در حال بارگذاری
مدیر حوزه علمیه خواهران اسفراین:

پیاده‌روی اربعین، سلاحی در برابر هجمه‌های فرهنگی است

شماره خبر : 1518 - https://asreatrak.ir/short/Ngoa5

مدیر حوزه علمیه خواهران شهرستان اسفراین گفت: پیاده‌روی خود جوش و مردمی اربعین نقش بسزایی در مبارزه با استکبار جهانی و مقابله با هجمه‌های فرهنگ غربی دشمن دارد.

اعظم براتی مقدم، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» در اسفراین در خصوص نقش زنان در حماسه‌سازی و ماندگاری عاشورا و اربعین، گفت: با تحليل رفتار و گفتار زنان عاشورايى، می‌توان نقش زنان را در حادثه كربلا، بدين ترتيب بيان کرد که پیام‌رسانی؛ خطبه‌های حضرت زينب عليهاالسلام، اُمّ كلثوم و فاطمه بنت الحسين و گفتگوهاى آنان با مردم در مسير بازگشت، و نيز روايت وقايع كربلا توسّط زنان، در زمره نقش پیام‌رسانی آنان، تفسير می‌شود.

 وی افزود: در حادثه كربلا، زنانى در نبرد حضور داشته‌اند كه گاه بر دشمن آسيب رسانده‌اند و گاهی توسّط دشمن، آسیب‌دیده يا به شهادت رسیده‌اند. شماری از بانوان در حادثه كربلا، با تشويق مردان خود و دلدارى دادن به آنها، آنان را به نبرد تشويق كرده و يا آنان را به ميدان كارزار فرستاده‌اند.

براتی ادامه داد: در تاريخ كربلا، زنانى هستند كه مردانشان را كه در جبهه تاريكى و ظلم بوده‌اند، مورد توبيخ و سرزنش قرار داده و از رفتار آنان ابراز تنفّر و انزجار کرده‌اند و يا هرگز روى خوش به آن مردان، نشان نداده‌اند.

وی تاکید کرد: پيش از وقوع حادثه كربلا و پس از آن، در تاريخ نیز نام زنانى می‌درخشد كه با حمايت و پناه‌دادن، جبهه حسينيان را تقويت کرده‌اند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اسفراین اشاره کرد: نقش حضرت زينب (س) در حادثه كربلا به‌ویژه پس از ظهر عاشورا، نماد يك مديريت موفّق در شرايط بسيار بحرانى است.

براتی ادامه داد: حضرت زینب (س) با درايت و تدبير عالى خود، كاروانِ آسیب‌دیده و مصیبت‌زده و بی‌خانمان را باعزت، شكيبايى و بردبارى، مديريت می‌کند تا به مدينه می‌رساند.

وی افزود: شايد سخن نقل شده از امام زین‌العابدین (ع) در باره عمه‌اش كه «تو به لطف خدا، عالِمى هستى كه از ديگران دانش نیاموخته‌ای، و فهمیده‌ای هستى كه لازم نيست ديگران به تو بفهمانند»، نشان قدردانى ايشان در برابر اين مديريت افتخارآميز باشد.

این مدرس حوزه علمیه با اشاره به عوامل مختلف برای عمق بخشیدن به واقعه کربلا، ادامه داد: برگزارى مجالس سوگوارى پس از حادثه عاشورا توسّط زنان و نيز به سوگ نشستن و مرثيه خواندن را می‌توان يكى از عوامل ماندگارى عاشورا در خاطره‌ها و يادها بر شمرد.

وی تصریح کرد: در مسیحیت، به‌خصوص در فرقه‌هایی مانند کاتولیک و ارتدکس، موارد بسیاری در مناسبت‌های مختلف دیده شده است که به مراسم محرم و صفر احترام گذاشته و بعضی از این گروه‌ها ممکن است عزاداری و همدردی با شهادت امام حسین (ع) را بیان کنند.

براتی گفت: همچنین برخی از پیروان سایر ادیان می‌توانند از امام حسین (ع) به‌عنوان یک شخصیت الهی باارزش تقدیر کنند و از پیام‌های او در مواردی مانند صلح، عدالت، دفاع از حقوق بشر و مبارزه با ظلم استقبال کنند که این احترام و تحسین ممکن است در قالب تکریم، اظهار احترام، مطالعه درباره زندگی و آئین‌های مربوط به محرم و صفر و شخصیت امام حسین (ع) و سایر قهرمانان واقعه عاشورا متغیر باشد.

براتی اظهار داشت: هرچند که عزاداری برای اباعبدالله الحسین (ع) از آغاز توسط اهل‌بیت و شیعیانشان برگزار می‌شد و بعدها با به رسمیت یافتن تشیع در ایران این عزاداری‌ها در سطح کشور گسترش یافت و دوستداران اهل‌بیت پیامبر از اهل‌سنت نیز در جای‌جای ایران اسلامی و مناطق سنی‌نشین در مراسم‌های   عزاداری خصوصاً ایام تاسوعا و عاشورا شرکت می‌کردند و امروزه این حضور بسیار پررنگ‌تر شده است.

مدیر حوزه علمیه اسفراین تاکید کرد: بخشی از اهل‌سنت هر ساله نذوراتی را تقدیم دسته‌های عزاداری امام حسین و ابوالفضل‌العباس (ع) می‌کنند و در مراسم سینه‌زنی و زنجیرزنی مشارکت دارند.

وی گفت: پیروان این ادیان نیز همانند شیعیان و اهل‌سنت در ایام عاشورا اقدام به پرداخت نذورات، پوشیدن لباس مشکی و شرکت در مراسمات عزاداری می‌کنند، اقلیت‌های دینی که با متوسل‌شدن به امام حسین و قمر بنی‌هاشم حوائج خود را می‌گیرند در مقابل آن هر ساله عرض ادب کرده و با حزن و اندوه در عزاداری‌های ایام عاشورا شرکت می‌کنند. 

این استاد حوزه علمیه گفت: پیاده‌روی اربعین یکی از تجمعات بزرگ بشری در جهان است که هر ساله افراد زیادی با هر عقیده‌ای به‌سوی کربلا می‌روند، این حرکت خودجوش مردمی یک چهره کاملاً رحمانی از اسلام ارائه می‌کند،  مردمی که در عراق هستند حدود یک ماه کل زندگی خود را با همان بضاعت در طبق اخلاق قرار داده و در اختیار زائرین اباعبدالله الحسین (ع) قرار می‌دهند.

براتی با بیان اینکه عمق رحمت و مودت را نمی‌توان با کلمات بیان کرد،  اظهارکرد: به همین دلیل افراد خودشان باید از نزدیک این تجمع بزرگ بشری را ببینند، چهره‌ای که راهپیمایی اربعین از اسلام معرفی می‌کند چهره کاملاً مهربانانه بر پایه محبت است.

 وی خاطرنشان کرد: در راهپیمایی اربعین شیعه، سنی، مسیحی، همه شرکت می‌کنند، بدون هیچ شائبه‌ای محبت امام حسین (ع) را در دل دارند، این پیاده‌روی فرصتی برای خودسازی، تقویت ایمان و  بردباری است؛ پیاده‌روی اربعین نمادی از وحدت و همدلی مسلمانان در سراسر جهان است این حرکت خودجوش مردمی نقش بسزایی در مبارزه با استکبار جهانی و مقابله با هجمه‌های فرهنگ غربی دشمن دارد. 

وی گفت: داعش، با تفسیرهای انحرافی و خشونت‌بار از اسلام، چهره‌ای زشت و ناپسند از دین اسلام به جهان معرفی کرده است.

براتی تصریح کرد:  این گروه تروریستی با انجام اقدامات خشونت‌بار و غیراسلامی، سعی در تحریف چهره واقعی اسلام داشته و تلاش کرده است تا با ایجاد ترس و وحشت، عقاید و ارزش‌های انسانی و دینی را تحت شعاع قرار دهد.

وی گفت:  شیعه انگلیسی که به‌نوعی به‌عنوان نماینده‌ای از تفکرات انحرافی و تحریف‌شده در میان شیعیان است، به پشتوانه استکبار جهانی و با استفاده از روش‌های غیراصولی و تفرقه‌افکنانه سعی در بدنام‌کردن و تضعیف جامعه شیعه دارد.

مدیر حوزه علمیه اسفراین ادامه داد: جنایات این گروه در کشورها و نقاط مختلف جهان، تبلیغات نادرست باهدف ایجاد تفرقه میان مسلمانان، تخریب وحدت و همبستگی اسلامی و در نهایت برجای‌گذاشتن چهره‌ای منفور از اسلام در بین جهانیان هدفی بود که استکبار با پدیدآوردن داعش دنبال می‌کرد.

براتی اضافه کرد: در این میان، راهپیمایی اربعین به‌عنوان نمادی از وحدت و همبستگی شیعیان، پاسخ محکمی به این تبلیغات منفی و تفرقه‌افکنانه می‌دهد چراکه راهپیمایی اربعین با نمایش همبستگی، محبت، صلح و از خودگذشتگی، تصویری واقعی از اسلام ناب محمدی را به جهانیان نشان می‌دهد؛ این بزرگ‌ترین تأثیر راهپیمایی اربعین است.

وی اشاره کرد: اخبار گسترده‌ای که توسط رسانه‌های مختلف گزارش می‌شود و در واقع مانور مسلمانان برای به نمایش گذاشتن زیبایی‌های اسلام اصیل و ناب محمدی است. و اینکه نقش‌آفرینان عاشورا به همه اثبات کردند که می‌توان جان و مال و خانواده را فدا کرد و شرافت و کرامت انسانی را حفظ کرد و برای همیشه تاریخ نام نیک به یادگار گذاشت. 

وی تأکید داشت: امروز شاهد مقاومت زنان رنج‌کشیده غزه به‌عنوان بهترین مصداق اسلامی زنان مقاوم عصر حاضر هستیم؛ زنانی که در نهایت رضایت و شکر، با دست خود غنچه‌های پرپر شده شهیدانشان را مانند بذر به دل خاک می‌سپارند.

مدیر حوزه علمیه اسفراین تاکید کرد: شهادت چند هزار کودک، خود گواه قدرت یقین این مادران،  به خداوند، دین، میهن و فرزندان غیور خود است که ایستاده‌اند تا نگاه تاریخ را به شرافت فرزندان مقاومت اسلامی تغییر دهند و برای دستیابی به این هدف ارزشمند، همراه مردان و جوانان در برابر استکبار جهانی به‌ویژه آمریکا و اسرائیل مبارزه می‌‌کنند.

 

انتهای خبر/رضازاده 

0 نظر

ارسال نظرات