شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۶۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ - ساعت ۷:۱

قنبرخوانی آیین سنتی گرمه‌ای‌ها در شب‌های قدر

یکی از مراسم‌های مذهبی و آئینی مردم شهر گرمه در ماه مبارک رمضان قنبرخوانی است، که در شب بیست و یکم این ماه همزمان با شهادت امام علی(ع) در مساجد و مجالس عزاداری گرمه برگزار می‌شود.
قنبرخوانی آیین سنتی گرمه‌ای‌ها در شب‌های قدر,

به گزارش عصراترک، «قنبرخوانی» یکی از گونه‌های قدیمی آوازی است که ایرانیان مبدع آن بوده‌اند. این سبک آوازی در شب‌های قدر دربخش‌هایی از مناطق ایران از جمله طبس، اصفهان کاشان، شاهرود، کرمان و گرمه اجرامی‌شود. 

گفته می‌شود، قنبر غلام با وفای امام علی (ع) بوده است که پس از ضربت خوردن آن حضرت آن‌قدر به شیوه‌ای خاص عزاداری کرد که از هوش رفت. 
برخی ایرانیان هم با تأکید بر این داستان، سبک «قنبرخوانی» را در ایام عزای مولای متقیان اجرا می‌کنند.

یکی از تعزیه خوانان گرمه‌ای در گفتگو با خبرنگار ما، مراسم آئینی مذهبی قنبرخوانی را یکی از برنامه‌های مخاطب‌پسند و محبوب نسل‌های گوناگون در شب قدر دانست و گفت: این مراسم همه ساله همزمان با شب بیست و یکم ماه رمضان و شهادت حضرت علی(ع) در مساجد و حسینیه‌های گرمه برگزار می‌شود.

محمد نجارزاده پیشکسوت تعزیه در گرمه، با اشاره به اینکه قنبرخوانی نوعی مصیبت‌خوانی در رثای امیرمومنان علی (ع) است، عنوان کرد: قنبرخوانی نوعی تعزیه و نمایش آئینی همچون تعزیه بنی‌اسد در اشکال آوازی به شمار می‌رود که ایمان و اخلاص قنبر به خدا و ارادت زلالش به مولای متقیان را بازگو می‌کند.

وی گفت: این آئین حدیث عشق قنبر، غلام امام علی(ع) و ارادتش به آن حضرت است، به طوریکه در روایات آمده چون شب نوزدهم رمضان بر فرق امیرالمومنین(ع) ضربت وارد شد، قنبر در کوفه نبود و وقتی در بیست و یکم رمضان برای عیادت مولایش به منزل حضرت رسید، اهالی خانه خبر شهادت آقایش را دادند و او را در سوگ نشاندند; پس قنبر در پشت درب خانه خشت بر سر می‌کوبید و با سرودن اشعاری در مدح و منقبت سیدالاوصیاء به ندبه و عزاداری پرداخت، آنقدر که از حال رفت و بیهوش شد.

نجاری از دیگر تعزیه خوانان گرمه‌ای قنبرخوانی را یکی از سنت‌های دیرینه گرمه‌ای‌ها برشمرد و گفت: در این نمایش مذهبی، معمولا نقش حضرت علی(ع) را مداح و مرثیه خوان مجلس و نقش قنبر را محمد نجارزاده با بیش از ۴۰ سال فعالیت در تعزیه‌خوانی اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: قنبر از ابتدای ورود به مسجد و حسینیه و گذر از بین جمعیت حاضر در مجلس تا لحظه رسیدن به پشت درب خانه(در واقع نزدیک جایگاه مرثیه‌خوان) اشعاری در مدح و منقبت رکن الاولیاء می‌خواند و حاضران نیز با ذکر صلوات و نیز تکرار برخی ابیات، او را همراهی می‌کنند و نهایتا با رسیدن به درب خانه امیرالمومنین(ع) با حالتی خاص به تضرع و زاری می‌پردازد.

امیر نجاری افزود: این قسمت از برنامه که بینندگان را بشدت متاثر و محزون می‌کند، معمولا با آه و فغان و گریه شدید حضار همراه می‌شود و حالتی بسیار حزن انگیز را در محفل عزاداری ایجاد می‌کند.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک