شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۱/۰۷ - ساعت ۸:۱
یک کارشناس مسائل اقتصادی:

مهار تورم و رشد تولید نیازمند بازنگری در سیستم بانک‌داری کشور است

یک کارشناس مسائل اقتصادی بازنگری در سیستم بانکداری کشور را لازمه تحقق شعار امسال با عنوان مهار تورم و رشد تولید عنوان کرد .
مهار تورم و رشد تولید نیازمند بازنگری در سیستم بانک‌داری کشور است,

علی جوان جعفری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با عصراترک گفت: رهبر انقلاب باهدف آن که نقشه راه کلی کشور را مشخص کنند هر ساله موضوعی  را به‌عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند که باید برای دستیابی به آن تلاش بشود.

وی افزود:  در راستای تحقق شعار سال در سطح کلان کشور باید طبق یک‌سری اولویت‌ها قطار کشور را در مسیر آن قرارداد.

وی اضافه کرد: از سال ۸۷ نام‌گذاری سال‌ها از سوی رهبر انقلاب رنگ و بوی اقتصادی به خود گرفت. 

جوان جعفری با  بیان این که در نظام مسائل کلان کشور، موضوعات حیاتی وجود دارد که شاه‌کلید حل سایر مسائل است، عنوان کرد: براین‌اساس موضوع اصلی کشور از دهه ۵۰ به بعد مسئله اقتصاد، تولید و توسعه است.

وی با اشاره به اینکه با آغاز سال جدید شعار سال گذشته، پایان نمی‌یابد، گفت: از دهه ۸۰ به بعد سیاست‌گذاران به این فهم رسیدند که مسئله اصلی کشور اقتصاد است و شعارها از سال ۸۷ خط سیر مشخصی به سمت تکامل اقتصاد و رشد تولید دارند.

این کارشناس اقتصادی با بیان این که مسیر راه کشور اقتصاد است اما منافاتی با سایر مسائل کشور ندارد، گفت: اگر فرهنگ، سیاست و اقتصاد را سه ضلع یک مثلث بدانیم، به‌نوعی اقتصاد بر ۲ ضلع دیگر تأثیرگذار است و در امور اقتصادی سامان‌دادن زندگی مردم و تأمین حداقل رفاه خانواده از مسیر تولید و کنترل تورم دست‌یافتنی است.

وی خاطرنشان کرد: برای مهار تورم و رشد تولید باید در سیستم بانکداری کشور بازنگری اساسی انجام شود که در سطح کلان با وجود عدم استقلال بانک مرکزی باعث استقراض بیش‌ازپیش دولت‌ها از بانک مرکزی و در نهایت افزایش پایه پولی کشور و رشد نقدینگی می‌شود که به‌تبع آن شاهد رشد تورم هستیم. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه هر چه اقتصاد بهره‌وری بیشتری داشته باشد نرخ نوآوری افزایش می‌یابد و در نتیجه  اقتصاد کشورها توسعه می‌یابد، بیان داشت: ریشه اصلی عدم بهره‌وری اقتصاد، یارانه‌های پنهانی است که در بخش‌های مختلف شاهد آن هستیم که عمده آن در بخش انرژی است.

جوان جعفری با بیان اینکه یک مؤلفه دیگر برای رشد تولید  گسترش دیپلماسی اقتصادی و تعاملات خارجی است، گفت: برای رشد صنایع و تولیدات، دولت باید حمایت خود را از یک‌سری از شرکت‌ها کمتر کند و به‌سوی بازارهای جهان سوق بدهد.

وی افزود: دولت سیزدهم در حوزه صادرات غیرنفتی تجارت خوبی در بازار بین‌الملل داشته اما کافی نیست و باید به سمت تجارت محصولاتی برود که صنعتی‌تر باشد تا بتوان ارزش‌افزوده بیشتری را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه کانال‌های مالی و بانکی یکی دیگر از مسائل مهم در بحث مهار تورم و رشد تولید است، اظهارکرد: برای گردش مالی و رشد صنایع، نرخ ارز باید کنترل بشود همچنین باید به سیستم‌های پرداخت بین‌المللی تنوع داده شود.  

وی با بیان اینکه نام‌گذاری سال یک شعار ملی است و باید تمامی نهادها و دستگاه‌ها در جهت تحقق آن تلاش بکنند، عنوان کرد: دولت به‌عنوان متولی اصلی کار باید حمایت، هدایت و نظارت کافی را انجام دهد.

جوان جعفری خاطرنشان کرد: ساختارهایی در کشور وجود دارد که باعث تورم شده و به‌موجب آن به سیستم تولید و رقابت کشور آسیب‌زده است بنابراین سرمایه‌گذاران با تورم بالای ۴۰ درصد نمی‌توانند فعالیت اقتصادی کافی در داخل کشور داشته باشند و جذابیت تولید کاهش می‌یابد بنابراین شعار امسال به‌درستی و هوشمندانه توسط رهبر انقلاب انتخاب شد.

انتهای پیام/یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک