یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۰۷ - ساعت ۱۲:۱۹
نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس:

 ۳۰۰ روستای خراسان شمالی با تنش آبی مواجه هستند/ کلنگ های بی ثمر زیادی بر زمین استان جامانده است

سید محمد پاکمهر با بیان اینکه وضعیت آب شرب روستایی در وضعیت بحرانی قرار دارد، گفت: در استان خراسان شمالی از 720 آبادی که بالای 20 خانوار هستند، 300 روستا در مرز تنش آبی قرار دارند.
 300 روستای خراسان شمالی با تنش آبی مواجه هستند/ کلنگ های بی ثمر زیادی بر زمین استان جامانده است,

سید محمد پاکمهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهارکرد: روز به روز به تعداد روستاهای دارای تنش آبی افزوده می شود و هم اکنون بیش از 85 درصد این روستاها به وسیله تانکر آبرسانی می شوند.

پاکمهر با بیان اینکه نمی شود نسبت به منابع آبی بی تفاوت بود، افزود: 11 دشت ممنوعه در استان خراسان شمالی وجود دارند که از این تعداد 8 دشت در وضعیت ممنوعه بحرانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه، در شرایط ممنوعه بحرانی وضعیت بحرانی و قرمز است و باید میزان برداشت کم شود، گفت: براین اساس در شهرستان شیروان میزان برداشت آب از چاه ها 25 درصد و در دشت سمنگان 15 درصد کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای تامین آب 10 سال آینده باید از اکنون برنامه ریزی کرد، ادامه داد: برای تامین آب مورد نیاز صنایع استان باید به دنبال مهار آب های سطحی بود و یا از آب سدها استفاده کرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، راز  جرگلان، گرمه و جاجرم در مجاس شورای اسلامی با بیان اینکه عقب ماندگی های خراسان شمالی کم نیست، اضافه کرد: کلنگ های بی ثمر زیادی به زمین خورده و  وزیران  و ریاست جمهوری های زیادی تغییر کردند اما اثر بخشی نداشته است.

پاکمهر به ارزش استفاده از پساب فاضلاب اشاره کرد و گفت: فاضلاب در سراسر جهان، تصفیه و به عنوان آب مورد نیاز در صنایع استفاده می شود، در حالی که در خراسان شمالی این آب گرانبها رها شده است و هیچ بهره وری از آن نمی شود.

وی همچنین به وضعیت نامناسب بین شهرستانی در استان اشاره کرد و افزود: هم اکنون در شهرستان راز و جرگلان، راه روستایی به عنوان  راه بین شهرستانی استفاده می شود که به سازی شده و با عرض کم، پیچ تند و به دلیل افزایش بار ترافیکی در مسیر، مستعد تصادفات زیادی است .

پاکمهر با بیان اینکه استان خراسان شمالی در برخورداری از راه های روستایی وضعیت مناسبی ندارد و نسبت به میانگین کشوری 11 درصد عقب است، گفت: اگر تصمیم بر این باشد که به شاخص های میانگین کشوری برسیم، نمایندگان، مدیر، مسئول، استاندار باید با توان دوچندان حرکت کنند تا بتوان مشکلات را حل کرد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در رابطه با وضعیت نابسامان دامداری در استان بارها در صحن مجلس تذکر داده ایم، تصریح کرد: تورم قیمت نهاده ها، خشکسالی، نبود علوفه در طبیعت و کشتار دام مولد باعث آسیب پذیر شدن دامدار و صنعت دامپروری شده است.

وی با اشاره به اینکه پرداخت وام با سود 18 درصد آخرین راهکار برای شکستن کمر دامداران است، خاطرنشان کرد: در حالی به دامداری که از ناحیه خشکسالی، قیمت پایین دام زنده، تورم نهاده در حال آسیب دیدن است، برای تامین علوفه 6 ماه دوم سال تسهیلاتی با سود بالا پرداخت می شود که دامدار باید دام را با قیمت پایین تر بفروشد و این وام با تاخیر در پرداخت به 24 درصد می رسد و دامدار زمین گیر خواهد شد.

وی گفت: تسهیلات با سود بانکی بالا قطعا کمک به دامدار نیست، بلکه باید نهاده، علوفه با قیمت ارزان در اختیارش قرار گیرد و تسهیلات کم بهره به آنها پرداخت شود.

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک