شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ساعت ۹:۴۷
کارشناس مسائل مذهبی:

بزرگ‌منشی امام هشتم او را محبوب دل‌های مردم کرد

کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام هشتم شیعیان به سبب خصوصیات اخلاقی و بزرگ‌منشی‌شان بود که محبوب دل‌های مردم شدند و این محبوبیت تا جایی پیش رفت که خلیفه عباسی تصمیم به مسموم‌کردن و شهادت امام رضا (ع) گرفت.
بزرگ‌منشی امام هشتم او را محبوب دل‌های مردم کرد,

حجت‌الاسلام امید رحمانی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار داشت: زهد و عبادت، تواضع و فروتنی، جود و بخشش، بردباری، عزت‌نفس و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر از ویژگی‌های بارز امام رضا (ع) است.

وی ادامه داد: پیشوای هشتم (ع) با آنکه مقام رفیع امامت را داشت و برگزیدۀ خدا بود، درعین‌حال نه‌تنها برای خود هیچ‌گونه حریمی قائل نبود، بلکه در زندگی خویش با طبقات مختلف مردم حتی خدمتکاران و زیردستان با نهایت صمیمیت و فروتنی رفتار می‌کرد.

حجت‌الاسلام رحمانی اضافه کرد: کلینی از مردی بلخی روایت کرده است: من در سفر خراسان همراه امام (ع) بودم، روزی هنگامی که سفره گسترده شد، امام (ع) از همۀ خدمتکاران خواست تا در کنار او بر سر سفره بنشینند. عرض کردم، فدایت شوم، بهتر بود سفرۀ آنان را جدا می‌کردی؟ فرمود: ساکت باش! همانا پروردگار و پدر و مادر همه ما یکی است و پاداش هم به اعمال است.

کارشناس مسائل مذهبی خاطرنشان کرد: تواضع و فروتنی انسان را عاقبت‌به‌خیر می‌کند و خداوند انسان متواضع را به بالا می‌برد.

وی با اشاره به اینکه اخلاق، یکی از عناصر مهم شخصیت انسان و کاشف کیفیت ذات و درون او است، اضافه کرد: امام رضا علیه‌السلام به اخلاق عالی و ممتاز، آراسته بودند و بدین سبب دوستی عام و خاص را به خود جلب می‌کردند.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: از ابراهیم بن عباس صولی نقل شده است که می‌گوید: من ابوالحسن الرضا (ع) را هرگز ندیدم در سخن‌گفتن، باکسی درشتی کنند، هرگز پاهای خود را جلو همنشین دراز نمی‌کردند، هرگز در برابر همنشین تکیه نمی‌کردند، هرگز او را ندیدم که قهقهه بزند، بلکه خنده‌اش تبسم بود.

حجت‌الاسلام رحمانی با اشاره به اینکه یکی از اصول مشترک در زندگانی امامان که همواره در زندگی آنها مشاهده شده، صبر و مقاومت است، ادامه داد: این بزرگواران الگوی بزرگ صبر و قهرمان مقاومت بودند، افرادی بودند که نسبت به امام رضا (ع) بی‌احترامی می‌کردند؛ اما این بزرگوار در برابر آنها خاموشی را انتخاب می‌کردند.

وی ابراز داشت: یکی از اهداف شوم مأمون از مسئلة ولایتعهدی امام رضا (ع) این بود که آن حضرت را با نزدیک‌کردن به دستگاه پر زرق‌وبرق و برخوردار از لذایذ و نعمت‌های مادی خود، به دنیاپرستی و جاه‌طلبی متهم کند؛ ولی مناعت طبع و عزت‌نفس پیشوای هشتم (ع) نقشه مأمون را نقش‌برآب ساخت.

این کارشناس مسائل مذهبی عنوان کرد: امام هشتم شیعیان به سبب خصوصیات اخلاقی و بزرگ‌منشی‌شان بود که محبوب دل‌های مردم شدند و این محبوبیت تا جایی پیش رفت که خلیفه عباسی نقشه‌های خود را برای تخریب شخصیت امام رضا (ع) به‌واسطه آلوده‌کردن ایشان به قدرت، نقش‌برآب دید.

وی بیان داشت: عاقبت باتوجه‌به اوج‌گیری احساسات مذهبی به نفع امام رضا (ع) و بروز اختلافات خانوادگی در خاندان عباسی، آن امام بزرگوار با دسیسه‌چینی مأمون خلیفه عباسی، مسموم و به شهادت رسیدند و پیکر مطهر ایشان در حوالی طوس به خاک سپرده شد و اکنون بعد از گذشت سالیان سال این مزار کعبه اهل ولایت از سراسر جهان است.

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک