جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۲ - ساعت ۷:۲۰
گزارشی از وضعیت کمبود سرم و دارو در روزهای بحرانی کرونا؛

اما و اگرهای کمبود سرم و داروهای کرونایی/ دلتا؛ با شتاب در حال قربانی گرفتن است/ پررنگ شدن نبود انبار دارویی در روزهای کرونایی استان

با آغاز پیک پنجم کرونا در کشور و اوج گرفتن گونه دلتا که با شدت بیشتری در حال پیش روی است، مشکلات عدیده ای در حوزه کمبود نیروی انسانی، کمبود دارو و سرم، کمبود فضای درمانی، کمبود اکسیژن در مراکز درمانی و بیمارستانی سراسر کشور محسوس شد.
اما و اگرهای کمبود سرم و داروهای کرونایی/ دلتا؛ با شتاب در حال قربانی گرفتن است/ پررنگ شدن نبود انبار دارویی در روزهای کرونایی استان ,

به گزارش عصراترک، بیماری ناشناخته کرونا، با آمدنش درگیری های زیادی برای مردم در سراسر جهان به همراه داشته است، بیماری که نه تنها بعد جسمانی افراد را تحت تاثیر گذاشته بلکه با توجه به شرایطی که در جامعه رقم زده، باعث مشکلات فروانی در روح و روان افراد نیز شده است.

با آغاز پیک پنجم کرونا در کشور و اوج گرفتن گونه دلتا که  با شدت بیشتری در حال پیش روی است، مشکلات عدیده ای در حوزه کمبود نیروی انسانی، کمبود دارو، کمبود فضای درمانی، کمبود اکسیژن در مراکز درمانی و بیمارستانی سراسر کشور محسوس شد، به گونه ای که بسیاری از بیمارستانها در وضعیت تکمیل ظرفیت قرار گرفتند و استان های زیادی اقدام به راه اندازی بیمارستان های صحرایی برای پاسخگویی به بیماران کردند.

قطعا اوج گیری ویروس ، افزایش ابتلا، بستری و فوتی ها را در برداشته که روزانه نزدیک به 700 نفر از هم وطنانمان جانشان را از دست می دهند، از طرفی کمبودها، نیز رنجی مضاعف بر این مشکلات شده تا مسیر حرکت و مقابله با ویروس را دشوار کند.

طی ماه اخیر با تعطیل شدن کارخانه سرم سازی شهید قاضی طباطبایی که 50 درصد سرم تولیدی کشور را عهده دار بود و افزایش میزان تقاضا باعث کمبودهای زیادی در کشور شد که با واردات سرم به کشور این مشکل کمتر و در واقع با اولویت قرار دادن توزیع سرم در بین بیمارستان های کرونایی، مشکلی در زمینه تامین سرم بیماران کرونایی وجود ندارد، اما متاسفانه هنوز این کمبود در داروخانه های سطح شهر در جریان است و مردم دچار سردرگمی شده اند.

از طرفی با افزایش آمار ابتلا به کرونا در این پیک، تقاضا برای استفاده از داروهای کرونایی نیز بالا رفت که در این حوزه مشکلات تامین دارو در داروخانه شدت گرفت و بیماران دچار مشکل شدند.

پرواضح است که کمبود دارو و سرم تنها بخشی از ماجرا است و قطعا سرعت پایین واکسیناسیون در کشور نیز دردی بر این مشکلات شده که قطعا با افزایش روند دریافت واکسن در سطح کشور ایمنی نسبی در جامعه ایجاد خواهد شد.

 

حجم واکسن های وارد شده به خراسان شمالی افزایش پیدا کرد/ استان در آستانه نزدیک شدن به میانگین واکسیناسیون در کشور

سید محمد پاکمهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: طی پیگیری های انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی ومتولیان سلامت در استان و نائب رئیس بهداشت در مجلس شورای اسلامی حجم واکسن های وارد شده به استان به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باتوجه به اینکه میزان واکسیناسیون خراسان شمالی در مقایسه با میانگین کشوری پایین تر بود، بعد از بررسی های صورت گرفته، طی دو هفته گذشته بالغ بر 50 هزار دوز واکسن وارد استان شده و تقریبا استان در آستانه نزدیک شدن به میانگین کشوری است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 240 هزار دوز واکسن وارد استان شده است، گفت: در حال حاضر روزانه بین پنج هزار تا هفت هزار دوز واکسن  برای گروه های هدف تزریق می شود و شرایط دریافت واکسن برای استان روند بهتری به خود گرفته است.

پاکمهر یادآور شد: سهم استان خراسان شمالی به نسبت تناسب جمعیتی در کشور در مقایسه با بسیاری از استان های همسان، کم بوده که اکنون این روند تسریع شده و واکسیناسیون با سرعت در حال انجام است، همچنین روزانه مراحل واردات واکسن به خراسان شمالی بررسی می شود.

 

 

واکسیناسیون میزان فوت و شدت بیماری را کاهش می دهد

این مقام مسئول افزود: گفتنی است که باید به تمام کسانی که واکسن را دریافت می کنند این هشدار داده شود که علی رغم اینکه دو دوز واکسن دریافت کرده اند، به دلیل جهش و سوپر جهشی که در این ویروس اتفاق می افتد، شانس مقاومت در برابر این واکسن ها بالاست و ممکن است افراد مجددا مبتلا شوند.

وی افزود: بنابراین بعد از دریافت واکسن، در افراد اعتماد کاذبی ایجاد نشود که با تزریق واکسن به کرونا مبتلا نخواهند شد، زیرا با توجه به تغییر ماهیت این ویروس افرادی که قبلا مبتلا شده اند یا واکسن را دریافت کرده اند باید پروتکل های بهداشتی را به شیوه کامل رعایت کنند.

پاکمهر نقطه قوت واکسیناسیون را کاهش میزان مرگ و میر و شدت بیماری خواند و گفت: این نکته مدنظر قرار گیرد که قطعا دریافت واکسن مانع ابتلا نخواهد شد.

 

ایجاد انبار دارویی در خراسان شمالی ضرورت دارد

نائب رئیس کمسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قطعا نبود انبار دارویی و سوله بحران در خراسان شمالی مشکل زا خواهد شد، گفت: پنج کارخانه تولید سرم در کشور فعال هستند که در مجموع به صورت ماهانه 16 و نیم میلیون بطری سرم تولید می شود، این در حالی است که میزان مصرف سرم در این مدت حدود 12 میلیون بطری است که در پیک پنجم کرونا با توجه به افزایش تقاضا این تعداد به 15 میلیون بطری در ماه رسید.

این مقام مسئول اضافه کرد: کارخانه سرم سازی تبریز به دلیل نوسازی و بازسازی مدتی از مدار تولید خارج شد که سبب کمبود سرم شد که با واردات این مشکل حل است و اکنون نیز به میزان کافی مورد نیاز کشور سرم تولید می شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

هیچ گونه کمبودی در زمینه داروهای بیماران کرونایی وجود ندارد

وی در رابطه با داروهای بیماران کرونایی نیز توضیح داد: به دلیل حجم مصرف بالا، تقاضا افزایش پیدا کرد و چندین برابر شد، که باعث کمبوداتی در کشور شد، اما اکنون هیچ گونه کمبودی برای بیماران بستری و سرپایی کرونایی در سطح کشور وجود ندارد.

پاکمهر بیان داشت: نکته مهم این است که برای مهار و به نوعی کنترل این بیماری، مردم باید به این باور برسند که ویروس با جهشی که دارد، وحشی تر و کشنده تر می شود و باید میزان رعایت پروتکل ها افزایش پیدا کند تا زنجیره انتقال قطع شود.

 

70 درصد مراجعات بیماران سرپایی مربوط به کرونا است

جلال جهان نیا، مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا، گونه دلتا با سرعت واگیری بسیار بالا در جریان است، اظهار داشت: این پیک در استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد در حال رخ دادن است و با سرعت بالایی بیماران مبتلا می شوند.

وی خدمات همکاری بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد با دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی را در دو قسمت سرپایی و بستری عنوان کرد و گفت: در بخش بستری، بیمارستان تامین اجتماعی مخصوص بیماران تحت پوشش این سازمان است، که خدمات به شکل رایگان به آنها ارائه می شود.

جهان نیا گفت: تفاوت این بیمارستان با دانشگاه علوم پزشکی در این است که دانشگاه با آحاد جامعه با تعداد تخت و امکانات فراوان خدمت رسانی را انجام می دهد، اما بیمارستان تامین اجتماعی با تعداد محدود تخت باتوجه به تعهد سازمانی که دارد، ارائه خدمات به بیماران کرونایی را عهده دار شده است.

وی با اشاره به اینکه  بیمارستان تامین اجتماعی و درمانگاه های این سازمان در سطح استان مشغول به ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند، گفت: روزانه بین 800 تا یک هزار بیمار سرپایی به صورت ویزیت و داروی رایگان در درمانگاه خدمات رسانی می شوند که از این تعداد 70 درصد بیماران سرپایی کرونایی هستند.

 

اختصاص 5 بخش بیمارستان تامین اجتماعی بجنورد به بیماران کرونایی

این مقام مسئول بیان داشت: پنج بخش بیمارستان تامین اجتماعی مرکز استان با 100 تخت در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته که شامل جراحی، اطفال، داخلی ،اورژانس و ccu است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط آمار روزانه بستری و ترخیص حدود 70 الی 80 بیمار است، گفت: علاوه بر این در بخش بیماران سرپایی که سرم و دارو را دریافت می کنند نیز بین 60 تا 100 نفر بیمار کرونایی پذیرش می شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان شمالی یادآور شد: بیمارانی که بدحال می شوند، باتوجه به اینکه تامین اجتماعی بخش ICU ندارد، به بیمارستان امام حسن منتقل می شوند.

 

 

کمبودی در زمینه داروهای کرونایی و سرم در این بیمارستان وجود ندارد

وی همچنین از فعالیت درمانگاه های تامین اجتماعی در شهرستان های شیروان، اسفراین، گرمه و جاجرم در دو شیفت برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی خبر داد.

این مقام مسئول اظهار داشت: باتوجه به ذخایر دارویی که از قبل بوده، داروهای کرونایی و سرم، به اندازه کافی موجود است و امید است که از این پیک بدون کمبود دارو عبور کنیم و مشکلی نداشته باشیم.

وی همچنین در رابطه با تامین اکسیژن بیماران کرونایی گفت: به دلیل وجود دو دستگاه اکسیژن ساز با تولید بالا، هیچ گونه کمبود و مشکلی در این حوزه وجود ندارد.

 

بزرگترین مشکل بیمارستان ها، کمبود نیروی انسانی است

جهان نیا بیشترین مشکل بیمارستان را در حال حاضر کمبود نیروی انسانی اعلام کرد و گفت: به این دلیل که در حالت عادی، 20 درصد ظرفیت نیروی انسانی بیمارستان کمبود داشت، به دلیل ابتلای 20 درصد دیگر از کادر درمان به کرونا، بیمارستان با ظرفیت 60 درصدی به ارائه خدمات درمانی به بیماران می پردازد.

 

تا اواسط شهریور ماه وضعیت سرم در کشور به روال قبل بازمی گردد

مریم فلاح، مدیر دارو، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه در گفتگو با خبرنگار ما در رابطه با کمبود سرم طی ماه های اخیر اظهار داشت: به دلیل تعطیلی یکی از کارخانه های سرم سازی، بحران کمبود سرم در کشور ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه اولویت توزیع سرم براساس طرح هایی که سازمان غذا و دارو ارائه می داد، بیمارستان ها، بیماران دیالیزی و شیمی درمانی هستند، گفت: داروها به صورت مرتب در این مراکز توزیع می شود.

فلاح با بیان اینکه بعد از واردات سرم به کشور، شرایط بهتر شده است، ادامه داد: بنابراین در داروخانه های سطح شهر، با اولویت قرار دادن داروخانه های شبانه روزی و کنار درمانگاه ها توزیع در حال انجام است، همچنین به صورت محدود سرم در برخی دیگر از داروخانه ها نیز توزیع خواهد شد.

این مقام مسئول یادآور شد: براساس تعهدات داده شده تا اواسط شهریور ماه با آغاز مجدد تولید سرم در کشور، وضعیت به روال سابق باز خواهد گشت.

فلاح اولویت دریافت سرم را برای بیمارستان ها خواند و گفت: بیمارستان ها هیچ گونه مشکلی در زمینه کمبود سرم ندارند و بیماران کرونایی که به صورت روزانه مراجعه و دارو دریافت می کنند، نیز کمبودی وجود ندارد و سرم آنها تامین است.

وی ادامه داد: در زمینه داروهای کرونایی نیز یک سری داروها که براساس طرح و سهمیه از سازمان غذا و دارو وارد استان می شود، بین داروخانه های منتخب توزیع می شود اما باتوجه به اینکه یک گروه از آنها عمومی تر هستند و در پیک پنجم میزان مصرف بالاتری پیدا کردند، به صورت محدود تر به داروخانه ها داده می شود.

فلاح بیان داشت: ممکن است بیماران برای تهیه دارو در داروخانه های سطح شهر دچار مشکل شوند، اما بیمارستان هایی که بیماران کرونایی را پذیرش می کنند، هیچ کونه مشکل و کمبودی در زمینه دارو و سرم ندارند.

 

90 درصد شرکت هایی که تامین داروی خراسان شمالی را برعهده دارند، در مشهد واقع هستند

وی در پاسخ به این سوال که نبود انبار دارویی در استان چقدر باعث افزایش بحران در این وضعیت شده است، توضیح داد: ساخت انبار دارویی در استان آغاز شده است، اما مشکل دیگری که در زمینه دارو در استان وجود دارد، فعالیت تنها یک شرکت پخش دارو در خراسان شمالی است.

فلاح با اشاره به اینکه 90 درصد شرکت هایی که تامین داروی خراسان شمالی را برعهده دارند، در مشهد هستند، گفت: باتوجه به اینکه مشهد در شرایط فعلی خراسان بزرگ را پوشش می دهد، در روزهای بحرانی کرونا که نیاز به دارورسانی سریع است، شاید مشکل ساز شده باشد، اما اگر شرکت داخل استان بود، دارو با سرعت بالایی دست مصرف کننده می رسید.

وی در ادامه افزود: داروهای موجود در داروخانه ها در سامانه TTAC ثبت می شود و افراد می توانند از طریق این سامانه نسبت به خرید دارو در داروخانه مورد نظر اقدام کنند.

 

 

ورود قطره چکانی سرم به داروخانه های خراسان شمالی

آرمان ریحانی، رئیس انجمن داروسازان خراسان شمالی نیز در ادامه در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در مجموع وضعیت دارو در استان مطلوب نیست، گفت: تا زمانی که مسئولان استانی به فکر نباشند، راهکاری برای کمبود دارو پیدا نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در پیک پنجم کرونا و اوج این بیماری، قطعا اولویت توزیع دارو برای بیماران کرونایی خواهد بود، اظهارکرد: در وضعیت کمبود برخی از داروها، پزشکان می توانند  داروهای جایگزین برای درمان بیماران تجویز کنند، اما متاسفانه تعدادی از داروها به صورت تکرار و روتین تجویز می شود.

ریحانی با بیان اینکه سه هفته است کمبود سرم به صورت محسوس در داروخانه به چشم می خورد، اضافه کرد: در حال حاضر سرم به صورت قطره چکانی و محدود در اختیار داروخانه های نزدیک به بیمارستان ها و درمانگاه ها قرار داده می شود، زیرا اگر سهمیه به این مجموعه ها ارسال نشود، قطعا بیماران به سمت بیمارستان روانه خواهند شد که باتوجه به وضعیت بحرانی بیمارستانی و آلودگی ها خطر چندبرابر خواهد شد.

 

نبود انبار دارویی در استان، در روزهای بحرانی پررنگ تر می شود

وی در پاسخ به این سوال که انبار دارویی در استان چه میزان می توانست در کنترل بحران دارویی پیش آمده موثر باشد، ادامه داد: متاسفانه چندین سال است که این مشکل در استان وجود دارد و تا زمانی که بحرانی پیش نمی آید پیگیری نمی شود اما در زمان مواجه شدن با بحران، نبود انبار دارویی به شدت احساس می شود.

ریحانی بیان داشت: به دلیل نبود انبار دارویی در استان، سهمیه به صورت اختصاصی وارد استان نمی شود و سهمیه به استان های دیگر از جمله خراسان رضوی و گلستان می رود، که آنها نیز قطعا اولویت را به استان های خودشان خواهند داد و داروی کمتری وارد استان می شود.

این کارشناس مسئول گفت: مردم باید بیشتر رعایت کنند، موج کرونای دلتا بسیار خطرناک است، گروه زیادی از مردم رعایت نمی کنند و اگر با این روند پیش رویم قطعا وضعیت بدتری در انتظار مردم خواهد بود.

 

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

 

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک