شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۲۰ - ساعت ۱۰:۲۸

خنده های باغدار جاجرمی از لبخند پسته/ ایجاد شغل و درآمد برای ۱۳۸ خانواده

عباس امینی، جوان 26 ساله ساکن شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم توانسته با فعالیت در زمینه کشت و صنعت پسته علاوه بر درآمدزایی برای خود، لبخند رضایت را بر چهره 138 خانواده دیگر بنشاند و برای آنان ایجاد شغل و درآمد کند.
خنده های باغدار جاجرمی از لبخند پسته/  ایجاد شغل و درآمد برای 138 خانواده,

به گزارش عصراترک، پسته یکی از محصولات مهم و استراتژیک کشور است که علاوه برایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم سالانه درآمد ارزی فراوانی برای کشور به همراه دارد.

درچند سال اخیر شهرستان جاجرم یکی از مناطق پسته خیز در سطح استان خراسان شمالی محسوب می‌شود و کشاورزان زیادی با توجه به سازگار بودن درخت پسته با شرایط آب و هوای این شهرستان رغبت به کاشت این محصول استراتژیک می کنند.

روند صعودی کشت پسته از سال ۷۷ آغاز شد و در حال حاضر یک هزار و 600 هکتار از مزارع به زیر کشت باغهای پسته رفته است که از این مقدار ۷۰۰ هکتار بارده بوده و سالانه یک هزار و 50 تن تولید پسته خشک عاید باغداران می شود .

شهرستان جاجرم در حال حاضر دارای ۳ ترمینال فراوری پسته فعال در بخش مرکزی و سنخواست است و آمادگی کامل جهت کار در زمینه فراوری را دارند.

ایجاد ارزش افزوده در هر بخش تولیدی اعم از کشاورزی و یا صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است متاسفانه در کشور ما شاهد خام فروشی اکثر محصولات هستیم.

 

در مورد پسته هم می توان گفت اگر به سمت ایجاد ارزش افزوده برویم و زنجیره فراوری پسته را تکمیل کنیم می توانیم علاوه بر ایجاد اشتغال در شهرستان، از درآمد خوبی هم برخوردار شویم.

یکی از جوانان پویا و فعال شهرستان جاجرم با تلفیق کشت و صنعت علاوه بر ایجاد کارآفرینی در شهر خود، توانسته است با فرآوری پسته ارزش افزوده خوبی ایجاد کند از همین روی به سراغ این کارآفرین رفتیم تا مصاحبه ای در خصوص فعالیت های کشاورزی و صنعتی اش بگیریم.

عباس امینی 26 ساله ساکن شهر سنخواست که در زمینه کشت و صنعت مشغول به کار است به خبرنگار پایگاه خبری جاجرم در خصوص نحوه ورود به بخش کشاورزی مخصوصا کاشت درخت پسته گفت: در سال 1375_76 پدر بنده در زمانی که شهر ما با کمبود آب مواجه بود شروع به کشت پسته کرد چون محصول پسته  آب زیادی مصرف نمی کرد.

وی با بیان اینکه رفته رفته به نسبت محصولات دیگر خوب جواب گرفتیم، گفت: این محصول درآمد بهتری برای ما داشت و کم کم سطح کشت پسته را افزایش دادیم.

کارآفرین سنخواستی ابراز داشت: برای اینکه از خام فروشی جلوگیری کنیم، برای اولین بار در استان شروع به احداث کارخانه فرآوری کردیم و توانستیم دوستان و همسایه ها و دیگر کشاورزان منطقه را به کشت پسته ترغیب کنیم، ابتدا هیچکس راضی نمی شد چراکه می‌گفتند مدت زمانی که پسته بخواهد بار بدهد زیاد است و برای ما صرفه اقتصادی ندارد.

عباس امینی گفت: با سرمایه گذارانی که از شهر های دیگر آمدند کاشت محصول پسته در شهر سنخواست بالاخره شروع شد و در سنخواست و شهرستان کشت پسته وسعت گرفت و بسیاری از باغداران و کشاورزان ترغیب شدند که این کشت را انجام بدهند.

وی تصریح کرد: هر کاری که بشود انجام داد تا ارزش افزوده ایجاد کرد باعث بالا رفتن درآمد پسته کاران می شود و فراوری پسته برای مردم منطقه هم مفید بود.

این کشاورز جوان با بیان اینکه دولت حمایت های خوبی از این بخش می کند، افزود: از طریق صندوق‌ توسعه ملی، وام های با بهره پایین دریافت کردیم و  کار فرآوری پسته را شروع کردیم  و بسیارعالی جواب گرفتیم.

وی ضمن قدردانی از اعتماد مردم گفت: اعتماد مردم به ما زیاد بود، چون پسته محصولی است که هر کسی و هر جایی، توان فرآوری آن را ندارد اما اعتماد مردم به ما زیاد بود و کار ما رونق گرفت.

امینی اظهارکرد: در ابتدا شروع به خرید و فروش پسته در منطقه کردیم و با بازار های هدف زیادی ارتباط برقرار کردیم، بعد توانستیم مجموعه خوبی تشکیل دهیم با نیروهای خوب البته قبلش برای پروش ماهی و گاو داری اقدام کرده بودیم آنها رو هم به نحوه احسنت به پایان رساندیم.

وی از حمایت دولت در بخش صنعت و کشاوری سخن گفت و بیان داشت: دولت در لوله کشی از ما حمایت کرد همه اراضی 300 هکتار اراضی را لوله کشی کردیم 2 استخر بزرگ احداث کردیم. سه حلقه چاه عمیق را به هم اتصال دادیم. زمین ها را یکپارچه سازی و تسطیح کردیم.

وی با بیان اینکه رفته رفته به سمت مکانیزاسیون کردن بخش کشاورزی رفتیم افزود: کشت ها را به سمتی بردیم که بتوانیم درآمد بالایی به نسبت هزینه داشته باشیم و دستگاه های مکانیزه وارد کردیم. از جمله کمباین پنبه  که برای اولین بار در استان استفاده شد. در ابتدا با مخالفت هایی مواجه شدیم چراکه کشاورزان سنتی این دستگاه های مدرن را قبول ندارند و به سختی با آن کنار می آیند. اما این دستگاه ها برای افزایش کشت محصول و بهینه کردن برداشت محصول بطوری که با سرعت و دقت زیادی انجام شود، اهیمت بسیار بالایی دارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که از مسئولین چه انتظاری دارید، گفت:امیدوارم که جهاد کشاورزی و مسئولین حمایت بالایی از مجموعه ما داشته باشند چراکه در استان تنها کشاورزی هستیم که در بخش خصوصی با 38 نیروی کار دائم و حدود 100 نیروی کار موقت   فعالیت داریم .

این کارآفرین نمونه بخش و شهرستان جاجرم با بیان اینکه تسهیلات در بخش مکانیزاسیون خیلی مهم است، ابراز داشت: امیدواریم تسهیلاتی در این خصوص به ما بدهند تا بتوانیم بیشتر بخش را به سمت مکانیزاسیون کردن ببریم تا علاوه بر افزایش درآمد برای جوانان سطح بخش اشتغال ایجاد کینم.

امینی خرید تراکتوری و تسهیلات برای خرید و فروش پسته را از نیازمندهای حال حاضر این مجتمع کشت و صنعت عنوان کرد و گفت: به میزان بیشتری سرمایه در گردش نیاز داریم تا بتوانیم پسته های بیشتری را مستقیم خرید کنیم و پس از فرآوری به بازاری های هدف ارائه بدهیم.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که سرمایه گذاری اولیه طرح چقدر بوده ، گفت: سرمایه گذاری اولیه در کارخانه حدود یک و نیم میلیارد تومان بود که نسبت به دیگر رقیب ها در بالاترین سطح قرار داریم اما به خوبی توانستیم از حمایت سازمان جهاد کشاورزی بهره مند شویم .

انتهای پیام/ تقی زاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک