جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۲۳ - ساعت ۱۰:۳۷
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی:

۷۷/۵ درصد گستره خراسان شمالی درگیر خشکسالی است/فراوانی روزهای آلوده در نیمه دوم سال ۱۴۰۰

مجید بیجندی با اشاره به اینکه شاخص خشسکسالی SPEI تا پایان مرداد ماه 1400 برای دوره یک ساله بیانگر رخداد خشکسالی در 77.5 درصد از گستره استان خراسان شمالی است، ادامه داد: براین اساس شهرستان های بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان با بیش از 85 درصد، بیشترین میزان خشسکسالی را به خود اختصاص داده اند.
77.5 درصد گستره خراسان شمالی درگیر خشکسالی است/فراوانی روزهای آلوده در نیمه دوم سال 1400,

مجید بیجندی، مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: متوسط بارش فصل پاییز 1399، 30.1 میلیمتر بوده که در مقایسه با بارش دوره بلند مدت استان که 56.1 میلیمتر بوده  46 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه خروجی مدل های پیش بینی فصلی برای پاییز 1400 نیز بارش کمتر از نرمال بلند مدت را نشان می دهد، گفت: این در حالی است که پیش بینی افزایش دما در این فصل در حد نرمال تا کمی بیشتر از نرمال خواهد بود که با این وضعیت پیش بینی بارش های پاییزه، احتمالا کشت پاییزه محصولات کشاورزی در استان خراسان شمالی به انتهای این فصل در صورت رخداد بارش های موثر موکول شود.

بیجندی با بیان اینکه متوسط بارش در فصل بهار 1400، 60 میلیمتر بوده است، ادامه داد: این میزان بارش در مقایسه با بارش سال 1399 که 138.5 میلیمتر و دوره بلند مدت استان که 89.6 میلیمتر بوده، به ترتیب 55 و 33 درصد کاهش را نشان می دهد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: دمای متوسط فصل بهار استان 18.7 درجه سانتیگراد بوده که در مقایسه با دمای متوسط بلند مدت استان که 16.3 درجه سانتیگراد بوده است، 2.4 درجه افزایش پیدا کرده است.

بیجندی با بیان اینکه در بازه هفت الی 11 فروردین، با عبور سامانه بارشی و نفوذ هواي سرد پرفشاري با مرکز بیش از یک هزار و 30 میلی بار در نوار شمالی شاهد بارش باران و برف و کاهش دما در استان بوده ایم، گفت: کمترین دمای رخداده نیز مربوط به شهر کوسه در تاریخ 10فروردین به دمای کمینه 4.4- درجه سانتیگراد ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین متوسط بارش در فصل تابستان 1400، 8.1 میلیمتر بوده است که در مقایسه با بارش سال 1399 که 15.5 میلیمتر و دوره بلند مدت استان که 11.9 میلیمتر بوده، به ترتیب 48 و 32 درصد کاهش را نشان می دهد.

این مقام مسئول یادآور شد: دمای متوسط فصل تابستان استان 26.3 درجه سانتیگراد بوده که در مقایسه با دمای متوسط بلند مدت استان (24.2 درجه سانتیگراد) 1.9 درجه افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه شاخص خشسکسالی SPEI تا پایان مرداد ماه 1400 برای دوره یک ساله بیانگر رخداد خشکسالی در 77.5 درصد از گستره استان خراسان شمالی است، ادامه داد: براین اساس شهرستان های بجنورد، اسفراین، مانه و سملقان و راز و جرگلان با بیش از 85 درصد، بیشترین میزان خشسکسالی را به خود اختصاص داده اند.

بیجندی بیان داشت: با نگاهی به دوره 10 ساله این شاخص برای استان خراسان شمالی هنوز بیش از 60 درصد مساحت استان درگیر خشکسالی با درجات مختلف است.

این مقام مسئول گفت: باتوجه به وضعیت پیش بینی فصلی برای پاییز که ادامه دار بودن روند منفی بارش را نشان می دهد و کمبود بارش ها در فصول بهار و تابستان، مدیریت منابع آب استان باید مورد توجه جدی قرار گیرد و همچنین فراوانی روزهای آلوده با توجه به رخداد وارونگی های دمایی در فصل پاییز بیشتر خواهد شد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک