پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۸۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ساعت ۱۰:۴۵

کاهش ۴۰درصدی تولید دانه روغنی کلزا در خراسان‌شمالی پیش‌ بینی شد

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از آغاز برداشت کلزا در استان خبر داد و گفت: پیش بینی ها حکایت از کاهش ۴۰ درصدی برداشت این محصول در استان نسبت به سال گذشته دارد.
کاهش ۴۰درصدی تولید دانه روغنی کلزا در خراسان‌شمالی پیش‌ بینی شد,خراسان شمالی+بجنورد+وحید صباغ+کلزا

به گزارش بجنا به نقل از ایرنا، وحید صباغ اظهار کرد: کشاورزان خراسان شمالی در سالجاری ۶۴۰ هکتار از کشتزارهای خود را به دانه روغنی کلزا اختصاص داده بودند که پیش بینی می شود از این سطح بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن محصول برداشت شود.

وی افزود: کشاورزان در سال زراعی گذشته نیز یکهزار هکتار کلزا کشت کرده بودند که از این سطح بیش از یکهزار تن دانه روغنی کلزا برداشت شد.

صباغ، علت کاهش سطح زیر کشت و تولید این دانه روغنی را کاهش بارندگی و منابع آبی دانست و گفت: جدای از تاثیر کاهش منابع آبی، تاریخ کشت کلزا نیز در این استان محدود است به گونه ای که کشاورزان از ۱۵ شهریور تا پایان نیمه اول مهرماه فرصت کشت دارند و اگر خارج از تقویم کشت این دانه روغنی انجام شود محصول مناسبی نخواهد داشت.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری سازمان جهادکشاورزی استان با ‌همکاری کشاورزان برای نخستین بار در شهرستان فاروج کشت نشایی کلزا را با هدف کاهش میزان مصرف آب اجرایی کرد که امیدوار هستیم با اجرای این ‌روش نوین کشت، شاهد افزایش بهره وری در واحد سطح باشیم.

وی با اشاره به ‌مزایای کشت نشایی کلزا گفت: کاهش دفعات آبیاری، کاهش ‌هزینه بذر، افزایش کیفیت و عملکرد محصول، تراکم مناسب بوته، یکنواختی ‌کشت و عدم انتقال بیماری های خاکزاد و تخم حشرات از مزایای این نوع کشت است.

صباغ با بیان اینکه کشت کلزا در تناوب با گندم و جو در افزایش عملکرد محصول بسیار موثر است، تصریح کرد: رعایت این روش موجب کاهش و کنترل علف های هرز و بیماری های گندم می شود.

وی خاطرنشان کرد: کلزا یکی از گیاهان مناطق معتدل است و سازگاری خوبی هم با این نوع اقلیم دارد که در کنار آن سایر دانه های روغنی از جمله آفتابگران و کنجد نیز در خراسان شمالی کشت می شود.

خراسان شمالی در زمینه تولید دانه روغنی کلزا رتبه نهم را در بین استان‌ها دارد.

این استان۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک