چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۵۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ساعت ۱۲:۱۵
مهر گزارش می دهد؛

وضعیت تخت های دیالیز در کشور/تأخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات

افراد دیالیزی از جمله بیمارانی هستند که نیاز به خدمات درمانی روزانه دارند تا بیماری عود نکند و منجر به پیوند کلیه شود. در این بین، وجود تخت دیالیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 وضعیت تخت های دیالیز در کشور/تأخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات,

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به اینکه بیماران دیالیزی در فهرست بیماران خاص قرار دارند، لذا هزینه‌های درمانی این گروه از بیماران رایگان است. اما، مشکلی که در این بین وجود دارد، کمبود و عدم توزیع مناسب تخت‌های دیالیز در کشور است. همچنین، بیمه‌ها نیز مطالبات مراکز دیالیز را با تأخیرهای چند ماهه پرداخت می‌کنند و همین موضوع، مشکلاتی را برای ارائه خدمات به این دسته از بیماران به وجود آورده است.

در همین حال، مشارکت بخش خصوصی در تجهیز و راه اندازی مراکز دیالیز، توانسته تا حدود زیادی به کمک بیماران دیالیزی بیاید. این در حالی است که شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، تلاش کرده اند با ساخت تخت‌های دیالیز، تا حدودی از خروج ارز جلوگیری کنند.

آمارها نشان می‌دهد در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که حیات آنها به وجود مراکز دیالیز وابسته است. زیرا، این بیماران می‌بایست هر هفته ۳ بار دیالیز شوند و این موضوع نشان می‌دهد که مهم‌ترین نیاز این بیماران، تخت دیالیز است.

حسین چمنی صادر کننده تجهیزات پزشکی دانش بنیان، با عنوان این مطلب که ایران در حوزه تجهیزات پزشکی جزو رنکینگ‌های برتر دنیا است، گفت: نتایج خروجی و عملیاتی شرکت‌های دانش بنیان، ماهیت این شرکت‌ها را نشان می‌دهد. زیرا، در بحث تولید و رقابت، نباید به حرف زدن بسنده کرد و خروجی کار مهم است.

وی با بیان این موضوع که بیشترین تحریم‌ها متوجه کشور ما است، افزود: در چنین فضایی، دو راهکار برای مقابله با تحریم‌ها وجود دارد. نخست، شرکت‌های دانش بنیان هستند که توانسته اند سهم زیادی در مقابله با آثار تحریم‌ها داشته باشند.

چمنی به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌های دانش بنیان نبودند، مشکلات تحریم‌ها بیشتر خودنمایی می‌کرد. این موضوع در حوزه سلامت، از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا، نمی‌توان نسبت به ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم بی اعتنا بود.

وی ادامه داد: دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی، باعث شده تا هزینه‌های درمان با توجه به موضوع تحریم‌ها و نیاز به تجهیزات پزشکی، افزایش نیابد.

چمنی با تاکید بر اینکه وجود شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت باعث شده تأمین تجهیزات پزشکی در کشور کمتر دچار مشکل شود، افزود: ما در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار بیمار دیالیزی داریم که مهم‌ترین نیاز این افراد، دستگاه دیالیز است.

وی افزود: شرکت‌های تجهیزات پزشکی دانش بنیان، با توجه به تولیداتی که در راستای تولید دستگاه‌ها و تخت دیالیز داشته اند، اجازه ندادند خللی در مسیر روند درمان بیماران دیالیزی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: محصولات تجهیزات پزشکی دانش بنیان، قابلیت رقابت با محصولات خارجی را دارند.

چمنی گفت: وقتی تحریم می‌شوید کسی حاضر به همکاری با شما نیست، مگر اینکه شرکت‌های دانش بنیان داشته باشید. ایران نیز توانایی رقابت با شرکت‌های دانش بنیان با سایر کشورهای پیشرفته را دارد.

وی با عنوان این مطلب که ایران توانایی تولید خیلی از تجهیزات پزشکی دانش بنیان را دارد، افزود: با توجه به تحریم‌ها، ما حاضریم با برند شرکت‌های خارجی، تجهیزات پزشکی را تولید و روانه بازارهای بین المللی کنیم.

چمنی با اشاره به این موضوع که دولت بابت هر بیمار دیالیزی ۱۵ میلیون هزینه می‌دهد، ادامه داد: ۱۰۰۰ دستگاه دیالیز ساخت شرکت‌های داخلی است و سهم ۱۵ درصدی از تأمین تخت‌های دیالیز را دارند.

وی با عنوان این مطلب که ما امکان نفوذ در بازارهای بین المللی را داریم و در محصولات "های تک" دست به صادرات بزنیم، گفت: قرارداد صادرات ۲۲ قلم تجهیزات پزشکی انجام شده و تا کنون به ۴ کشور ونزوئلا، عراق، اندونزی و افغانستان، صادرات تجهیزات پزشکی داریم.

چمنی افزود: بیش از ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت داریم که از توانایی بالایی برای تولید و صادرات کالاهای سلامت محور برخوردارند.

تأخیر ۶ ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز دیالیز

در همین حال، مهدی سبک دست، با عنوان این مطلب که ارائه خدمات درمانی به بیماران دیالیزی در کشور رایگان است، گفت: مجموعه ما بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات دیالیز در کشور است.

وی در ارتباط با احداث و راه اندازی مراکز دیالیز در کشور، افزود: ساخت و راه اندازی این مراکز، با توجه به نیاز وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود.

سبک دست با اشاره به فعال بودن ۱۵۰ تخت دیالیز در مناطق مختلف کشور، گفت: تا پایان سال، این تعداد به ۲۵۰ تخت فعال افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به تجهیز مراکز دیالیز با تولیدات دانش بنیان ساخت داخل، ادامه داد: سیستم زنجیره‌ای ارائه خدمات درمانی به بیماران دیالیزی در کشور، باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت خدمات شده است.

سبک دست، به فعالیت مرکز دیالیز در شهر نجف کشور عراق اشاره کرد و گفت: قرار است به زودی مشابه این مرکز در شهر هرات کشور افغانستان نیز راه اندازی شود.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه ارائه خدمات در مراکز دیالیز خارج از کشور به چه صورت است، افزود: در عراق با توجه به پوشش بیمه‌ای که دارند، خدمات ما رایگان است.

سبک دست ادامه داد: از اندونزی، هندوستان و قفقاز نیز پیشنهاداتی برای راه اندازی مراکز دیالیز داشته ایم.

این فعال در حوزه ارائه خدمات درمانی به بیماران دیالیزی، با اشاره به کیفیت تولیدات شرکت‌های دانش بنیان داخلی در ساخت دستگاه و تخت دیالیز، گفت: دستگاه‌های ما هیچ وقت از رده خارج و فرسوده نمی‌شود، چون با توجه به توانایی شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند.

وی افزود: اصلی ترین مأموریت ما ارتقا کیفیت خدمات درمانی به بیماران دیالیزی است تا بیمار وارد فاز دیالیز مزمن نشود. زیرا، در آن صورت، مجبور به پیوند کلیه خواهد شد.

سبک دست، با اشاره به ویژگی مراکز زنجیره‌ای ارائه خدمات درمانی به بیماران دیالیزی در کشور، گفت: از ابتدای پذیرش دفترچه‌ای برای بیمار صادر می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که کیفیت خدمات دیالیز در این مراکز از سطح قابل قبولی برخوردار است، افزود: زنجیره‌ای شدن مراکز دیالیز باعث کاهش هزینه‌ها شده است.

سبک دست با بیان این موضوع که پوشش بیمه‌ای جوابگوی تغذیه بیماران دیالیزی نیست، ادامه داد: بیمه‌های پایه، مطالبات مراکز را با تأخیر ۶ ماهه پرداخت می‌کنند.

وی با عنوان این مطلب که مراکز دیالیز تحت نظارت معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند، گفت: هر تخت دیالیز یک میلیارد تومان هزینه راه اندازی دارد و تاکنون ۱۰۰۰ دستگاه دیالیز ساخت ایران در ۲۰۰ مرکز دولتی و خصوصی فعال است.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک