چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۲۳ - ساعت ۱۸:۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۵۲ هزار تُن کود بین کشاورزان خراسان‌شمالی توزیع شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۲ هزار تُن انواع کود شیمیایی از ابتدای سال زراعی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون بین کشاورزان این استان توزیع شد که نسبت مدت مشابه سال زراعی قبل ۲۰ درصد افزایش یافت.
۵۲ هزار تُن کود بین کشاورزان خراسان‌شمالی توزیع شد,خراسان شمالی+بجنورد+محمد محمدزاده+جهاد کشاورزی+کود شیمیایی

به گزارش بجنا به نقل از ایرنا، محمد محمدزاده اظهار کرد: سال زراعی گذشته ۴۱ هزار تُن انواع کود شیمیایی بین بهره برداران این استان توزیع شده بود.

وی بر استفاده از کودهای پتاسه و فسفاته تأکید کرد و افزود: کشاورزان در زمان خشکسالی و کاهش بارندگی کمتر از کود اوره استفاده کنند و کودهای پتاسه را در سبد کودی قرار دهند تا مقاومت گیاه را نسبت به شرایط خشکسالی بیشتر کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در شرایط تنش خشکی به‌صورت سرک از کودهای پتاسه استفاده شود و کود پتاسه را همراه با آبیاری در اختیار گیاه قرار دهند ضمن اینکه در این شرایط کود اوره بیشتر به رشد گیاه کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف کودهای فسفاته و پتاس در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه‌ آن به ترتیب در اراضی کشاورزی این استان ۶۱ و ۵۱ درصد افزایش داشته است.

کودهای شیمیایی در سال‌های گذشته تنها برای محصولات استراتژیک از جمله گندم، جو، کلزا و چغندرقند به‌صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گرفت؛ اما امسال طبق ابلاغیه‌ای از سوی دولت کود به‌صورت یارانه‌ای برای سایر محصولات طبق الگوی کشت اختصاص می‌یابد.

در حال حاضر قیمت این کودها در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی اوره ۱۵۰ هزار تومان، فسفاته از ۲۳۵ تا ۵۵۰ هزار تومان و پتاسه ۵۷۵ تا ۶۲۵ هزار تومان به دست کشاورز می‌رسد؛ اما قیمت آزاد بیش از سه برابر است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور قرار دارد و ۴۴ درصد جمعیت این استان روستایی هستند که ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی در اختیار دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک