دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۶۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۹/۱۲ - ساعت ۹:۳۴
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

۱۰ هکتار از اراضی کارخانه آلومینای جاجرم به کاشت درخت اختصاص یافت

۱۰ هکتار از اراضی ملی محدوده کارخانه آلومینای شهرستان جاجرم در قالب طرح یک میلیون درخت به کاشت نهال اختصاص یافت
۱۰ هکتار از اراضی کارخانه آلومینای جاجرم به کاشت درخت اختصاص یافت,

به گزارش پایگاه‌خبری‌جاجرم، به نقل از خبرگزاری ایرنا، ۱۰ هکتار از اراضی ملی محدوده کارخانه آلومینای شهرستان جاجرم در قالب طرح یک میلیون درخت به کاشت نهال اختصاص یافت و امروز شنبه طی آیینی با حضور استاندار خراسان شمالی این طرح در استان آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این آیین اظهار کرد: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان و در قالب طرح ملی تولید و کاشت درخت در مدت چهار سال هدفگذاری شد که کاشت چهار میلیون اصله برای سال جاری پیش بینی شده است.

علی اسدی تصریح کرد: امروز به طور نمادین کاشت درخت را هم‌زمان با سراسر کشور در قالب طرح یک میلیون درخت و با حضور مسئولان در شهرستان جاجرم آغاز شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی ادامه داد: نهال‌هایی که در اختیار مردم، سازمان‌ها، ارگان‌ها و صنایع استان برای کشت در اراضی قرار می‌گیرد با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و همچنین با توجه به خشکسالی و کاهش منابع آبی بیشتر ارقام کم آب طلب است و در برخی از عرصه‌های منابع طبیعی استان با توجه به شرایط لازم نهال‌های اقتصادی همچون پسته وحشی، فندق، بادام و سایر گونه‌های اقتصادی برای بهره‌برداری کشت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت آلومینای ایران در جاجرم در راستای مسؤلیت‌های اجتماعی و مبارزه با بیابان‌زدایی طبق تفاهم‌نامه به این اداره کل اقدام به کشت ۷۰۰ هزار انواع نهال شامل انواع گونه‌های بیابانی کرده است.

اسدی تصریح کرد: این گونه‌های در اراضی ملی شهرستان‌های جاجرم، گرمه، بام و صفی آباد و اسفراین کشت خواهد شد.

وی اظهار کرد: کاشت درخت در عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل، بیابان، محدوده تخریب شده معادن در راستای بازسازی، توسعه فضای سبز صنایع و کارخانجات و اراضی واگذاری، شهرک‌های صنعتی، درختکاری در پادگان‌ها و مناطق اختیار نیروهای مسلح، ایجاد بوستان‌های روستایی و پویش‌های مردمی و سایر سطوح و محدوده‌ها انجام می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: دولت سیزدهم برنامه‌ریزی کرده است که در مدت چهار سال یک میلیارد اصله درخت با همکاری مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها، صنایع و کارخانجات کشت کند که سهم هر استانی تعیین شده است.

وی گفت: کاشت درخت در جهان از اهمیت زیادی برخوردار است که دولت سیزدهم نیز این مهم را در سطح کشور هدف‌گذاری کرده است که با کاشت درختان کم آب طلب، درختان بومی و سازگار با منطقه و روش‌های علمی و مطالعاتی این هدف را به سرانجام برساند.

اسدی تصریح کرد: در راستای اجرای این طرح اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نهالستانی که سالانه تا ۱۵۰ هزار اصله نهال تولید می‌کرد را به چندین برابر افزایش داد و همچنین در این زمینه از توانمندی صنایع و مردم، بخش خصوصی، شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به‌طور همزمان در سراسر کشور از امروز (۱۱ آذرماه) آغاز و تاریخ شروع روز درختکاری در این طرح، به دلیل خزان نهال‌ها و شرایط آب و هوایی استان‌ها تغییر کرده است.

در این طرح استان‌های کشور باید در قالب سامانه تولید و کاشت نهال (ساتک) همه اطلاعات تولید و کاشت را ثبت کرده‌اند و آمار دقیق و درست به مردم ارائه می‌شود.

استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۵۲۹ هکتار مساحت است که حدود ۷۲ درصد آنرا منابع طبیعی تجدید شونده به مساحت ۲ میلیون و ۳۳ هزار هکتار به خود اختصاص می‌دهد.

شرایط طبیعی و موقعیت جغرافیایی خراسان شمالی طوری است که این استان را در محدوده ۲ ناحیه رویشی مهم شامل ناحیه رویشی هیرکانی و ناحیه رویشی اراین - تورانی قرار داده است.

در استان خراسان شمالی بیش از ۴۳۴ هزار هکتار جنگل و بیشه‌زار وجود دارد، سطح بیابان‌های این استان نیز ۱۸۳ هزار هکتار است و مابقی اراضی استان شامل اراضی مرتعی است.

مجتمع آلومینای ایران در شهرستان جاجرم در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و پنج کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع بوده که در سال ۱۳۸۰ به بهره‌برداری رسیده است.

انتهای خبر/م

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک