چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۷۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۲/۰۷ - ساعت ۹:۳۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی:

۱۰ هزار هکتار از حریم پناهگاه حیات وحش میان‌دشت از چرای دام آزادسازی شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۱۰ هزار هکتار از حریم پناهگاه حیات وحش، میان‌دشت جاجرم از وجود دام و سگ‌های گله آزادسازی شده است.
 ۱۰ هزار هکتار از حریم پناهگاه حیات وحش میان‌دشت از چرای دام آزادسازی شد ,

رضا شکاریان، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک درباره پناهگاه حیات وحش میان دشت شهرستان جاجرم که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در شمال شرق ایران است، اظهار کرد: حریم این پناهگاه ۸۵ هزار هکتار است که در این حریم، ۱۲ هزار هکتار آن به پارک ملی با عنوان پارک ملی ضامن آهو ارتقا یافته است. 
شکاریان عنوان کرد: در حال حاضر در این پناهگاه گونه‌های مختلف جانوری از جمله آهو و خرگوش همچنین پرندگانی از جمله هوبره زیست می‌کنند که در سال‌های پیشین یوز پلنگ آسیایی نیز در این پناهگاه زیست می‌کرده است. 
وی بیان کرد: با توجه به تداوم کم بارشی‌های یک دهه اخیر در سطح کشور از جمله در خراسان شمالی، اداره کل محیط زیست استان برای حفظ حیات تمام گونه‌های حیات وحش در پناهگاه میان‌دشت جاجرم، تاکنون نسبت به حفر یک حلقه چاه آب، ایجاد هشت پشته خاکی برای جمع شدن آب باران در این پشته‌ها و ایجاد ۱۲ آبشخور در حریم این پناهگاه به منظور تامین آب گونه‌های جانوری این منطقه اقدام کرده است. 
افزون بر این، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: در حال حاضر پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم توسط ۹ محیط‌بان حراست می‌شود و این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی تعداد محیط‌بانان این پناهگاه باید به ۲۵ محیط‌بان افزایش پیدا کند. 
وی خبر داد: با پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه سازمان محیط زیست کشور با استخدام ۳۰نفر نیروی جدید و جذب آنها در سیستم اداری و محیط‌بانی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی موافقت کرد. 
شکاریان با بیان اینکه در سال جاری این ۳۰ نفر نیروی جدید جذب خواهند شد، یادآور شد: ۱۴ نفر از این نیروهای جدید به عنوان محیط‌بان استخدام می‌شوند که منطقه میان دشت جاجرم نیز از وجود شماری از این محیط بانان بهره‌مند می‌شود. 
وی افزود: برخی از این نیروهای جدیدی که جذب خواهند شد به عنوان کارشناس در مناطق چهار‌گانه تحت مدیریت این اداره کل خدمت خواهند کرد. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود به مشاهدات مردمی از یوزپلنگ آسیایی در پیرامون منطقه پناهگاه حیات وحش میان‌دشت جاجرم در سال ۱۴۰۱ نیز اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته، ۹ بار مشاهدات مردمی از یوزپلنگ آسیایی در پیرامون این پناهگاه به اداره کل محیط زیست استان گزارش شد که حتی یک مورد از مشاهدات مردمی نیز توسط مشاهده کننده با دوربین گوشی موبایل ضبط شده بود. 
در عین حال، وی عنوان کرد: این اداره کل طی شش سال اخیر برای ارتقای امنیت زیستگاه یوز پلنگ آسیایی در حریم پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم نسبت به خرید پروانه‌های چرای دام برخی از بهره‌برداران در این پناهگاه اقدام کرده که تاکنون ۱۰ هزار هکتار از  حریم این پناهگاه از وجود دام و سگ‌های گله آزادسازی شده است. 
شکاریان افزود: هنوز باید پروانه چرای دام ۱۰ هزار راس دام دیگر نیز خریداری شود. 
علاوه بر این، وی خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست استان همچنین طرح ایمن‌سازی کریدور حدفاصل پناهگاه حیات وحش میان دشت جاجرم در خراسان شمالی و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان را در تحت پیگیری دارد. 
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این کریدور که بیش از ۲۰۰ هزار هکتار مساحت دارد، در حال حاضر منطقه‌ای آزاد است. 
شکاریان تصریح کرد: درصدد هستیم با انجام پیگیری‌ها، سرانجام بتوانیم موافقت سازمان محیط زیست کشور را برای ارتقای این کریدور اشاره شده  به منطقه شکار ممنوع یا منطقه حفاظت شده و یا پناهگاه حیات وحش بگیریم تا سطح امنیت زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در حد فاصل مناطق میان دشت جاجرم و توران سمنان را ارتقا دهیم. 
انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک