دمام نوازان صدای نینوا در جاجرم گفت: توانسته‌ایم این ساز مذهبی را که تجلی موسیقی دینی در محرم است را در جاجرم جا بیندازیم و در کنار آن نی و ترومپت هم اضافه کرده و از مداحی هم بهره گرفتیم.

کاظم نظم آرا در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» اظهار داشت: چند سالی است در تلاشیم تا با بهره‌گیری از ساز کوبه‌ای دمام همراه با دیگر هنرمندان موسیقی عشق و ارادت خود را به سرور و سالار شهیدان نشان دهیم و در این مسیر با بهره‌گیری از ابراز هنر بتواند، بر عاشقان و شیفتگان مکتب حسینی اضافه کنیم.

وی با اشاره به اینکه چهار سال است که به‌طورجدی و مستمر با بهره‌گیری از ابزار هنر، قدم در وادی عشق حسینی گذاشته‌ایم، گفت: این در حالی است که نخستین قدم‌ها ۱۰ سال پیش هنگامی که به‌عنوان نوازنده در محفلی حضور پیدا کرده بودم برداشتیم.

 سرپرست گروه دمام نوازان صدای نینوا در جاجرم اضافه کرد: نخستین جرقه‌های شکل‌گیری گروه دمام زنی در دل محرم و در میدان اصلی جاجرم، هنگام تماشای آیین دمام زنی از طریق صداوسیما بر ذهن او نقش‌بست و من را مصمم کرد تا با همراه‌کردن تنی چند از اهالی موسیقی، در این مسیر گام برداریم.

این هنرمند با بیان این که فعالیت این گروه اگر چه در ابتدا با موانعی همراه بوده، ابراز داشت: این در حالی است که استقبال خوب مردم به‌ویژه علاقه‌مندی جوانان و نوجوانان، سبب پایداری گروه و فعالیتمان شد تا جایی که علاوه بر جاجرم، در روستاهای آزادوار، نقاب و گرمه نیز برای اجرا دعوت شدیم. 

وی اظهار داشت: با این که دمام، سازی جنوبی است، اما توانستیم این ساز مذهبی را که تجلی موسیقی دینی در محرم است را در جاجرم جا بیندازیم و در کنار آن نی و ترومپت هم اضافه کرده و از مداحی هم بهره گرفتیم. 

سرپرست گروه دمام نوازان صدای نینوا از این که به‌واسطه تأثیرپذیری از این آئین به‌عنوان یک مخاطب، بر آن شدم تا در کنار مراسم عزاداری جاجرم، حرکتی نو رقم زده و با بهره‌گیری از زبان هنر، شور و حال تازه‌ای را در میان عاشقان و شیفتگان به اباعبدالله الحسین (ع) ایجاد کنم، هم برایمان سخن گفت. 

نظم آرا در پاسخ به این پرسش که باتوجه‌به اثرگذاری هنر و رسالت سنگین هنرمندان در مقوله فرهنگ‌سازی چقدر از حرکت شکل‌گرفته برای تقویت باورهای دینی نوجوانان بهره گرفتید، اظهار داشت: با وجود مقاومت‌ها برای بهره‌مندی از این ساز به‌واسطه همراه نبودن با آیین‌ها و سنت‌های منطقه در شروع حرکت، خوشبختانه میزان اثرگذاری آن به حدی بود که هیئت‌ها خواستار همراهی ما برای جذب بیشتر جوانان و نوجوانان شدند.

وی هم چنین تلاش برای راه‌اندازی هیئت دمام زنی نوجوانان از سال آینده را نشان از اثرگذاری اجرای این آیین ذکر کرد و شکل‌گیری آن را منوط به همراهی و حمایت مسئولان دانست.

سرپرست گروه دمام نوازان صدای نینوا، لازمه توسعه این حرکت و رشد و تعالی فعالان این عرصه را حمایت مسئولان عنوان کرد و افزود: با بهره‌گیری از اساتید و ظرفیت‌های موجود می‌توان برای آموزش خود و علاقه‌مندان بهره گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه عدم حمایت و همراهی و بی‌مهری برخی مسئولان، موجب کم‌رنگ‌شدن انگیزه برای فعالیت این هنرمند در این مسیر شده بود، اما عشق به امام حسین (ع) او را همچنان به ادامه راه مصمم کرده است.

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات