دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۳/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۴۸۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ساعت ۱۱:۲۲

نمایندگان خراسان شمالی در خصوص تصویب کلیات برجام چه گفتند؟

پس از کش و قوس های چندهفته یی، سرانجام دیروز کلیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» با 139 رای موافق طرح اجرای برجام در برابر 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشت.
نمایندگان خراسان شمالی در خصوص تصویب کلیات برجام چه گفتند؟,نمایندگاه خراسان شمالی+ برجام + مجلس+ اترک نیوز
به گزارش اترک نیوز، هرچند بیشتر گمانه زنی ها حاکی از آن بود که اکثریت مجلس به برجام رای مثبت خواهند داد اما روز گذشته بحث هاي داغی مطرح شد  که در دقايقي نيز به تنش در  مجلس منجر شد که روزنامه ها نیز هر کدام برداشتی از این اتفاقات داشتند.
بطوری که موافقان این طرح تیتر هایی از قبیل " یک شنبه تهدید"، "یک شنبه تلخ"، " تصویب با چاشنی تهدید " و "دفن دیپلماسی زیر پای افراطی گری" انتخاب کردند و مخالفان نیز تیتر هایی خنثی زدند و از جملاتی همچون "تصویب کلیات برجام با قسم و آیه" استفاده کردند.
در این میان خالی از لطف نیست گذری به صحبت ها و نظرات نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیاندازیم. 
موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد،گرمه و جاجرم ، راز و جرگلان ، مانه و سملقان  در گفتگو با خبرنگار اترک نیوز هر چند موضع خود را بطور دقیق مشخص نکرد، گفت: همان طور که مستحضرید در رابطه با برجام، کمیسیون ویژه ای تشکیل شد که بعد از بررسی طرح خود را ارائه داد. در این راستا فراکسیونی هم متشکل از 4نماینده اصولگرا و 3 نفر از رهروان ولایت تشکیل شد که بعد از بررسی روی یکی از مواد طرح اختلاف پیدا کردند و چالش هایی در مجلس به وجود آمد که منجر به تصویب طرح یک فوریتی برجام و رد طرح دوفوریتی شد. 
ثروتی ادامه داد: وقتی طرح به کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد، نمایندگان معترض شدند که چرا آقایان عجله می کنند. مهلت مقرر26مهر بود؛ همان فرصت دو ماهه ایران که طی آن آژانس به انجام راستی آزمایی بپردازد.
وی اضافه کرد: ضمن اینکه بر اساس تأکیدات مقام معظم رهبری و نمایندگان این طرح باید به تأیید مجلس می رسید. از این رو دولت هم ناگزیر بود یا لایحه بدهد یا مجلس در زمینه مربوط اقدام کند. نهایتاً کلیات طرح با54%رأی موافق تصویب شد.
عضو کمیسیون برنامه ریزی و بودجه مجلس ادامه داد:  روز سه شنبه هم جزئیات برجام در مجلس مورد بررسی قرار می گیرد  و بندهای 9گانه آن به چالش کشیده می شود تا در صورت رأی نیاوردن یا حذف شوند یا تغییر کنند. 
ثروتی یکی از مواد اساسی و مهم طرح را، مسأله بازدید از اماکن نظامی و طرح های امنیتی عنوان کرد.
وی در ادامه گفت: دولت همواره تأکید کرده است که برجام ربطی به قطع نامه 2231 شورای امنیت ندارد. حتی در این زمینه مجلس از وزارت دفاع، طرح سؤال کرد که ایشان هم طی جلسه ای اطمینان دادند که برجام موجب هیچ گونه خللی در فعالیت های دفاعی و امنیتی ما نخواهد بود. آزمایش موشک بالستیک عماد نیز خود گواه این مدعاست.
قوامی ، نماینده مردم اسفراین نیز روز گذشته به عنوان موافق طرح در مجلس سخن گفت و بهبود زمینه سرمایه گذاری و بهبود گشایش اسناد اعتباری از جمله آثار مثبت تصویب طرح برجام دانست.
 
 هادی قوامی در دفاع از کلیات طرح برجام گفت: همانطور که مقام معظم رهبری گفته‌اند نباید کشور را دچار بحث‌های تنش‌زا و حاشیه‌ای کرد.
وی با طرح این سئوال که آیا مخالفت با این طرح شرایط بهتری را برای کشور به ارمغان می‌آورد؟ ادامه داد: برای مسائل اقتصادی و بیکاری جوانان اگر اقدام اساسی می‌شد به این طرح احتیاجی نبود و اکنون  باید با همدلی و هم جهتی کار را دنبال کرد.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهمترین آثار تصویب برجام را افزاش سودآوری شرکت‌های تولیدی، کاهش هزینه واردات فناوری و تجهیزات صنعتی و اقتصادی، بهبود گشایش ال‌سی، افزایش جذب سرمایه‌های جدید، حذف شیوه‌های غیرمرسوم واردات و باز گذاشتن دست دولت برای دفاع از منافع ملی مردم دانست.
وی یادآور شد در دوران تحریم و با شیوه‌های غیرمرسوم ماشین‌آلات ۱۰۰ میلیون دلاری را ۱۱۵ میلیون دلار و حتی بیشتر وارد کشورکردیم که این مسأله به نوبه خود موجب افزایش هزینه‌های تولید و غیراقتصادی شدن تولید ملی شد.
 
قاسم جعفری دیگر نماینده مردم بجنورد و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص پیام 100 مخالف در تصویب و تأیید برجام، به رسانه ها گفت: مسأله برجام مسأله امروز و فردا نیست و یا استخدام صد یا هزار نفر از افراد در این کشور نیست که اگر خیلی درست هم انجام نشد بگوییم اشکالی ندارد بلکه این مسأله با سرنوشت مملکت سر و کار دارد و می تواند بر ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی و دفاعی می تواند کشور تأثیر بگذارد.
 وی گفت:  نگرانی رهبر انقلاب در بحث منافذی است که دشمن می خواهد نفوذ کرده و با نفوذ خود استفاده هایی کند و بسیاری از مسائل دیگر و رأی گیری در این خصوص نشان داد بسیاری از نمایندگان حساس هستند که مبادا کاری کنیم تا بصورت یک سویه شریک باشیم با دولت و دلیل این حرف من هم این است که افرادی هم که موافق طرح بودند راضی نشدند تا رأیشان آشکار باشد و این خود معنای بسیار دارد چراکه اگر یک کاری را حسنه بدانند آن کار را آشکارا بیان می کنند.
 وی در ادامه تصریح کرد: افرادی که از این طرح بشدت موافقت می کردند همان ها به شدت بیان می کردند نباید رأی آشکار باشد معلوم است همه افراد دغدغه دارند و کسی در مجلس نیست که بدون شروط برجام را بپذیرد و در بخش هایی از این طرح نزدیک به 200 پیشنهاد به کمیسیون آمده است.
 این نماینده مجلس در خانه ملت گفت: ایرادی که در این طرح است و دلیلی می تواند بر جو حاکم بر مجلس باشد این است که در کمیسیون امنیت بیش از 200 پیشنهاد در کمتر از یک ساعت و ربع فله ای رد شد و این گونه تصمیم گیری جالب نیست و دغدغه نمایندگان بسیار جدی است و هنوز این دغدغه وجود دارد و خیلی از نمایندگان موافق معتقدند بسیاری از بخش ها در جزییات باید حذف شود.
 
همچنین عبدالرضا عزیزی؛ نماینده مردم شیروان نیز پیش از این در گفتگویی به خبرنگار اترک نیوز گفته بود: در شرایطی که ابرقدرت جهان یعنی آمریکا، جلوی دولت ایران وادار به کرنش شده، ما نباید این فرصت را از دست بدهیم و به بهانه های واهی و یا خودبزرگ بینی روند مذاکرات را دچار خلل کنیم.
تصاویر منتشر شده از این نماینده استان در رسانه ها نیز نشان از موافق بودن این نماینده استان با اجرای طرح برجام است.
 
هادی شوشتری، نماینده مردم فاروج و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز مانند اغلب موارد واکنش خاصی به این طرح نداد چراکه نه تصاویری از وی منتشر شد و نه رسانه ها به نقل قول هایی از وی پرداختند.
انتهای پیام/
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک