جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۴۳۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ - ساعت ۱۰:۳۵
به بهانه روز پزشک؛

سفید پوشانی که امید هدیه می دهند/ سنگرهای مبارزه با کرونا در ادامه هشت سال جنگ تحمیلی

ویژگی مشترک هشت سال جنگ ایران و عراق و ویروس کرونا تحمیل شدن آنها بر مردم و با دست های خالی پای کار ماندن است، امروز سنگر مبارزه با کرونا در بیمارستان ها با سردمداری پزشکانی بنا شده که لحظه ای این سنگر را خالی نگذاشته اند.
سفید پوشانی که امید هدیه می دهند/ سنگرهای مبارزه با کرونا در ادامه هشت سال جنگ تحمیلی,

به گزارش عصراترک، نزدیک به دو سال از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می گذرد، ویروسی که با آمدنش جنبه های مختلف زندگی بشری را تحت تاثیر خودش قرار داده است، ویروسی ناشناخته که هر روز با گونه ای جدید و ویژگی هایی نو مردم را غافلگیر می کند. این روزها کمتر خانواده هایی پیدا می شوند که تاکنون درگیر این بیماری نشده باشند، در هر کوچه و خیابان که قدم می زنید پرده های نصب شده بر در و دیوار شهر خبر از فوت عزیز دیگری را می دهد، کمی که بیشتر ریز می شویم، به روزهای هشت سال جنگ تحمیلی می ماند، آن سال ها هم هر روز در شهر خبر از شهادت، یا مجروح شدن به گوش می رسید.


وجهه مشترک کرونا با جنگ هشت ساله در این است که هر دو بر مردم تحمیل شده است و شاید با دستی خالی به مبارزه با آن می پردازند، در روزهای نخست شیوع باتوجه به نبود آگاهی لازم نسبت به این بیماری، استرس و نگرانی های زیادی جامعه را در برگرفته بود، قرنطینه های اولیه که شهرها را همچون شهر ارواح، خالی از مردم کرده بود، تنها بخشی از ماجرا بود و اما بخش مهم و اساسی، سنگر مبارزه با این بیماری است که در بیمارستان ها برپا شده اند و از روزهای نخست تا کنون با تمام توان پای کار بوده اند و متاسفانه بسیاری از این عزیزان از پرشک، پرستار، نیروهای خدماتی جانشان را در این مسیر از دست دادند.

 

دغدغه اصلی جامعه پزشکی کشور، کمک به بیماران کرونایی است


جایگاه جامعه پزشکی در نظام سلامت کشور نقش به سزایی دارد و قطعا نمی توان زحمات و خستگی های این کادر را در این روزهای بحرانی که همچون جنگ می ماند، نادیده گرفت، در شرایط کنونی، دغدغه اصلی جامعه پزشکی کشور، کمک به بیماران کرونایی است تا با درمان و کنترل این بیماری، بتوان شرایط خدمت به بیماران غیر کرونایی را نیز فراهم آورد.


دوران هشت سال دفاع مقدس و روزهای کرونایی، نقاط مشترک زیادی برای جامعه پزشکی دارد که شاید مهم‌ترین آنها، رشادت و از جان گذشتگی کادر درمان است، به طوری که در نظام نامه پزشکی، بیمارستان‌ها باید فاصله حداقل ۷۰ کیلومتری با خط مقدم جنگ داشته باشند و جزو اصول بین‌المللی جنگ است اما در دفاع مقدس ما بیمارستان‌های صحرایی در نزدیک خط مقدم داشتیم، پزشک و پرستارانی که در این بیمارستان‌ها قرار می‌گرفتند همانند رزمنده‌های خط مقدم بودند، در بحران کرونا هم کادر درمان که شامل پزشکان هستند، در معرض خطر جدی قرار دارند.


حالا که در روزهای سخت کرونایی قرار داریم، بیشتر از همیشه قدر دان زحمات و ایثارگری‌های کادر درمان هستیم و شاید این فرصت هرگز تکرار نشود که چنین صحنه‌های تلخی را ببینیم که پزشکان از شدت خستگی، فقط برای دقایقی کوتاه چشمان خود را می‌بندند تا استراحتی کرده باشند.


 درست در زمانی که ما بار سفر می‌بندیم و بدون توجه به پروتکل‌ها، هر طور که دوست داریم رفتار می‌کنیم، جان کادر درمان در خطر است، زیرا، آنها در خط مقدم جنگ علیه کرونا ایستاده‌اند و اینگونه رفتارهای ما، باعث شدت خستگی آنها می‌شود، درست زمانی که آنها ماه هاست عزیزان و خانواده هایشان را ندیده اند، ما اقدام به برگزاری مراسم های عروسی، تولد و جشن ها و دورهمی ها می کنیم و زحمات جشن هایمان را بردوش کادر درمان می اندازیم.

 

فوت 700 نفر و عزادارشدن حداقل 700 خانواده 


اما پیک پنجم کرونا، باتوجه به قدرت سرایت و همه گیری بالایی که دارد به کرونای وحشی معروف شده و همچون سونامی سراسر جهان و کشور را در برگرفته و با شدت در حال پیشروی است.
براساس بررسی های به عمل آمده بخش زیادی از بستری های کرونایی در پیک پنجم در یک مهمانی یا عروسی حضور داشته اند که نتیجه آن فوت روزانه نزدیک به 700 نفر در کشور می شود و این یعنی 700 خانواده روزانه عزادار می شوند.

 

 

روزهای مقابله با کرونا همچون جنگ هشت ساله دفاع مقدس است


ناصر رستمی، معاون ستاد لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس که مدت پنج سال از عمرش را در جبهه های نبرد به سر برده و 20 درصد جانبازی را از این حضور به یادگار دارد، در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: وضعیت این روزهای مقابله با بیماری کرونا همچون زمان صدر اسلام و هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.


وی ادامه داد: با حمله عراق به ایران و آغاز جنگ مردم زیادی که در مناطق جنگ زده ساکن بودند به دنبال حمله ناجوانمردانه صدام، آواره شده بودند، اما ایرانیان با خصلت اخوت و برادری که همیشه داشته اند، با پذیرش آوارگان در شهر های مختلف و کمک به آنها وضعیت اسکانشان را سروسامان دادند.


رستمی اضافه کرد: مردم کشور در ایام شیوع ویروس کرونا نیز با یک اشاره مقام معظم رهبری که مردم آسیب دیده از این بحران را یاری کنید، به صحنه آمدند و چهره ای دیگر از همکاری و یاری را نسبت به همشهریان و هم وطنانشان به نمایش گذاشتند، در حالی که کشورهای دیگر که فاقد این فرهنگ های دینی و اسلامی هستند به سمت غارت مغازه ها روی برده بودند.

 

سنگرهای مقابله با کرونا در بیمارستان ها بنا شده اند


معاون ستاد لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس با بیان اینکه خط مقدم زمان حال، در بیمارستان ها و مراکز درمانی با حضور مسئولان پزشکی، پرستادارن و درمانی است، ادامه داد: رزمندگان به عنوان خط مقدمیان دوران دفاع مقدس شرایط این گروه را به خوبی درک می کنند و امید است که مردم با رعایت پروتکل های بهداشتی بیشترین کمک را به این گروه داشته باشند.

 

رستمی خاطرنشان کرد: در روزهای دفاع مقدس زنان نیز جایگاه قابل توجهی در کنار مردان در جبهه های نبرد داشتند به گونه ای که بخشی از آنها که در گروه های پرستاران و پزشکان نبودند نیز برای کمک های داخلی بیمارستان بسیج می شدند و هوای همدیگر را داشتند.


وی ادامه داد: حضور آن روزهای کادر درمانی در جبهه های نبرد ادامه پیدا کرده است و امروز این سنگرها در محل بیمارستان ها بنا شده است تا بتوانند ویروس کرونا را از پا بیندازند.

 

 

پزشکان از روزهای ابتدایی کرونا، فداکارانه پای کار مبارزه با این ویروس بودند


سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز به مناسبت روز پزشک اظهار داشت: پزشکان سفیران پیام آور سلامت جسم و روان هستند و همواره برای التیام درد های بیماران از هیچ جانفشانی دریغ نکردند که 8 سال دفاع مقدس و اهدای شهدای بیشمار در راه دفاع از وطن خود گواهی مبرهن بر این ایثارگری هاست.


وی ادامه داد: در شرایط اپیدمی کووید 19 نیز از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس منحوس کرونا، حضور اثر بخش و فداکارانه پزشکان دوشادوش تمامی مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با این ویروس، برگ زرین دیگری از جانفشانی سفید پوشان همیشه آماده بخدمت را در دفتر پر افتخار ایران اسلامی به یادگار نگاشته است.


هاشمی گفت:  جای دارد یاد و نام همه شهدای مدافع سلامت بخصوص شهید دکتر وحید یحیوی نخستین شهید مدافع سلامت خراسان شمالی را گرامی بداریم.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: از زحمات و تلاش های یکایک پزشکان و بویژه تلاش ها، خدمات ارزنده و صادقانه شبانه روزی این عزیزان بویژه در کنترل اپیدمی کرونا صمیمانه  قدردانی کرده و برای این عزیزان و خانواده های محترمشان از درگاه ایزد منان سلامتی و بهروزی را مسئلت دارم.

 

امروز دومین سال متوالی است که به این گونه روز پزشک را پاس میداریم، امروز به بهانه روز پزشک قلم به دست گرفتیم، تا بتوانیم همدردی خود در این روزهای سخت به آنها اعلام کنیم.


این روزها رعایت پروتکل ها و شرکت نکردن در دورهمی ها به شدت تاکید می شود، ای کاش مردم کمی هم شده به خاطر زحمات کادر زحمتکش درمان، مدافعان سلامت، خانواده هایشان، اینکه وضعیت به شرایط بهتری برگردد، رعایت ها را داشته باشند، زیرا بهترین تبریک و خسته نباشید به پزشکان در این شرایط تنها رعایت و کمتر شدن بیماری است.

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک