جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ساعت ۱۳:۳۷
در گفت و گو با عصراترک عنوان شد:

حفر چاه های آب در مجاورت پتروشیمی خراسان/صنایع استان پساب را جایگزین آب خام نمی کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه تا به کنون بر سفره آبی زیرزمینی پلنگ دره در مجاورت مجتمع پتروشیمی خراسان هشت حلقه چاه آب حفر کرده ایم، گفت: حفر پنج حلقه چاه دیگر بر روی این سفره در دستور کار است.
حفر چاه های آب در مجاورت پتروشیمی خراسان/صنایع استان پساب را جایگزین آب خام نمی کنند,

غلامحسین ساقی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک درباره اقدام شرکت آب و فاضلاب استان مبنی بر حفر چاه های آب در سفره زیرزمینی نزدیک به مجتمع پتروشیمی خراسان شمالی اظهار کرد: وجود منابع آبی زیرزمینی در کنار آب های سطحی موجود به منظور تامین آب پایدار مناطق، برنامه راهبردی وزارت نیرو است.

ساقی در ادامه گفت: محل تامین آب کنونی شهر بجنورد از سد شیرین دره است، در عین حال، منابع آب زیرزمینی شهر بجنورد نیز محدود است.

وی افزود: تنها منطقه ای که در شهرستان بجنورد از منابع آبی مناسبی برخوردار است، سفره آب زیرزمینی نزدیک به محل مجتمع پتروشیمی خراسان است.

این مسئول تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان بسیار تلاش کرد که چاه های آب در اختیار پتروشیمی خراسان که بر روی این سفره حفر شده اند را پس بگیریم و به ازای آن پساب تحویل دهیم که این تلاش ها تا به کنون بی نتیجه مانده است.

وی اعلام کرد: این شرکت برای شرایط اضطراری و حفظ پایداری آب برای شهر بجنورد، بر روی سفره آب زیرزمینی در مجاورت مجتمع پتروشیمی خراسان هشت حلقه چاه حفر کرده است که کیفیت آبی آن مطلوب است.

ساقی افزود: درصدد هستیم در این سفره آبی پنج حلقه چاه دیگر نیز حفر کنیم که وزیر جدید نیرو نیز بر انجام آن موافقت کرده اند.

وی بیان کرد: برای حفر پنج حلقه چاه همچنین ایستگاه پمپاژ آب، برق رسانی، ایجاد شبکه جمع آوری آب به تامین 200 میلیاردی تومان اعتبار نیاز داریم که اختصاص آن را از وزارت نیرو مطالبه کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا صنایع استان استفاده از پساب را جایگزین آب خام نمی کنند؟ اظهار کرد: سر باز زدن صنایع از این موضوع مثنوی من است.

وی گفت: شرکت آب و فاضلاب استان در شهرهای بجنورد، اسفراین و آشخانه شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه آنها برای تامین پساب را اجرایی کرده و در شهر آشخانه این شبکه جمع آوری و فاضلاب هنوز در حال اجرا است.

ساقی افزود: پساب تولیدی در این سه تصفیه خانه در مدار از فاکتورهای کیفی و استاندارد لازم برای بهره برداری برخوردار هستند.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که یک دوره ای بر اثر بارش های مناسب آب کافی موجود بود و آب زیرزمینی نیز در اختیار صنایع قرار می گرفت، بیان کرد: با این وجود، طی یک دهه اخیر به علت کم بارش ها، دیگر امکان اختصاص آب از منابع زیرزمینی وجود ندارد و صنایع باید از پساب استفاده کنند.

این مسئول خاطر نشان کرد: در سال 94 که برای مجتمع پتروشیمی خراسان اجرای طرح جی تی پی پی مطرح شد، این مجتمع از شرکت آب و فاضلاب استان تامین پساب را تقاضا کرد که البته وزارت نیرو نیز با تخصیص آن موافقت و مجوز آن را صادر کرد.

وی گفت: درحالیکه تکلیف صنایع بزرگ در زمینه استفاده از پساب مشخص و بر جایگزینی پساب بجای استفاده از آب خام طی مدت پنج سال تصریح شده است، با این وجود، هنوز در استان در این زمینه اقدام خاصی انجام نشده است.

ساقی گفت: و این در حالی است که مدیر عامل پتروشیمی خراسان در مصاحبه ای اعلام کرده است که مجتمع پتروشیمی خراسان به میزان دو و نیم میلیون متر مکعب از پساب رها سازی شده بجنورد استفاده کند.

وی تصریح کرد: سوال بنده از مدیرعامل پتروشیمی خراسان این است که وقتی این مجتمع به میزان دو و نیم میلیون متر مکعب از پساب رها شده، استفاده می کند، آیا به اندازه نیم میلیون متر مکعب اجازه بهره برداری از آب چاه های در اختیار خود را برای تامین آب شرب روستاهای مجاور از جمله نجف آباد، اخلی و دنگل که با مشکل جدی تامین آب مواجه هستند، داده اید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی اعلام کرد: مدیرعامل وقت مجتمع پتروشیمی خراسان رسما با نامه نگاری اعلام کرده است که مجتمع پتروشیمی خراسان اجازه بهره برداری از آب این چاه ها را نمی دهد.

وی خاطر نشان کرد: این در حالی است که از سوی استانداری، شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان برای جایگزینی پساب بجای آب خام در واحدهای صنعتی بزرگ استان تلاش های بسیاری انجام شد با این وجود، تا به کنون این تلاش ها به نتیجه ای نرسیدند.

ساقی خواستار شد: رسانه ها، نمایندگان مجلس و سیستم های نظارتی بر حل مسئله تامین آب صنایع از محل پساب ورود کنند.

وی گفت: زمانیکه مدیریت صنایع متعلق به بخش خصوصی باشد، به طور قطع نگاه این واحدهای صنعتی، توسعه ای و دراز مدت خواهد بود و این واحدها می دانند که بالاخره روزی منابع آبی زیرزمینی به پایان می رسند، بنابراین به سراغ تامین پساب خواهند آمد.

این مسئول افزود: با این وجود، تا زمانیکه مدیریت واحدهای صنعتی دولتی باشند، این واحدها رویکرد درازمدت نخواهند داشت و ترجیح می دهند که از آب ارزان قیمت بجای پساب استفاده کنند.

 جلبک، عامل کاهش کیفیت آب شرب بجنورد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره علل تغییر طعم و بوی آب شهر بجنورد به وضعیت نامطلوب نیز اظهار کرد: کمیته ای با حضور کارشناسان شرکت های آب و فاضلاب و آب منطقه ای استان تشکیل و وضعیت آب سد شیرین دره بررسی شد.

ساقی گفت: بر اساس اعلام نظر این کارشناسان علت اصلی تغییر در کیفیت طعم و بوی آب سد شیرین دره وجود جلبک در این سد است.

وی در ادامه عنوان کرد: برای بهبود وضعیت کیفیت آب این سد کربن فعال پودری استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی همچنین تصریح کرد: آب بجنورد هیچ مشکل بهداشتی ندارد هر چند که مطلوبیت طعم و بوی آن کاهش یافته است.

ساقی افزود: کارشناسان علوم پزشکی به طور مستمر وضعیت آب بجنورد را پایش می کنند و مردم شهر بجنورد بابت سلامت و بهداشت آب بجنورد هیچ نگرانی نداشته باشند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
معماریانی | 1400/08/13
0
0
تخلیه آب های ژرف، در درازمدت موجب فرونشست زمین خواهد بود. بهترین کار این است که آب تصفیه شده فقط برای آشامیدن و تغذیه استفاده شود. برای مصارف دیگر مانند آبیاری و شستشو از شبکه دیگری استفاده شود. این کار ممکن است در ابتدا هزینه زیادی داشته باشد ولی در بلند مدت به نفع منطقه خواهد بود.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک