یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ - ساعت ۷:۳۳
گزارشی از بحرانی شدن فضای آموزشی کشور؛

زنگ کمبود مدرسه به صدا درآمد/ مهاجرت به مرکز استانها از احداث کلاس درس پیشی گرفت

نبود فضای اموزشی در تمامی استان های کشور تبدیل به بحرانی جدی برای اموزش و پرورش شده است که با افزایش مهاجرت به شهرها و سایر دلایل کمبودهای فراوانی را در این حوزه سهم مردم و دانش اموزان کرده است.
زنگ کمبود مدرسه به صدا درآمد/ مهاجرت به مرکز استانها از احداث کلاس درس پیشی گرفت,

به گزارش عصراترک، اهمیت آموزش و پرورش در تعالی و رشد جامعه امری بدیهی و روشن است، که از موارد مورد بحث در حوزه آموزش و پرورش موضوع فضای آموزشی از محورهای موردتوجه در سال‌های اخیر بوده است.

همان‌گونه که بشر محلی را برای استقرار و سکونت خود در نظر می‌گیرد تا از لحاظ روانی و روحی در شرایط بسزایی باشد، در محیط آموزش و یادگیری نیز مکان آموزشی مورد توجه است، از مهدکودک تا دبیرستان که آموزش و پرورش متولی آن است نقش فضای آموزشی از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است و اگر واحد آموزشی را در نظر بگیریم که هم از نظر کلاس‌ها هم محوطه‌ ورزشی و تفریح دانش‌آموزان و مکان‌هایی از قبیل آزمایشگاه‌های مجهز و دفاتر مدیریت و معاونت‌ها و اتاق دبیران و بوفه و حتی سرویس‌های بهداشتی را مطابق استاندارد ساخته شده باشد، قطعا نقش به سزایی در مراحل تکمیل آموزش دانش آموزان خواهد داشت.

این در حالی است که متاسفانه اکثر استان های کشور درگیر کمبود فضای آموزشی هستند و طی سال های اخیر این موضوع به یکی از چالش های اصلی در حوزه آموزش و پرورش تبدیل شده، زیرا بدون وجود فضای آموزشی مناسب (مانند استفاده از کانکس به‌عنوان کلاس درس) نمی‌توان انتظار نتیجه آموزشی مطلوب داشت.

سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۳۴ متر مربع و سرانه میانگین به ازای هر دانش آموز ۵.۲ متر مربع است؛ در حالی که این شاخص  در پایتخت به ۳.۶ متر مربع می رسد و حتی در برخی مناطق حدود دو مترمربع است.

خوشبختانه با کمک های مردمی و خیران طی سال های اخیر گام های موثری در جهت ساخت بناهای آموزشی در شهرهای مختلف گرفته شده است، اما نکته قابل توجه این است که در برخی از شهرها به دلیل نبود زمین مناسب ساخت مدرسه، این شرایط نیز از دست خواهد رفت.

 

فعالیت چرخشی مدارس ابتدایی استان به دلیل کمبود فضای آموزشی

عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک، کمبود فضای آموزشی در مقطع ابتدایی در مرکز استان خراسان شمالی را موضوع مهم و اولویت داری خواند و گفت: تمامی مدارس ابتدایی به دلیل کمبود فضای آموزشی به صورت چرخشی فعالیت دارند و تراکم دانش آموزی در مقاطع ابتدایی در حال افزایش است.

وی افزود: خیلی شرایط سختی است و براساس تصمیم وزارت خانه باید در دوره اول 32 نفر و در دوره دوم نهایت 34 نفر در کلاس درس حضور پیدا کنند، اما کلاس ها گاهی مواقع تا 38 نفر نیز می رسد.

بدخشان اظهار داشت: وضعیت فضاهای آموزشی در حواشی شهر نیز به چشم می خورد که درشهرک گلستان و محمد علی پهلوان باید تدابیر ویژه ای اندیشیده شود، زیرا با رصد مدارس این مناطق میانگین جمعیت کلاس ها به 35 نفر به بالا می رسد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کیفیت آموزشی و یادگیری استاندارد کلاس ها برای دانش آموزان نهایت 30 نفر است، افزود: مقطع ابتدایی، در دوره اول براساس سند تحول بنیادین شامل کلاس های اول، دوم و سوم و دوره دوم شامل کلاس های چهارم، پنجم و 6 هستند.

 

 

روانه شدن دانش آموزان گلستان شهر به مرکز شهر به دلیل نبود کلاس درس کافی

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان ساکن در شهرک گلستان، متاسفانه به دلیل نبود فضای آموزشی کافی به داخل شهر می آیند، گفت: این جابجایی ها باعث افزایش تراکم جمعیت در داخل شهر می شود که متاسفانه دلیل اصلی این مشکل مربوط به این است که زمانی که بافت شهری برای یک منطقه پیش بینی می شود، فضای آموزشی متناسب با جمعیت منطقه احداث نمی شود.

این مقام مسئول افزود: کلاس ها شلوغ و پرجمعیت است و نیاز جدی به تاسیس مدارس جدید احساس می شود، زیرا تردد دانش آموزان گلستان شهر و حاشیه های شهر به مرکز استان علاوه بر هزینه های سنگینی که برای خانواده به همراه دارد، خطرناک و حادثه ساز می شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: علاوه بر کمبود فضای آموزشی مقطع ابتدایی در استان، مهاجرت ها و حاشیه نشینی ها نیز بر این قضیه بی اثر نبوده است.

 

9 قطعه آموزشی در گلستان شهر بجنورد آماده واگذاری

ایران پناه، معاون املاک و حقوقی اداره راه و شهرسازی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: باتوجه به نامه صادر شده در تاریخ 22 خرداد سال گذشته، اداره کل نوسازی خراسان شمالی در خصوص مصوبات جلسه شورای آموزش و پرورش در تاریخ 19 خرداد ماه همین سال، اراضی با کاربری آموزشی در شهرستان های بجنورد، اسفراین و شیروان در دست واگذاری قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه جانمایی اراضی با کاربری آموزشی در گلستان شهر بجنورد به تعداد 9 قطعه با مساحت 54 هزار و 600 متر مربع و با مشخصات نقشه های پیوست، صورت گرفته است، گفت: همچنین در شهرستان اسفراین چهار قطعه به مساحت 14 هزار و 550 متر مربع و در شیروان دو قطعه به مساحت 10 هزار مترمربع مورد تایید این معاونت قرار گرفته است.

ایران پناه اضافه کرد: لازم به ذکر است که سه قطعه آموزشی در گلستان شهر بجنورد، برای مدارس غیردولتی آگهی شده و برای مدارس دولتی نیز زمانی که طرح و اعتبار مصوب ارائه شود، به قیمت منطقه ای واگذار خواهد شد.

 

راه و شهرسازی در بجنورد زمینی برای واگذاری کاربری آموزشی ندارد

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین گفتنی است که براساس قانون تنظیم مقررات مالی دولت این قطعات آموزشی برای بخش خصوصی به صورت 30 درصد نقدی و مابقی به صورت اقساط 10 ساله واگذار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مرکز خراسان شمالی زمینی که قابلیت واگذاری به نوسازی برای ساخت مدرسه را داشته باشد وجود ندارد، گفت: قیمت گذاری مابقی قطعات قابل واگذاری توسط کارشناس دادگستری انجام می شودقطعاتی که آگهی می شود قیمت گذاری شود، قیمت ها بالا است که قیمت ها توسط کارشناس دادگستری زده می شود.

 

 

پیشی گرفتن مهاجرت ها به مرکز استان از ساخت و ساز های آموزشی

امین فلاح کوشکی، مدیرکل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه وضعیت سرانه فضای آموزشی در بجنورد، مناسب نیست، اظهار داشت: بنا به دلایل متفاوت، طی چند سال اخیر در سراسر کشور رشد جمعیت در وضعیت ثابتی قرار گرفته است،  این درحالی است که در مرکز خراسان شمالی روند افزایشی جمعیت را داشته ایم، که قطعا در کمبود سرانه آموزشی بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: همچنین با استان شدن خراسان شمالی و خشکسالی های پی در پی و افزایش مهاجرت ها از روستاها به بجنورد، حاشیه نشینی گسترش پیدا کرد و این موضوعات باعث شد تا علی رغم تمام ساخت و ساز های زیادی که در مرکز استان بعد از سفر مقام معظم رهبری، انجام شده است، سرانه فضای آموزشی در بجنورد در وضعیت مطلوبی نباشد.

فلاح کوشکی اضافه کرد: عملیات اجرایی دو پروژه عصمت و ابوریحان در مرکز استان برای مقطع ابتدایی، طی رایزنی با دفتر مقام معظم رهبری آغاز شده، که در مجموع 30 کلاس درس به فضای آموزشی بجنورد اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای ساخت هر پروژه عصمت و ابوریحان در بجنورد با مساحتی بالغ بر هشت هزار متر مربع، 25 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است، گفت: تاکنون برای هر پروژه هشت میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و اسکلت بنا آماده سازی شده است و براساس زمانبندی در نظر گرفته شده برای ساخت این دو سازه امید است تا پایان سال آینده با تکمیل اعتبارات به بهره برداری برسد.

 

پایین بودن سرانه فضای آموزشی در مرکز خراسان شمالی

این مقام مسئول تعداد کل دانش اموزان مشغول به تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی بجنورد را 69 هزار دانش آموز عنوان کرد و گفت:  براین اساس برای رسیدن به میانگین کشوری باید 48 هزار مترمربع احداثی شامل 47 پروژه 9 کلاسه ایجاد شود تا به میانگین کشوری برسد اما تا جایگاه استاندارد فاصله زیاد است.

فلاح کوشکی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میانگین فضای آموزشی در مرکز استان 4.5 متر مربع است که در مقایسه با میانگین استانی 0.8 متر مربع و میانگین کشوری 0.7 متر مربع عقب تر است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این پروژه 12 کلاسه عدالت که در محدوده کلاته آروین بجنورد قرار دارد، با زیربنای یک هزار و 700 متر مربع در مرحله عملیاتی قرار گرفته است که براساس زمانبندی های صورت گرفته تا آخر سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول وضعیت کمبود فضای آموزشی در روستای محمد علی پهلوان در حاشیه شهر بجنورد را نامناسب خواند و گفت: با توجه به اینکه با اعتبارات دولتی امکان جلوبردن پروژه ها وجود ندارد، بنابراین با همکاری یک خیر، یک میلیارد و400 میلیون تومان متعهد و مابقی هزینه ها نیز از سهم مشارکتی پروژه های ملی انجام شد.

وی افزود: مدرسه 9 کلاسه محمد علی پهلوان تاکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا پایان سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید.

 

 

واگذاری مدارس گلستان شهر بجنورد به دانشگاه فرهنگیان و کمبود فضای آموزشی برای این شهرک

این مقام مسئول گفت: گلستان شهر بجنورد در یک بازه زمانی مدارس زیادی احداث شد و براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، کمبودی نباید ایجاد می شد، اما مسئله ای که وجود دارد این است که در سال 87 دو پروژه 12 کلاسه در این شهرک احداث شد، اما براساس تصمیم مدیران وقت، این دو پروژه که در کنار دانشگاه فرهنگیان بود، به آن منطقه منتقل و واگذار شد.

وی ادامه داد: گفتنی است که در آن بازه زمانی راه و شهرسازی استان متعهد شده بود که یک پروژه 12 کلاسه الغدیر و 9 کلاسه ایران من را احداث کند اما تا پایان ساخت اسکلت بنا پیش رفت و مابقی با اعتبار دولتی و ملی ساخته و تکمیل شد.

فلاح کوشکی با اشاره به اینکه در گلستان شهر مشکل زمین وجود ندارد و در هر زمانی که اعتبار برای ساخت پروژه گرفته شود، عملیات احداث آغاز خواهد شد، ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی بجنورد از لحاظ فضای آموزشی این است زمینی که طبق استاندارد های آموزش و پرورش مناسب ساخت مدرسه باشد، وجود ندارد.

 

زمینی برای ساخت مدرسه در بجنورد وجود ندارد

وی خاطرنشان کرد: گفتنی است که در حال حاضر جمعیت زیادی در سایت ارتش در حال ساخت و ساز بنا هستند که قطعا این حجم عظیم نیازمند فضای آموزشی برای ساکنان این منطقه خواهند بود، اما پیش بینی برای این موضوع نشده است که باید شهرداری این موضوع را در طرح ریزی ها مدنظر قرار می داد.

فلاح کوشکی بیان داشت: لکه های آموزشی که توسط راه و شهرسازی مشخص شده اند، شخصی هستند و آموزش و پرورش سرمایه ای برای خرید آنها ندارد، همچنین برخی قطعات نیز خیلی کوچک هستند که برای ساخت یک مدرسه مناسب نیستند، زیرا برای ساخت یک مدرسه، بیشتر از 40 درصد آن نباید برای ساخت در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: در سال 1400 از اعتبارات محرومیت زدایی چهار پروژه تعریف شده، که اگر زمین به موقع تامین و اعتبارات ابلاغ شود، چهار مدرسه به فضای بجنورد اضافه و بخش زیادی از کمبودها حل خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: در شهرک فرهنگیان که مسکن ملی در حال احداث است، براساس قوانین مطرح شده، باید در این محل توسط راه و شهرسازی فضای آموزشی توسط این مجموعه ساخته شود، که هنوز به مرحله پذیرش موضوع نرسیده است، اما براساس پیش بینی های صورت گرفته، در این مجموعه فضای آموزشی در نظر گرفته شده است.

 

تهیه و تنظیم گزارش : آرزو رحمانی

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک