شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۴ - ساعت ۹:۱۵
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی:

وضعیت نامناسب و بلاتکلیف ۱۱ گلزار شهدای گمنام در خراسان شمالی/ یادمان های شهدا در اولویت های تخصیص اعتبار فرمانداری ها باشد

امیر سرتیپ محمد نجاتی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی تاکنون پیکر 72 شهید گمنام تدفین شده است، ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان 11 نقطه وجود دارد که از این تعداد 6 نقطه تنها تدفین صورت گرفته و هیچ کاری انجام نشده است.
وضعیت نامناسب و بلاتکلیف 11 گلزار شهدای گمنام در خراسان شمالی/ یادمان های شهدا در اولویت های تخصیص اعتبار فرمانداری ها باشد,

امیر سرتیپ محمد نجاتی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: به صورت کلی مسئولیت ساخت یادمان شهدای گمنام و رسیدگی به آنها بنا به دستور ستاد کل نیروهای مسلح با دستورالعمل های مخصوص با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اینکه در استان خراسان شمالی تاکنون پیکر 72 شهید گمنام تدفین شده است، ادامه داد: ورود شهدای گمنام به استان با درخواست سازمان ها و مسئولان استانی انجام می شود که تاکنون در 32 نقطه استان این تدفین انجام شده است.

امیر نجاتی اضافه کرد: براساس دستورالعمل های لحاظ شده، باید متولی ورود شهدای گمنام به استان که معمولا مراکز دولتی، نظامی، انتظامی، دانشگاه ها و شهرداری ها هستند، 50 درصد مقدمات ساخت یادمان شهدای گمنام را آماده کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین 50 درصد باقی مانده برعهده بودجه های استانی است که هر سال بنابراعتبار های استانی، تخصیص اعتبار می شود و فرمانداری ها و بخشداری ها باید پیگیر این امورات باشند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در استان خراسان شمالی رسیدگی به یادمان های شهدای گمنام به خوبی انجام نشده است، ادامه داد: در حال حاضر در سطح استان 11 نقطه وجود دارد که از این تعداد 6 نقطه تنها تدفین صورت گرفته و هیچ کاری انجام نشده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: در استان خراسان شمالی در پنج نقطه یادمان شهدای گمنام در حدود 30 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل تخصیص پیدا نکردن اعتبار به  صورت ناقص و بلاتکلیف رها شده است.

امیرنجاتی باتوجه به این که بودجه ای در سطح ملی برای رسیدگی به یادمان های شهدای گمنام اختصاص پیدا نمی کند، گفت: موضوعات نظارتی، تاییدیه المان و یادمان براساس الگوهای خاص که در نظر گرفته شده برعهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی است.

وی خاطرنشان کرد: فرمانداران، روسای دانشگاه ها و شهرداری که مسئولیت این کار را عهده دار می شوند باید برای تخصیص بودجه اقداماتی را انجام دهند.

امیرنجاتی افزود: متاسفانه به دلیل پیگیری نکردن برخی از متولیان، یادمان شهدای گمنامی وجود دارد که از سال 98 تاکنون فقط تدفین صورت گرفته و به همان صورت رها شه است.

 

تخصیص اعتبار 350 میلیون تومانی برای شهدای گمنام دانشگاه بجنورد

وی در رابطه با دو شهید گمنام تدفین شده در دانشگاه بجنورد توضیح داد: سال گذشته با پیگیری های انجام شده، 350 میلیون تومان اعتبار در شورای برنامه ریزی فرمانداری بجنورد لحاظ شده است.

این مقام مسئول همچنین در رابطه با یادمان شهدای گمنام حصار گرمخان بیان داشت: سال گذشته با بخشداری جلسه گذاشته شد، همچنین پیمانکار بخشی از کار را انجام داده اما به دلیل عقب ماندن مطالبات کار ناقص مانده و بعد از پیگیری صورت گرفته تنها 30 میلیون تومان اعتبار در سال جاری اختصاص دادند که قطعا صرف پرداخت مطالبات خواهد و کار پیشرفت نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید امکانات محلی پای کار بیایند تا کار پیشرفت داشته باشد، گفت: یادمان شهدای گمنام حصار گرمخان که در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، زیرمجموعه فرمانداری بجنورد  محسوب می شود و باید فرمانداری ها به این کارها اولویت دهند، شهدای گمنام این منطقه در سال 95 تدفین شدند، اما بعد از 5 سال تاکنون تکمیل نشده است.

وی با بیان اینکه در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان شمالی محلی برای تخصیص اعتبار وجود ندارد، افزود: علاوه بر این بعد از تکمیل شدن یادمان های شهدای گمنام، طبق مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح، نگهداری، مرمت، نظافت و حراست از آن ها برعهده شهرداری ها است.

 

با تخصیص اعتبار قطره چکانی کاری از پیش نمی رود

امیرنجاتی با اشاره به اینکه شهدای گمنام در داخل پادگان های نظامی، باتوجه به اینکه کار را به صورت کامل عهده دار بودند، به اتمام رسیده، گفت: این در حالی است که در محل های عمومی که فرمانداری و شهرداری ها باید پرداخته شود، بی توجهی می شود.

وی در رابطه با گلایه مندی مردم نسبت به بی توجهی به یادمان های شهدا توضیح داد: این گلایه های مردمی کاملا درست و به حق است، زیرا آنها انتظار دارند که شهدای گمنام که الگوهای کشور هستند، تقدسشان حفظ شود، همچنین شهید گمنامی که شناسایی نشده، پیگیری اموراتش برعهده همه است و قطعا همه مردم و مسئولان نسبت آن باید متعهد باشند.

این مقام مسئول همچنین در رابطه با شهدای گمنام تدفین شده در پارک دوبرابر گفت: به جز تدفین کار دیگری در این نقطه صورت نگرفته ، که باید در برنامه های سال گنجانده شوند.

وی ادامه داد: همچنین برای تکمیل یادمان شهدای گمنام پارک درق با 75 درصد پیشرفت فیزیکی 10 میلیون بودجه، شوقان 30 میلیون تومان، در سال جاری اختصاص دادند که قطعا با این مبالغ کاری از پیش نخواهد رفت.

امیرنجاتی توضیح داد: گفتنی است در شهر تیتکانلو با پیگیری ائمه جمعه این شهر در اعتبارات سال 1400 مبلغ 300 میلیون اختصاص پیدا کرد که با بعد از تخصیص، کار انجام می شود.

وی افزود: در نقاط مختلف همچون دانشگاه پیام نور بجنورد، پارک دوبرابر، پادگان شهید برونسی تخصیص اعتبار نبود و تنها تدفین صورت گرفته است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه باتوجه به وضعیت اقتصادی کشور به این موضوع آن گونه که باید توجه نمی شود، در حالی که  رسیدگی به این موضوع باید در اولویت کارها قرار گیرد.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک