جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۰ - ساعت ۱۲:۰
رئیس مجلس شورای اسلامی :

پیگیر انتقال آب سرانی و ایجاد بازارچه مرزی هستیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر استانی نسخه مخصوص به خود را دارد، در این استان کشاورزی و دامپروری باید رونق گیرد و دو مسئله اساسی یعنی بحث آب و ایجاد بازارچه مرزی را در این استان دنبال می‌ کنیم.
پیگیر انتقال آب سرانی و ایجاد بازارچه مرزی هستیم,

به گزارش عصر اترک از شیروان، محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار صنعت گران، کارآفرینان، دامداران و کشاورزان استان خراسان شمالی در شیروان اظهار کرد: کارآفرینان و تولید کنندگان ما در عرصه های مختلف و در این جنگ افتصادی همان نقشی را دارند که در زمان جنگ یگان‌ها و مردم داشتند.

رئیس مجلس با بیان این‌که در عرصه‌های پیچیده مختلف فنی و علمی جز ۱۰ کشور اول دنیا هستیم، گفت: امروز بدون شک نیروهای نوآور و جوان‌های ما هستند که با یک نگاه دقیق و صحبح  و نگرش بلند در مسیر جنگ اقتصادی باید مبارزه کنند.

وی با ابراز این‌که در سطح کلان و خرد کشور باید جهت گیری‌ها، هم‌جهت باشد و پراکنده‌کاری انجام ندهیم، خاطرنشان کرد: اقتصاد کشور در حوزه تولید، رانتی است و این اشکال بزرگی است، رانت اگر هدفمند نباشد و ویژگی کاهندگی نداشته باشد، مشروط و محدود نباشد باعث انهدام تولید می شود که نمونه روشن آن صنعت خودرو کشور است.

محمدباقر قالیباف تاکید کرد: الزاما هر رانتیاگر با هدف کمک هدفمند به تولید نباشد، کاری پیش نمی رود. برای تولید نیازمند تجهیز منابع هستیم اگر با این شیوه به تولید نگاه کنیم کار دقیق تر می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع اقشاری از مردم خراسان شمالی گفت: یکی از اقدامات مجلس از سال ۱۴۰۰ تاکنون در بودجه سالانه در حوزه اشتغال بحث تبصره ۱۸ بود که  در سال ۱۴۰۱ همین تبصره ۱۸ برای کارآفرینان ما تقریبا صفر بود لذا  مجلس و  رییس محترم جمهور همه دست به دست دادیم تا در سال ۱۴۰۲ این موضوع تکرار نشود.

قالیباق تصریح کرد: بروکراسی‌های سنگین بر سر راه کارآفرینان را حذف و تمرکز زدایی کردیم و به هر استان امکان ایجاد یک حساب خزانه داری زیر نظر شورای برنامه ریزی استان را فراهم آوردیم تا با حذف گردش های بانکی و خزانه داری و ... استان را مختار برای برنامه ریزی و تجهیز منابع کنیم.

وی در حوزه مصارف انرژی نیز با بیان اینکه بیش از ۴ برابر مردم دنیا، گاز مصرف می کنیم، گفت: باید اول این مصارف غلط را حذف کنیم سپس به مسائل دیگر بپردازیم، ۵ تا ۱۰ درصد آب در مصارف خانگی، ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصارف صنعتی و ۸۰ درصد در مصارف کشاورزی اسراف می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون صنایع یادآور شد: نگاه کلی و کلانی ما باید صادرات در بخش صنایع خرد باشد مانند کشورهایی که هیچ منابع گازی و نفتی ندارند در حالی که صادرات ما معطوف به حوزه‌های سنگین همچون فولاد و انرژی است.

رئیس مجلس با بیان این‌که در صحنه عمل و اندیشه اقتصادی کشور باید یک راه را در پیش بگیریم و هر روز تصمیماتمان را عوض نکنیم، گفت: در رابطه با استان خراسان شمالی یکی از کارهایی که در مجلس دنبال کردیم، چون سعی کردیم تمام مسائل استان‌ها را بشناسیم و اهم و غیر اهم کنیم، بحث آب است.

قالیباف با اشاره به این‌که باید وظایف استانی، دولتی و مجلس را از هم تفکیک می‌کردیم که باعث عقب گرد نشویم، افزود: با مجموعه مطالعاتی که در دست داشتیم و داریم برای کار ضربتی باید اقتصاد استان را در حوزه‌های کشاورزی و دامپروری  رونق دهیم .

وی ادامه داد: باید بحث آب شرب و کشاورزی استان را برطرف کنیم و بحث انتقال آب از سرانی تا سد را از مرکز دنبال کنیم و آن‌را درست مصرف کنیم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همچین تلاش می‌کنیم بازارچه مرزی را ایجاد کنیم تا بتوانیم صادرات را رونق دهیم که باعث رونق منطقه شویم .

وی خاطرنشان کرد: در حوزه معدن و صنعت هم در استان ظرفیت‌هایی داریم که مورد توجه است و جزو زنجیره اقتصاد کلان است که باید کمک کنیم تا آن هم پیش برود.

انتهای پیام/حق بین

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک