سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۱۲ - ساعت ۱۳:۳۶
مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان‌شمالی سال گذشته مجهز به‌ آبیاری نوین شد

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان با ۳۳ میلیارد تومان اعتبار در سال ۱۴۰۱ مجهز به سامانه‌های آبیاری نوین شد.
۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان‌شمالی سال گذشته مجهز به‌ آبیاری نوین شد,خراسان شمالی+بجنورد+ابراهیم سیدی+جهاد کشاورزی+آبیاری نوین

به گزارش عصر اترک به نقل از ایرنا، سید ابراهیم سیدی اظهار کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به استان ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای ۲ هزار هکتار سامانه آبیاری نوین در سطح اراضی استان ابلاغ شد که ۵۰۰ هکتار آن اجرایی شد.

وی افزود: با جذب اعتبار باقی مانده تا پایان امسال تلاش می شود مابقی اراضی نیز تحت پوشش سامانه های آبیاری نوین قرار گیرد.

سیدی خاطرنشان کرد: همچنین ۷۵۰ هکتار از اراضی استان در سال ۱۴۰۰ مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده بود که در این رابطه حدود ۲۵ میلیارد تومان اعتبار از محل ملی هزینه شد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برنامه ریزی شده است تا امسال علاوه بر اجرای تعهد باقی مانده از سال گذشته، ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان که برای اجرای طرح آبیاری نوین مطالعه شده، عملیاتی شود که در این خصوص حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

۶ هزار هکتار آماده آبیاری نوین

سیدی افزود: همچنین مطالعه بر روی ۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان انجام شده و این زمین‌ها آماده اجرای سامانه آبیاری نوین است که برای عملیاتی شدن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده هر کیلومتر تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین ۸۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که باید اعتبارات ویژه‌ای به این بخش کشاورزی استان اختصاص یابد.

سیدی تصریح کرد: بیشتر طرح ها قابل مطالعه در این استان بزرگ و به صورت تجمیعی هستند که بیش از یک هزار هکتار مساحت دارند.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: ۸۵ درصد هزینه های اجرای طرح‌های آبیاری نوین توسط دولت و ۱۵ درصد نیز با مشارکت بهره‌برداران تامین می شود با این وجود سهم مشارکت کشاورزان در این طرح اندک است و در اجرای این کامل این سامانه خلل وارد می کند.

وی بیان کرد: قیمت سازه در اجرای طرح‌های آبیاری نوین در سال‌های اخیر افزایش یافته است و بهره برداران در تامین ۱۵ درصد هزینه های اجرای این طرح نیز مشکل دارند.

سیدی خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان مجهز به سامانه های آبیاری نوین شده است.

خراسان شمالی در سال‌های اخیر با خشکسالی مواجه است و اجرای طرح های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی این خطه در اولویت قرار گرفت و به همین منظور در چند سال گذشته تاکنون ۳۹ هزار هکتار اراضی استان به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده و راندمان آبیاری را از ۳۷ درصد به ۴۵ درصد افزایش داده که با اجرای طرح های آبیاری نوین راندمان آبیاری متوسط تا ۷۵ درصد افزایش یافته است. ‌

براساس آمارها حجم آب مصرفی بخش کشاورزی خراسان شمالی سالانه یک میلیارد و ۵۴ میلیون متر مکعب است که این میزان برابر ۸۸ درصد مصرف آب قابل استحصال از منابع آبی استان است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک